- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kørt kort: Citroën Citroëns nye lille ven


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med præsentationen af den fortsat ret nye faceliftede Citroën C3 Aircross, havde C3’eren sin nye lille ven med, Citroën Ami. Ami betyder ven på fransk og den ser også ret nuttet ud – og blev først undfanget for et par år siden hvor konceptversionen så projektørlyset første gang på Genève Motorshow. Den er ikke rigtigt en bil endnu, men bliver næppe heller nogensinde voksen. Den måler 2,41 meter i længden, og kan kun køre 45 km/t.

 

Det er nu også godt det samme. Den er bygget for at holde en lav pris, er fuldt elektrisk med 70 km rækkevidde, og kørekomforten er stort set ikke eksisterende. Men det kommer jo an på, hvad man sammenligner den med.

 

De cirka 80.000 kroner, den vil koste, når den skal sælges herhjemme fra sidst i 2022, er jo også en beskeden sum for at kunne bevæge sig forureningsfrit rundt i bybilledet – vel at mærke uden at blive våd, når det regner, og uden at blive sat til vægs af dårlige bagageforhold, som hvis man ellers ville køre el-cykel eller et af de motoriserede tohjulede alternativer.

 

ATV med karrosseri

Egentlig er en Ami herhjemme kategoriseret som en ATV, og det er også grunden til den lave prissætning. Men mens man i Frankrig må køre den allerede som 14 årig, skal man i Danmark være fyldt 18. Der er i øvrigt god mening i at Ami indtil videre alene sælges i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien. Her oplever man visse steder et noget mildere klima end i Norden.

 

Når Ami næste år skal besøge familien i det kolde Nord, skal den være parat til det, og det vil den så også være til den tid. En pudsighed er, at det lille to-sædede køretøj, som er udstyret med sikkerhedsseler, men hvor sikkerhed ellers ikke er et tema, får ladet sit lille 5,5 kWh batteri fra en konventionel 220 Volt stikkontakt gennem en ledning, der trækkes ud som på en støvsuger. Fuld opladning tager da 3 timer.

 

Yderligere data: Bredde: 1,39 meter, højde: 1,52 meter og så er vendediameteren beskedne 7,20 meter.


Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>



Man sparer produktionsomkostninger ved at have ens døre i hver side: I venstre side åbner den fremad og i højre side bagud.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt