Vinteren har trukket usædvanlig længe ud i år. Og i
hælene på en finanskrise kunne det sende dystre
signaler om fremtiden. Men det var bestemt ikke det,
der prægede det årlige motorshow i Genève, som også
i år gav en skarp indikation af, hvor motorverdenen
bevæger sig hen.
Bilfabrikkerne har været tvunget til at strømline
organisationerne, da bilsalget faldt. Samtidig har
der fra samfundets side blevet etableret høje krav
om miljø-rigtig adfærd, som kræver store ressourcer,
store investeringer. Det er svært at få de to ting
til at gå hånd i hånd. Dobbelt overbevisende er det
derfor, at begive sig indenfor i de store
udstillingshaller i udstillingscentret Palexpo og
konstatere, at krisens virkninger er synlige, men de
er ikke dominerende og luften emmer af optimisme,
forårsfornemmelser og ikke mindst masser af
livsstil.
Måske er det fordi finanskrisen har gjort det
tvingende nødvendigt for bilfabrikkerne at handle
hurtigt og i visse tilfælde også med store
konsekvenser for arbejdsstyrken. Det er hårdt at
sige det, men måske var det en tiltrængt slankekur,
bilfabrikkerne har været på. Og samtidig er det
faktisk ikke til at se, at de har gennemgået den,
hvis ikke det lige præcis var fordi man vidste det.
Optimering frem for revolution
På ét punkt er der nemlig ikke sket så forfærdelig
meget nyt: Der blev ikke fremvist nye
revolutionerende energibesparende løsninger i
Genève. Det er de samme grundelementer, dvs.
elektricitet, hybrid-teknologi og brændselsceller
samt optimering af de eksisterende
forbrændingsmotorer, der prægede udstillingen. Det
er måske også for meget at forvente, at nogen tager
nye revolutionerende skridt efter finanskrisens
hærgen. Omvendt er det overbevisende, hvor meget
fabrikkerne har kunnet optimere og vride og vende
den eksisterende teknologi og i bogstaveligste
forstand montere den i de gode gamle biler – som nu
ikke er så gamle endda, når man lod øjnene danse
henover de stadig flotte udstillingsstande, som dog
og fornuftigt nok i al væsentlighed var genbrug fra
i fjor.
Honda er et godt eksempel. På Genève Motorshow
præsenterede man en ny ultra smart 2+2 personbil som
alene vil blive markedsført med hybrid-teknologi
under motorhjelmen. Den kommer på markedet inden så
længe og er f.eks. udstyret med 6-trins gearkasse.
Det er altså ikke til udefra at se, at den ser
anderledes ud under de smarte karrosserilinjer. Men
den kører 20 kilometer på en liter benzin. Det har
betydning, når man frekventerer tankstationerne, og
samtidig sender den ikke de sjældent omtalte andre
forurenende stoffer fra dieseldrift ud i atmosfæren.
Benzinmotorernes tid er på ingen måde forbi endnu.
Volt i Cruze
Hos Chevrolet har man lagt General Motors
”Volt-teknologi” i en Cruze og dermed skabt en ny
bil, hvor man fortolker hybrid-tankegangen sådan, at
først bruger man al elektriciteten og først derefter
træder forbrændingsmotoren ind og sørger for at man
ikke går i stå.
Hos Toyota er man godt i gang med at inkorporere
hybrid teknologi i hele modelprogrammet. Den
produktionsklar Auris kan ses i Genève – men
fabrikken har ikke glemt, at det også skal være
sjovt at køre bil. Så man har skabt en ægte
sportsvogn med smart design, baghjulstræk og masser
af hestekræfter, samtidig med at hybrid-teknologien
for stadig større fodfæste også i Lexus programmet.
I
respekt for miljøet
Livsstil er en anden af de optimistiske
overskrifter, der kendetegner årets motorshow. Men
med behørig respekt for miljø og ressourceforbrug.
Over hele linjen kan man se nye biler med lavere
brændstofforbrug. Det nye er, at de energirigtige
biler også er smarte og funktionsduelige.
Toyota og Lexus helt på forkant
Toyota og fabrikkens luksus-mærke, Lexus var helt på
forkant i Genève med klar-til-produktion hybridbiler
i den helt store stil.
Læs mere>>>
Renault satser på frisk luft
Læs mere>>>
|