- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: DS 7 CROSSBACK 2,0

BlueHDi 180 AUT ELEGANCE

Parisermode på 4 hjul


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra allerførste færd, da PSA koncernen udskilte DS som et selvstændigt mærke, var man klar over, at skulle projektet lykkes, skulle man udnytte den unikke status, hjembyen Paris har i verdensbilledet. Det har man gjort til fulde og i allermindste detalje, hvilket den nye DS 7 CROSSBACK er det allerbedste eksempel på.

 

DS 7 CROSSBACK er den første ægte DS, sådan at forstå, at de øvrige og indtil videre ganske få DS modeller er udviklet i DS etableringsfasen. Det har givet såvel teknikkere som designere mulighed for, at gøre arbejdet helt igennem rigtigt. Designmæssigt gælder det alt fra de krystal lignende betjeningsknapper, associationerne til brillianter og ædelmetaller, og i teknisk forstand også de blinkende roterende LED forlygter (se videoen her på siden).

 

Helstøbt design

Designet er udvendigt som indvendigt helstøbt og i fuld harmoni. Lædersæderne i den prøvekørte Opera-variant er skabt i urlænkedesign og det eneste, vi egentlig mangler, er det fabelagtige i-cockpit, som kendes fra søstermærket Peugeot. På den anden side er den moderne, klassiske stil i DS en del af oplevelsen. Den skal jo heller ikke virke ekstravagant…



Allerede ved de første prøvekørsler sidste sommer af i øvrigt selvsamme bil, som vi denne gang havde mulighed for at gå lidt mere under lakken på, oplevedes en unik prioritering. I teknisk forstand har man leveret en køreoptimeret platform med avancerede hjulophæng og elektronisk styring.

 

Intelligent undervogn

I ELEGANCE versionen har man den såkaldte Aktive Scan affjedring, som aflæser køreforholdene og vha. kamerateknik forudser kørebanens beskaffenhed, så hjulophængene kan parere ujævnhederne på den optimale måde. Det sker ud fra især komfort parametre, og vha. højdesensorer, accelerationsmålere og computer teknologi tilpasses støddæmperne individuelt.

 

Det virkede godt ved bykørsel og nu har vi fået syn for sagen: Det fungerer også ude i det danske vinterlandskab, ikke mindst på fugtige ujævne provinsveje med uforudsigeligt vejgreb og komfortmæssige udfordringer.



Kører fremragende

Overbevisende var såvel det lave støjniveau som det gode vejgreb og bilens balance, når man besluttede sig for, for alvor at bruge den Euro 6d TEMP godkendte 180 hestes 2-liters dieselmotor. Maskineriet i sig selv giver naturligt lyd fra sig under acceleration, men siden hører man ikke meget til det.  Omvendt er dieselmotor-løsningen den rette, hvis man fx som pendler kører mange kilometer hvert år. Det maksimale drejningsmoment er på 400 Nm og det opnås ved 2000 motoromdrejninger i minuttet. Samspillet med 8-trins EAT8 automatgearkassen er glimrende.



Det officielle forbrugstal efter de aktuelle NEDC2 normer baseret på WLTP testcyklussen er 15,1 km/literen, det holder i praksis og ved hjælp af SCR katalysator og AdBlue holdes forureningsniveauet meget lavt.

 

Omfattende udstyr

ELEGANCE udstyret er omfattende og inkluderer bl.a. særlige 19” alufælge, elektronisk indstillelige forsæder, 3-zone klimaanlæg, parkeringsassistent og assoires som det analoge B.R.M. ur over midterkonsollen, som drejer frem, når tændingen aktiveres. Og da DS 7 CROSSBACK allerede i basisudgaven ”PRESTIGE" er veludstyret med bl.a. de førnævnte fancy LED forlygter, panorama soltag, nøglefri betjening og alle elektroniske køre hjælpemidler som fx aktiv nødbremse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, er man i enhver forstand godt stillet.



Funktionelt er det bemærkelsesværdigt, at bagagerumskapaciteten er temmelig god, bilens trods alt moderate længde på 4,60 meter taget i betragtning. Bilens størrelse gør den let at komme rundt med i byen, den store frihøjde på 19 cm gør det let, at forcere hjulsporene hen til landejendommen og hvis man undrer sig over, hvor kardantunnellen er blevet af, er forklaringen enkel: DS 7 CROSSBACK i den prøvekørte version har alene træk på forhjulene, men fordi hjulene er store og frihøjden også, er behovet for firehjulstræk for de fleste bilejere beskedent.



DS 7 CROSSBACK eksisterer i øvrigt med firehjulstræk, men da varetages driften af baghjulene af elektromotorer. Det sparer plads og er en miljøvenlig løsning.

 

Pariser mode til fornuftspriser

Prisen på et stykke ægte Pariser mode er normalt temmelig høj. Men betragter man en DS 7 CROSSBACK BlueHDi ELEGANCE som en usædvanlig både praktisk og elegant beklædningsgenstand, er 620.000 kroner en meget attraktiv pris. Og kan mindre gøre det, er den billigste version prisfastsat til blot 400.000 kroner. Sidstnævnte kan i øvrigt privat leases for 5000 kroner om måneden – det er der Ikke meget anden Pariser mode der kan.


Andre DS prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

DS 7 Crossback First Test >>>


DS 7 CROSSBACK er Pariser-mode på 4 hjul. Vi har prøvet hvordan den på en dansk provinsvej, hvor den opfører sig ligeså eksemplarisk som da vi sidste sommer demonstrerede det avancerede Activ Scan affjedringssystem. Fuld HD.


De fancy forlygter er en del af oplevelsen. Teknisk Pariser mode på højt niveau.



Model:

DS 7 CROSSBACK 2,0 BlueHDi 180 AUT ELEGANCE

Listepris:

Kr. 620.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodiesel med SCR katalysator (AdBlue). 180 hk. 400 Nm/ 2000 omdr./min.  EAT8 8 trins aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

9,4 sek./ 218 km/t/ 15,1 km/l / 173 g/km

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

555/1752 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Activ Scan elektronisk styret undervogn. Automatisk nødbremse. Easy Acces Park. 19” alu fælge. Fuld LED ”vision” forlys. 6 airbags. 3-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Elektrisk justerbare forsæder med massage. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Panorama soltag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Isofix. 12” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. P-sensorer for og bag. Aktiv vejbaneassistent.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt