Den nye DS 7 Crossback er den første bil fra PSA
koncernens nye bilselskab, DS Automobiles, der er
skabt som en DS fra grunden af. Det er vigtigt at
vide, for hensigten er, at netop DS fremover skal
være bilmærket og dermed også i mærkets biler, man
finder de allernyeste designs, den allernyeste
teknologi og det hele pakket ind i ultimativ luksus.
DS 7 Crossback er i traditionel forstand en
mellemstor SUV. Som udgangspunkt fås den med
forhjulstræk, hvilket har den fordel, at der ikke er
ført en kardantunnel ned gennem kabinen, og derved
kan man lettere bevæge sig rund på bagsædet, hvor
der i øvrigt er fremragende plads.
Elmotorer på baghjulene
Siden kommer den i en firehjulstrukken version, men
først når man er klar med en regulær hybriddrivline,
hvor det da vil være elmotorer på baghjulene, der
står for den del af træk-konfigurationen. Pudsigt
nok har DS jo allerede i Formel E mesterskabet
eksperimenteret med elmotorer, der trækker på
baghjulene, så det skal nok blive godt.
Men i første omgang har man traditionelle drivliner,
bestående af hhv. en 1,6 liters Puretech
turbobenzinmotor, der yder 225 hestekræfter samt to
AdBlue baserede næste forureningsfri BlueHDi
dieselmotorer med SCR katalysatorer, der præsterer
130 respektive 180 hestekræfter.
Kørsel i ophøjet ro
DS 7 Crossback er på ingen måde en bil med andre
sporslige egenskaber end at den hurtigt kan komme
fra 0-100 km/t (8,3 sekunder i benzin-versionen).
For sofistikeret design, elegance og klassisk
kørekomfort, som underbygger den ophøjede ro, der
kendetegner de mennesker, der falder for den
ultimative luksus, fordrer ikke dynamik på
allerhøjeste niveau.
Ikke desto mindre afslørede den første prøvetur i
den nye DS 7 Crossback (se også gerne videoen her på
siden), at også hvad det angår, er man kommet ganske
godt i mål. Ved at udnytte bilens frihøjde på 19 cm
har man en stor hjulvandring, som gør det muligt at
skabe en komfortabel passage af større ujævnheder,
krængningsstabilisatorer forhindrer siden, at det
går galt gennem kurverne og de små ujævnheder
pareres af den allernyeste støddæmperteknologi, som
i den ultimative udgave er ret unik.
Elektronisk styret affjedring
Man har nemlig skabt en elektronisk styret
affjedring, som bl.a. var indbygget i bilen, vi
prøvekørte i København, hvor præsentationen af den
nye bil og lanceringen af DS på det danske marked
fandt sted. Den består af 4 individuelt styrede
støddæmpere, 4 højdesensorer, 3 accelerometre og et
kamera, som tilsammen kontrollerer og til stadighed
tilretter bilens affjedring på basis af en
kontinuerlig scanning af vejbanen foran bilen.
Man har også skabt et unikt lygtesystem, naturligvis
baseret på LED teknologi, med en hovedlinse og tre
hjælpelinser. Førstnævnte kan dreje lyskeglen og
sidstnævnte kan ændre lyskeglens form, så man er
sikret optimal lygteføring under alle
kørselsforhold.
Støjsvag og gennemført komfortabel
I praksis oplevede man en unik kørekomfort, som
understøttes af gennemarbejdet støjdæmpning og
lydisolering. Også det giver onboard videoen her på
siden em vis fornemmelse af.
DS opererer med to udstyrsversioner: Prestige og
Élégance, som så kan finetunes i hvilken retning,
man ønsker. Standard i Prestige er bl.a. 19”
alufælge, p-sensorer for og bag, 12” touch-skærm, 3D
navigation, det førnævnte LED lygtesystem,
panoramasoltag og nøglefri betjening.
Élégance inkluderer som standard 19” fælge i et
anderledes design, mørktonede ruder, den aktive
hjulophængning med kamera, forsæder med ventilation
og varme og 3-zone klimaanlæg.
I sagens natur er bilerne iklædt automatisk
nødbremse, vejbaneassistent, automatisk fjernlys, 8
airbags, Isofix beslag osv.
Bagagerummet har en kapacitet på 555/628-1752 liter
og den fleksible bund kan placeres i to niveauer.
|