I forbindelse med
præsentationen af den fortsat ret nye faceliftede
Citroën C3 Aircross, havde C3’eren sin nye lille ven
med, Citroën Ami. Ami betyder ven på fransk og den
ser også ret nuttet ud – og blev først undfanget for
et par år siden hvor konceptversionen så
projektørlyset første gang på Genève Motorshow. Den
er ikke rigtigt en bil endnu, men bliver næppe
heller nogensinde voksen. Den måler 2,41 meter i
længden, og kan kun køre 45 km/t.
Det er nu også godt det
samme. Den er bygget for at holde en lav pris, er
fuldt elektrisk med 70 km rækkevidde, og
kørekomforten er stort set ikke eksisterende. Men
det kommer jo an på, hvad man sammenligner den med.
De cirka 80.000 kroner, den
vil koste, når den skal sælges herhjemme fra sidst i
2022, er jo også en beskeden sum for at kunne bevæge
sig forureningsfrit rundt i bybilledet – vel at
mærke uden at blive våd, når det regner, og uden at
blive sat til vægs af dårlige bagageforhold, som
hvis man ellers ville køre el-cykel eller et af de
motoriserede tohjulede alternativer.
ATV med karrosseri
Egentlig er en Ami herhjemme
kategoriseret som en ATV, og det er også grunden til
den lave prissætning. Men mens man i Frankrig må
køre den allerede som 14 årig, skal man i Danmark
være fyldt 18. Der er i øvrigt god mening i at Ami
indtil videre alene sælges i Frankrig, Tyskland,
Italien, Spanien og Storbritannien. Her oplever man
visse steder et noget mildere klima end i Norden.
Når Ami næste år skal besøge
familien i det kolde Nord, skal den være parat til
det, og det vil den så også være til den tid. En
pudsighed er, at det lille to-sædede køretøj, som er
udstyret med sikkerhedsseler, men hvor sikkerhed
ellers ikke er et tema, får ladet sit lille 5,5 kWh
batteri fra en konventionel 220 Volt stikkontakt
gennem en ledning, der trækkes ud som på en
støvsuger. Fuld opladning tager da 3 timer.
Yderligere data: Bredde: 1,39
meter, højde: 1,52 meter og så er vendediameteren
beskedne 7,20 meter.
|