Fra allerførste færd, da PSA
koncernen udskilte DS som et selvstændigt mærke, var
man klar over, at skulle projektet lykkes, skulle
man udnytte den unikke status, hjembyen Paris har i
verdensbilledet. Det har man gjort til fulde og i
allermindste detalje, hvilket den nye DS 7 CROSSBACK
er det allerbedste eksempel på.
DS 7 CROSSBACK er den første
ægte DS, sådan at forstå, at de øvrige og indtil
videre ganske få DS modeller er udviklet i DS
etableringsfasen. Det har givet såvel teknikkere som
designere mulighed for, at gøre arbejdet helt
igennem rigtigt. Designmæssigt gælder det alt fra de
krystal lignende betjeningsknapper, associationerne
til brillianter og ædelmetaller, og i teknisk
forstand også de blinkende roterende LED forlygter
(se videoen her på siden).
Helstøbt
design
Designet er udvendigt som
indvendigt helstøbt og i fuld harmoni. Lædersæderne
i den prøvekørte Opera-variant er skabt i
urlænkedesign og det eneste, vi egentlig mangler, er
det fabelagtige i-cockpit, som kendes fra
søstermærket Peugeot. På den anden side er den
moderne, klassiske stil i DS en del af oplevelsen.
Den skal jo heller ikke virke ekstravagant…
Allerede ved de første
prøvekørsler sidste sommer af i øvrigt selvsamme
bil, som vi denne gang havde mulighed for at gå lidt
mere under lakken på, oplevedes en unik
prioritering. I teknisk forstand har man leveret en
køreoptimeret platform med avancerede hjulophæng og
elektronisk styring.
Intelligent
undervogn
I ELEGANCE versionen har man
den såkaldte Aktive Scan affjedring, som aflæser
køreforholdene og vha. kamerateknik forudser
kørebanens beskaffenhed, så hjulophængene kan parere
ujævnhederne på den optimale måde. Det sker ud fra
især komfort parametre, og vha. højdesensorer,
accelerationsmålere og computer teknologi tilpasses
støddæmperne individuelt.
Det virkede godt ved bykørsel
og nu har vi fået syn for sagen: Det fungerer også
ude i det danske vinterlandskab, ikke mindst på
fugtige ujævne provinsveje med uforudsigeligt
vejgreb og komfortmæssige udfordringer.
Kører
fremragende
Overbevisende var såvel det
lave støjniveau som det gode vejgreb og bilens
balance, når man besluttede sig for, for alvor at
bruge den Euro 6d TEMP godkendte 180 hestes 2-liters
dieselmotor. Maskineriet i sig selv giver naturligt
lyd fra sig under acceleration, men siden hører man
ikke meget til det.
Omvendt er dieselmotor-løsningen den rette,
hvis man fx som pendler kører mange kilometer hvert
år. Det maksimale drejningsmoment er på 400 Nm og
det opnås ved 2000 motoromdrejninger i minuttet.
Samspillet med 8-trins EAT8 automatgearkassen er
glimrende.
Det officielle forbrugstal
efter de aktuelle NEDC2 normer baseret på WLTP
testcyklussen er 15,1 km/literen, det holder i
praksis og ved hjælp af SCR katalysator og AdBlue
holdes forureningsniveauet meget lavt.
Omfattende
udstyr
ELEGANCE udstyret er
omfattende og inkluderer bl.a. særlige 19” alufælge,
elektronisk indstillelige forsæder, 3-zone
klimaanlæg, parkeringsassistent og assoires som det
analoge B.R.M. ur over midterkonsollen, som drejer
frem, når tændingen aktiveres. Og da DS 7 CROSSBACK
allerede i basisudgaven ”PRESTIGE" er veludstyret
med bl.a. de førnævnte fancy LED forlygter, panorama
soltag, nøglefri betjening og alle elektroniske køre
hjælpemidler som fx aktiv nødbremse, adaptiv
fartpilot og vognbaneassistent, er man i enhver
forstand godt stillet.
Funktionelt er det
bemærkelsesværdigt, at bagagerumskapaciteten er
temmelig god, bilens trods alt moderate længde på
4,60 meter taget i betragtning. Bilens størrelse gør
den let at komme rundt med i byen, den store
frihøjde på 19 cm gør det let, at forcere
hjulsporene hen til landejendommen og hvis man
undrer sig over, hvor kardantunnellen er blevet af,
er forklaringen enkel: DS 7 CROSSBACK i den
prøvekørte version har alene træk på forhjulene, men
fordi hjulene er store og frihøjden også, er behovet
for firehjulstræk for de fleste bilejere beskedent.
DS 7 CROSSBACK eksisterer i
øvrigt med firehjulstræk, men da varetages driften
af baghjulene af elektromotorer. Det sparer plads og
er en miljøvenlig løsning.
Pariser mode
til fornuftspriser
Prisen på et stykke ægte
Pariser mode er normalt temmelig høj. Men betragter
man en DS 7 CROSSBACK BlueHDi ELEGANCE som en
usædvanlig både praktisk og elegant
beklædningsgenstand, er 620.000 kroner en meget
attraktiv pris. Og kan mindre gøre det, er den
billigste version prisfastsat til blot 400.000
kroner. Sidstnævnte kan i øvrigt privat leases for
5000 kroner om måneden – det er der Ikke meget anden
Pariser mode der kan.
|