Efter at Opel har fået det økonomiske grundlag på
plads for at videreføre virksomheden, er det som om
den tyske bilfabrik skal indhente alt det, man er
kommet bagefter. I alle tilfælde præsenterede man i
Genève, lige i hælene på introduktionen af den nye
Opel Astra og en ny forbedret Corsa, en helt ny
generation Meriva.
I bogstaveligste forstand folder man sig ud med den
nye Meriva, for den udmærker sig ved at de bageste
sidedøre er hængslet bagtil. Det giver væsentlig
forbedrede indstigningsforhold til bagsæderne.
Opel Meriva
Også indvendigt er fornyelsen mere end til at tage
at føle på. Når bagsæderne eksempelvis skydes bagud,
samles de på midten, så bagsædepladsen, i stedet for
at give acceptabel plads til 3 personer, giver god
plads og især fin plads til skuldrene til to
personer.
Den nye Meriva introduceres sidst på |
|
|
|
Opel Meriva
foråret og er baseret på Opels velkendte
motorprogram med stærkt forbedret brændstoføkonomi.
Ampera
På Geneve Motorshow præsenterede man også en
velkendt el-bil/hybrid, Opel Ampera, som selv havde
kørt turen fra fabrikken i Rüsselsheim nær Frankfurt
til Genève. Først tømte den batteriet for strøm og
derpå fortsatte den ved hjælp af strøm, produceret
af en traditionel forbrændingsmotor – samme princip
som på et dieselelektrisk lokomotiv. Ampera sættes i
serieproduktion i 2011 og er i princippet en
elektrisk bil, fordi det alene er elektronmotoren,
der står for fremdriften.
Flextreme
Sidst, men ikke mindst, faldt et potent sportsdesign
i øjnene: Opel Flextreme GT/E Concept: en 4,7 meter
stor sportscoupé baseret på teknik fra Ampera. Gode
præstationstal opnås bl.a. i kraft af en yderst
ringe luftmodstand (cW=0,22).
Opel Flextreme |
|
|
|
|