E-Tense er det franske
eksklusiv-mærkes betegnelse for elektrificeret bil.
Og elektrificerede biler købes vel ofte med hjertet.
I øjeblikket underbygger lovgivningen også salget af
semi-elektriske biler, hvilket har gjort plug-in
hybridbiler attraktive, også ud fra et prismæssigt
synspunkt. Men DS 7 Crossback E-Tense PHEV skal især
købes med hjertet.
Det skal den, præcis som en
hvilken som helst anden DS. DS er Pariser-mode på 4
hjul, DS er eksklusive biler, de er meget anderledes
end konkurrenterne i premium-segmentet. Så ønsker
man en anderledes bil, er DS et oplagt valg – med
eller uden elektrisk drivline.
Økonomi
Prismæssigt er der ikke så
meget at vinde, men det betyder formentlig også
mindre, hvis man handler bil i denne kategori. Den
billigste DS 7 Crossback er prissat til 410.000
kroner, som ret beset er en ganske attraktiv pris,
og den har da en helt konventionel
forbrændingsmotor. Den billigste ”Élegance” version
koster 630.000 kroner.
Tilsvarende koster den
billigste Préstige-variant af plug-in hybrid udgaven
550.000 kroner og E-Tense Elégance er krøbet op på
650.000 kroner. Den økonomiske gevinst er ikke
tydelig.
Alligevel er der lidt økonomi
at hente: 330 kroner/halvår i ejerafgift, en
gennemsnits brændstoføkonomi på 76,9 km/l benzin
iht. WLTP målemetoderne. Men holder man sig ikke tæt
til måle-normen, stiger forbruget og dermed også
udgiften til energi. Omvendt: Kører man meget
bykørsel, er der måske en ekstra gevinst at hente.
Men økonomien kan svinge meget, hvad angår plug-in
hybridbiler.
62 kilometer elektrisk
rækkevidde
Vores erfaring var da også,
at der var et stykke vej op til de 62 kilometer på
elektricitet alene, som WLTP-tallet udviser. På et
tidspunkt viste bilens on-board computer på én gang
at batteriet var opladet 80 procent – og det skulle
række til 20 kilometers kørsel. Men vi havde ikke
anledning til at afkode systemet i alle detaljer.
Hvilket dybest set også er lige gyldigt, hvis det
til syvende og sidst er hjertet, der afgør sagen.
Hvad siger så hjertet, udover
design, elegante diamant-detaljer osv. som kendes
fra de øvrige DS varianter?
Hjertets ord
Hjertet siger, at det er godt
at forurene mindst muligt, når man kan slippe afsted
med det. Hjertet sætter også pris på lydløs
elektrisk kørsel. Hjertet slår henrykt, når man
løbet tør for strøm og stadig har benzin i tanken,
så man ikke behøver tage en taxi hjem.
Hjertet har det også godt med
en system-effekt på 300 hestekræfter, som potentielt
muliggør at 100 km/t nås på 5,9 sekunder.
Potentielt, fordi bilen slet ikke er beregnet til at
køre hurtigt, den lægger i hvert fald ikke op til
det.
Fleksibel hybrid drivline
Den elektriske drivline
består af et 122-hestes elektrisk sammenstyk af en
elmotor fortil og en på bagakslen, som ret beset gør
bilen firehjulstrukken. De to motorer fødes af et
13,2 kWh batteri. Dertil kommer en 200 hestes 1,6
liters 4-cylindret turbobenzinmotor. Foruden
systemeffekten leverer drivlinen også et gigantisk
drejningsmoment på 450 Nm. Det
giver en meget fin fleksibilitet, udmærket forvaltet
gennem 8-trins automatgearkassen. Også det får
hjertet til at banke.
Alligevel lægger den ikke op
til racerkørsel. Den del håndterer DS udmærket i
Formel E – mesterskabet for elektriske Formel
racerbiler, som den franske fabrik mestrer bedre end
nogen anden. DS Techeetah teamet har netop vundet
mesterskabet for teams for 2. år i træk og de sidste
tre år har vinderne af kørernes mesterskab kørt DS
Formel E.
Ud over, at DS målrettet
benytter erfaringerne fra racerbanerne til at
optimere de elektrificerede serieproducerede biler,
er det ikke gennem dynamisk køreoplevelse, at DS 7
Crossback skal vinde kundernes hjerte. For den
elektriske drivline gør bilen noget tungere end fx
en konventionelt drevet 225-hestes version. 325 kg
tungere er E-Tense udgaven, og sammenlignes med en
180-hestes diesel, er mervægten 125 kg. Det mærkes.
Avanceret dynamisk
hjulophæng
Se videoen her på siden og
fornem, hvordan bilen kører. Det skal så tilføjes,
at et multilink baghjulsophæng og det avancerede
kamerabasserede Active Scan Suspension system i
forening også får hjertet sat i sving. Den
omstændighed, at systemet afkoder kørselsforholdene
umiddelbart foran bilen til perfektion og på
brøkdele af et sekund tilpasser affjedringen, som er
optimal, når det afkodede stykke kørebane nås, er
ganske unik. Kører man fx over et brønddæksel,
opfanges det med det samme, og man mærker stort set
ikke berøringen dermed.
Dertil kommer så hele
udstyrslisten, der kan læses i faktaboksen her på
siden. Den kan også få hjertet med sig, er vi sikre
på, men det kan den, uanset hvilken DS 7 Crossback
Elégance, der er tale om, hvilket for resten også
gælder affjedringssystemet.
DS 7 Crossback er både
elegant og funktionel med ekstra smårum under
gulvhøjde i bagagerummet.
|