Haute Couture på fire hjul. Kortere kan det ikke
siges, og den danske importør af det franske luksus
bilmærke, DS, bragte da også en ægte dansk
succes-designer, Jørgen Simonsen, til kajen foran
Den sorte Diamant i København, hvor den officielle
præsentation og lancering af DS i Danmark fandt
sted.
”Haute couture” betyder direkte oversat ”høj
syning”, underforstået den allerypperste
skrædderkunst, som Paris er blevet så berømt for.
Det er ikke bare noget, man ønsker at genspejle i
den nye DS, men noget der rent faktisk har fundet
vej ind i bilen og ud i alle detaljer. DS 7
Crossback er ganske enkelt det ypperste luksus på et
niveau, som ingen bilproducent har magen til.
Mange gode grunde
Om det vil slå an i Danmark, hvor den danske
importør af DS, Interdan koncernen, i forvejen står
for de franske mærker Peugeot og Citroën, vil tiden
vise. Men der er flere vigtige grunde til, at
forsøget har god mulighed for at lykkes. Interdan
forstår sig på franske bilmodeller, og danskerne er
vilde med Frankrig og Paris. Desuden er moden i den
grad præget af fransk design, om end det kun er de
færreste, der har råd til at iklæde sig moderigtigt
designertøj til 400.000 kroner.
Men biler er vi vant til at betale mere for, og
netop for den pris kan man nu få den måske mest
delikate, den mest lækre luksusbilmodel, som
markedet tilbyder. Bilen er selv i basisversionen
spækket med luksus. Udefra er der tale om en pæn
bil, hvor det er detaljer som det krystalagtige
frontgitter og de avancerede lygter, der skal
indikere, at denne bil er noget særligt.
Ovebevist i kabinen
Men det er først indenfor i kabinen, man for alvor
bliver overbevist. Designet er ikke bare eksklusivt
og lækkert. Det er fyldt med detaljer, den fornemme
”skræddersyning” af paneler og sæder, i
Opera-varianten, som vi prøvekørte og som kan ses
her på siden, skabt af ægte napa-læder og
præsenteret på en måde, som nødvendigvis må
bjergtage enhver, modekyndig eller ej.
Det er en bil, man skal sætte sig ind i og falde til
ro i. Og siden med sig selv erkende, at man dybest
set kun ser sin bil udefra i de få sekunder, det
tager at nærme sig den og stige ind i den. Siden
opholder man sig timer, dage, ja måneder indeni
bilen i løbet af dens levetid. Dér skal man have
fornøjelsen, dér oplever man den selv. Og hvis det
har betydning, hvad andre tænker, så er dens ydre
design da også vellykket. Men det er indvendigt, den
går rent ind.
Gudinde på fire hjul
DS navnet har en lang historie, som kan føres
tilbage til den ikoniske Citroën DS19 med
luftaffjedring og verdens første rigtigt
aerodynamiske design. En bil, der blev revet væk, da
den så projektørlyset for første gang i 1955. En
gigant succes. DS står for ”Déesse”, som betyder
Gudinde. Det er store ord, men den var en af de
biler, som understregede den franske fabriks evne
til, at skabe avantgarde indenfor bilverdenen, altså
i det tilfælde en virksomhed, der magter at
eksperimentere med avancerede idéer.
For få år siden besluttede man sig for i PSA
Gruppen, som står for mærkerne Peugeot og Citroën
(og for nylig også har købt Opel, men det er en helt
anden historie), at etablere et selvstændigt
bilmærke, som netop skulle forstærke evnen til at
være avangardist. Og det var naturligt, at
sammenkæde dette ønske med det, Paris mere end nogen
anden by i verden er kendt for, altså haute couture.
Mærket kom til at hedde DS.
DS navnet har spøgt gennem nogle år som eksklusive
Citroën versioner og DS er ikke lanceret fra den ene
dag til den anden. Man har gennemført en glidende
proces i takt med, at man stille og roligt kunne
etablere mærket rundt om i verden. Selve bilen DS 7
Crossback, som foruden Jørgen Simonsen, spillede
hovedrollen ved den danske lancering af DS-mærket
(som også først finder sted nogen tid efter
lanceringen af bilen på det franske marked) er den
første DS, bygget som en DS og altså ikke en
videreudviklet udgave af eksisterende Citroën
modeller.
Link til
importøren |