Subaru sværger til firehjulstræk og har gjort denne
driftsform til sit varemærke. Forståeligt nok, for
Subaru producerer nogle af verdens fineste og
køremæssigt sikreste biler. Så egentlig kunne man
vel ikke have ventet andet: En Subaru hybrid har
naturligvis også firehjulstræk.
Et bud på, hvordan en Subaru hybrid kunne se ud,
viste den lille japanske bilfabrik på Genève
Motorshow i form af konceptbilen Subaru Hybrid
Tourer Concept. Her kombinerer man hybrid idé’en med
kraft fra både elektricitet og traditionelle
brændstoffer og bibeholder firehjulstrækket på sin
helt egen måde.
Bokser er basis
Forbrændingsmotoren i Hybrid Toureren er naturligvis
en boksermotor. Men i stedet for en enkelt
elektromotor til at hjælpe forbrændingsmotoren, har
man to: En, der trækker på forakslen, og én, der
trækker på bagakslen. Forbrændingsmotoren trækker på
traditionel vis både for og bag med en fordeling af
kræfterne efter behov.
I praksis er forbrændingsmotoren en bokser turbo
benzinmotor. Den stiller krav om en forstærkning af
den symmetriske drivline, den såkaldte Lineartronic,
fordi turbomotoren præsterer både mere effekt og et
højere drejningsmoment.
El-drift på baghjulene
Ved ganske lav fart, f.eks. under manøvrering,
drives bilen alene af den bageste el-motor. Ved
normal fart er det først og fremmest benzinmotoren,
der driver bilen. Men ved kraftig acceleration
understøtter den bageste el-motor benzinmotoren. Og
når kravet om trækkraft er ekstra stort, træder den
forreste el-motor til. Når den ikke bruges til at
producere trækkraft, anvendes den til at oplade
batterierne.
Subaru Hybrid Tourer Concept er udover den
teknologiske drivline også et bud på hvordan en
fremtidig Subaru kunne se ud. Der er tale om en
usædvanlig smuk og potent bil med |