- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


DS 7 Crossback E-Tense Plug-in Hybrid

FWD EAT8 Performance-Line


Haute Couture med afgiftsrabat


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haute Couture med afgiftsrabat. Hvilket Pariser modehus havde lige set den komme. Men det fungerer fint i det opfindsomme og noget alternative danske afgiftssystem, for når den fine franske skrædderkunst parres med det luksuøse Pariser-bilmærke, DS, og der sættes et stik i stikkontakten, rasler prisen ned.

 

DS 7 Crossback med 180-hestes benzinmotor og Performance-Line udstyr er prissat til 510.000 kroner. Den samme bil med eksakt samme udstyr, men potentielt 225 hestekræfter gemt i maskinrummet, koster blot 460.000 kroner, alene fordi man kan sætte et stik i stikkontakten og køre fuldt elektrisk. Intet under, at det er den model, der sælges i Danmark, når det franske modebilmærke skal levere.



Topmodellen

Hvis vi ser bort fra DS 9, som vi prøvekørte i Danmark midt under Covid 19 pandemien sidste sommer, og som pga. vanskelige leveringsforhold fra producenterne i Kina endnu ikke for alvor har set dansk asfalt, er DS 7 Crossback topmodellen. Og det giver god mening for moderigtige danske bilkøbere i den kategori af biler, at vælge plug-in hybrid versionen, for det er naturligvis sådan en det handler om – og som vi har sat fokus på i disse spalter.

 

Man har nemlig formået at skrue bilen sådan sammen, at pladsforholdene, i hvert fald de officielle tal for bagagevolumen, er de samme, uanset man vælger førnævnte 180-hestes ”ICE” version eller PHEV’en. Det er alene vægtforskellen på cirka 270 kg der gør den store forskel – og fartmæssigt et det hip som hap: Accelerationen til 100 km/t er identisk – 8,9 sekunder og topfarten på 225 km/t varierer med 5 km/t, oven i købet til PHEV’ens fordel, hvis fart altså er en fordel.



Haute couture udligner vægten

Men netop det faktum, at der er tale om haute couture og ikke en konventionel biloplevelse eliminerer vægtforskellen, sådan mentalt. Naturligvis er forskellen der, naturligvis er den tungere bil ikke så agil. Men bærer man haute couture med værdighed og stil, gælder det ikke om at komme hurtigst omkring hjørnerne eller hurtigst op i fart – det overlader man til Formel E racerbilerne, det er dé skabt til, det er også en slags haute couture, om end defineret lidt anderledes i deres univers.

 

Dermed er der total harmoni mellem plug-in hybrid DS’en og det, som den står for og udstråler. Og når man så oven i købet kan få den 50.000 kroner billigere, er det naturligvis det man gør, i hvert fald når man er dansker og fortsat har økonomisk fordel af lovgivernes afgiftstildelinger.

 

Alsidige køreegenskaber

Den prøvekørte version havde forhjulstræk og det er naturligvis med til at holde prisen på et ganske fornuftigt niveau. Men den behøver heller ikke firehjulstræk, man kommer udmærket frem i Paris’ gader og for den sags skyld i andre storbyer også. Og da frihøjden er 19 cm som i de konventionelle ICE-modeller, er man ikke dårligere stillet, hvis man en dag skulle få mulighed for at køre et smut ned ad grusvejene i Château de Versailles. Usandsynligt godt nok, for selv en DS 7 har altså ikke automatisk adgang til Louis XIV’s pompøse domicil.



Turen fra de parisiske modehuse på Avenue Montaigne til Versailles og retur ville ellers godt kunne lade sig gøre uden den helt store forurening af omgivelserne. Det er stort set den samme afstand som fra Amalienborg til Fredensborg. Det officielle tal for den elektriske rækkevidde er 62 kilometer – men så skal turen dog helst gøres om sommeren. Ved de temperaturer omkring frysepunktet, der hærgede i Danmark under vores prøvekørsel, kom vi ikke meget længere end 24 kilometer på en fuld opladning.



Uden strøm er den tørstig

Hvis man løber tør for strøm, kan man regne med at bilen i gennemsnit kører 11 kilometer på literen. Over en strækning ved de lave temperaturer på 375 kilometer var forbruget 12,5 km/l, men det var inklusive al den strøm, det fuldt opladede batteri havde med hjemme fra.

 

Vil man have en anhænger med, skal man iøvrigt begrænse sig til 1200 kg, men hvem ville da også i det hele taget kunne finde på, at sætte en anhænger bag på en DS 7 Crossback…

 

En del udstyr skal vælges

Meget af det, vi beskrev, da vi første gang prøvekørte en DS 7 Crossback PHEV, om end med firehjulstræk, for et par år siden, er fortsat gældende. Model-versionerne er lidt forskellige, men grundessensen er den samme. Der er i sagens natur masser af udstyr i sådan en bil inklusive det geniale scan-suspension system, som aflæser vejen foran bilen og regulerer affjedringen, så kørslen bliver ekstra komfortabel, selv over kloakdæksler og andre for systemet synlige ujævnheder.

 

Men man skal dog huske at gå udstyrslisten minutiøst igennem. Bl.a. vil man opdage at elektriske forsæder og el-bagklap ikke er standard i Performance-Line og det bør man på det bestemteste have med – selvom de dele hver især koster ekstra 15.000 kroner.

 

Summa summarum: DS 7 Crossback E-Tense PHEV er en glimrende bil med alt det i sig, som DS stillede i udsigt, da mærket fik sin egen Pariser-identitet. Og der er penge at spare ved at købe en plug-in hybrid. Men som altid skal man køre med omtanke, hvis man vil skåne miljøet for udstødning og støj. Har man et kørselsmønster, der passer til megen elektrisk kørsel, og bruger man opladningsmuligheden, yder man et bidrag til miljøet – ellers gør man det ikke rigtigt, ikke på den korte bane i hvert fald.


Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

DS 7 Crossback E-Tense FWD Plug-in Hybrid EAT8 Performace-Line

Listepris

Kr. 460.000

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 ltr turbo benzin. 180 hk, 300 Nm/3000 omdr./min. El-motor: 110 hk. System: 225 hk, 360 Nm. 8 trins A/T. 13,2 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP). Elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,9 sek./ 225 km/t. 71,4 km/l. 32 g C02. 62 km.

Længde:

4,57 meter

Frihøjde: 19 cm

Bagagerum:

555-1752 liter

Værd at bemærke:

Active Scan Suspension. 19” alufælge, 205/55-19 dæk. P-sensorer bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. 12” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt