Haute Couture med
afgiftsrabat. Hvilket Pariser modehus havde lige set
den komme. Men det fungerer fint i det opfindsomme
og noget alternative danske afgiftssystem, for når
den fine franske skrædderkunst parres med det
luksuøse Pariser-bilmærke, DS, og der sættes et stik
i stikkontakten, rasler prisen ned.
DS 7 Crossback med 180-hestes
benzinmotor og Performance-Line udstyr er prissat
til 510.000 kroner. Den samme bil med eksakt samme
udstyr, men potentielt 225 hestekræfter gemt i
maskinrummet, koster blot 460.000 kroner, alene
fordi man kan sætte et stik i stikkontakten og køre
fuldt elektrisk. Intet under, at det er den model,
der sælges i Danmark, når det franske modebilmærke
skal levere.
Topmodellen
Hvis vi ser bort fra DS 9,
som vi prøvekørte i Danmark midt under Covid 19
pandemien sidste sommer, og som pga. vanskelige
leveringsforhold fra producenterne i Kina endnu ikke
for alvor har set dansk asfalt, er DS 7 Crossback
topmodellen. Og det giver god mening for moderigtige
danske bilkøbere i den kategori af biler, at vælge
plug-in hybrid versionen, for det er naturligvis
sådan en det handler om – og som vi har sat fokus på
i disse spalter.
Man har nemlig formået at
skrue bilen sådan sammen, at pladsforholdene, i
hvert fald de officielle tal for bagagevolumen, er
de samme, uanset man vælger førnævnte 180-hestes
”ICE” version eller PHEV’en. Det er alene
vægtforskellen på cirka 270 kg der gør den store
forskel – og fartmæssigt et det hip som hap:
Accelerationen til 100 km/t er identisk – 8,9
sekunder og topfarten på 225 km/t varierer med 5
km/t, oven i købet til PHEV’ens fordel, hvis fart
altså er en fordel.
Haute couture udligner
vægten
Men netop det faktum, at der
er tale om haute couture og ikke en konventionel
biloplevelse eliminerer vægtforskellen, sådan
mentalt. Naturligvis er forskellen der, naturligvis
er den tungere bil ikke så agil. Men bærer man haute
couture med værdighed og stil, gælder det ikke om at
komme hurtigst omkring hjørnerne eller hurtigst op i
fart – det overlader man til Formel E racerbilerne,
det er dé skabt til, det er også en slags haute
couture, om end defineret lidt anderledes i deres
univers.
Dermed er der total harmoni
mellem plug-in hybrid DS’en og det, som den står for
og udstråler. Og når man så oven i købet kan få den
50.000 kroner billigere, er det naturligvis det man
gør, i hvert fald når man er dansker og fortsat har
økonomisk fordel af lovgivernes afgiftstildelinger.
Alsidige køreegenskaber
Den prøvekørte version havde
forhjulstræk og det er naturligvis med til at holde
prisen på et ganske fornuftigt niveau. Men den
behøver heller ikke firehjulstræk, man kommer
udmærket frem i Paris’ gader og for den sags skyld i
andre storbyer også. Og da frihøjden er 19 cm som i
de konventionelle ICE-modeller, er man ikke
dårligere stillet, hvis man en dag skulle få
mulighed for at køre et smut ned ad grusvejene i
Château de Versailles. Usandsynligt godt nok, for
selv en DS 7 har altså ikke automatisk adgang til
Louis XIV’s pompøse domicil.
Turen fra de parisiske
modehuse på Avenue Montaigne til Versailles og retur
ville ellers godt kunne lade sig gøre uden den helt
store forurening af omgivelserne. Det er stort set
den samme afstand som fra Amalienborg til
Fredensborg. Det officielle tal for den elektriske
rækkevidde er 62 kilometer – men så skal turen dog
helst gøres om sommeren. Ved de temperaturer omkring
frysepunktet, der hærgede i Danmark under vores
prøvekørsel, kom vi ikke meget længere end 24
kilometer på en fuld opladning.
Uden strøm er den tørstig
Hvis man løber tør for strøm,
kan man regne med at bilen i gennemsnit kører 11
kilometer på literen. Over en strækning ved de lave
temperaturer på 375 kilometer var forbruget 12,5
km/l, men det var inklusive al den strøm, det fuldt
opladede batteri havde med hjemme fra.
Vil man have en anhænger med,
skal man iøvrigt begrænse sig til 1200 kg, men hvem
ville da også i det hele taget kunne finde på, at
sætte en anhænger bag på en DS 7 Crossback…
En del udstyr skal vælges
Meget af det, vi beskrev, da
vi første gang prøvekørte en DS 7 Crossback PHEV, om
end med firehjulstræk,
for et par år siden, er fortsat gældende.
Model-versionerne er lidt forskellige, men
grundessensen er den samme. Der er i sagens natur
masser af udstyr i sådan en bil inklusive det
geniale scan-suspension system, som aflæser vejen
foran bilen og regulerer affjedringen, så kørslen
bliver ekstra komfortabel, selv over kloakdæksler og
andre for systemet synlige ujævnheder.
Men man skal dog huske at gå
udstyrslisten minutiøst igennem. Bl.a. vil man
opdage at elektriske forsæder og el-bagklap ikke er
standard i Performance-Line og det bør man på det
bestemteste have med – selvom de dele hver især
koster ekstra 15.000 kroner.
Summa summarum: DS 7
Crossback E-Tense PHEV er en glimrende bil med alt
det i sig, som DS stillede i udsigt, da mærket fik
sin egen Pariser-identitet. Og der er penge at spare
ved at købe en plug-in hybrid. Men som altid skal
man køre med omtanke, hvis man vil skåne miljøet for
udstødning og støj. Har man et kørselsmønster, der
passer til megen elektrisk kørsel, og bruger man
opladningsmuligheden, yder man et bidrag til miljøet
– ellers gør man det ikke rigtigt, ikke på den korte
bane i hvert fald.
|