Det går godt for Skoda i Danmark. Især hvad salget
af elbiler angår, hvor Skoda Enyaq i perioder har
været i førertrøjen, og år til dato fortsat er en af
de mest indregistrerede biler på danske
nummerplader. Nu får den konkurrence, oven i købet
fra egne rækker, for med introduktionen af den helt
nye Elroq, fordobler Skoda populært sagt indsatsen
på elbils-markedet. Blandt bilmodeller er det jo
ikke vinderen, der tager det hele…
On-board videotest: Skoda Elroq 85
Den helt nye Skoda Elroq kører som elbil
forbilledligt. Der er god harmoni mellem kræfter og
vejbeliggenhed, men hvad sker der, når man
provokerer de mange kræfter på bilens baghjul? Også
det, viser videoen som så meget andet. Fuld HD.
First International Test: Skoda Elroq
Praktisk og veldesignet elbil
Den helt nye Skoda Elroq, som
for nylig kun lige blev slået på målstregen i kampen
om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025,
dokumenterede i den grad, at den ville have været en
ligeså værdig vinder. Det blev understreget i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Skoda Elroq på Mallorca.
Hvis det handler om
underholdning på højt niveau, var sæsonens første
Formel E løb en tops-scorer. Masser af dramatik,
IT-udfordringer, opgør mod AI og oven i det startede
Mitch Evans fra sidstepladsen, for siden at køre sin
Jaguar til en sejr – som ellers længe så ud til at
tilfalde Nissans Oliver Rowland. Læs hér hvad
der skete i Sao Paulo.
Ude i Europa er man ikke i
tvivl. Elbiler topper ikke købslisterne. Det gør til
gengæld en vaskeægte ”fossilbil”, nemlig
”discount-bilen” Dacia Sandero. I første halvdel af
2024 var den kompakte Sandero den mest solgte
personbil i Europa. Måske fordi den trods alt ikke
er så meget ”fossil” og ”discount”, som man
herhjemme tror. Eller også er det fordi, man i
Danmark skal betale til fællesskabet, hver gang man
køber en ”ikke-elbil”. Vi har prøvekørt bilen,
der slår Tesla & Co.
Når der står ”ID.” på en Volkswagen betyder det, at
den er fuldt elektrisk. Så en ID.7 Tourer er med
andre ord en fuldt elektrisk stationcar. Men
vigtigere er det, at den er en ret vellykket
stationcar på et ret højt niveau. Det dér med
elektrisk er jo fortsat individuelt: Enten vil og
kan man bruge det, eller også har man det modsat.
Tilbage i december fortalte vi om en prøvekørsel af
den nye 130-hestes udgave af Toyota Yaris Hybrid.
Samme motor finder man også storebror, Yaris Cross
Hybrid, som vi også prøvekørte tilbage i maj sidste
år. Så hvorfor så igen? Det gav de skiftende
vejrforhold et klart svar på. Udover det stadig
tilbagevendende spørgsmål: Skal man vælge en elbil,
en benzinbil eller et eller andet derimellem.
Samtidig med, at Volkswagen-koncernen (VAG) generelt
forsøger at rette op på koncernens skrantende
økonomi, er det positivt, at den ”spanske” filial,
dvs. Seat og især Cupra har forrygende succes med
deres nye formsprog, stil og design, hvor især den
nye Tavascan er en eyecatcher.
Renault Captur er ikke en elbil. Den er en
elektrificeret bil, en såkaldt mild hybrid, der
kører på benzin eller E-Fuel, og på sigt vel ret
beset også kan køre på brint. Dér er vi ikke helt
endnu. Men selvom man fortsat skal lægge et
klækkeligt beløb i statskassen, når man køber en bil
med forbrændingsmotor, er det lykkedes Renault at få
prisen så langt ned, at den er helt fornuftig, især
fordi bilen også er det.
Når de røde lygter slukker
lørdag d. 7. december i Sao Paulo i Brasilien, og
11. sæson af Formel E verdensmesterskabet dermed er
i gang, er det også starten på et nyt kapitel i
verdens fortsat mest innovative motorsport. Med
potentielt op til 800 kraftfulde elektriske
hestekræfter og træk på alle fire hjul, bliver
Formel E racerbilerne så hurtige, at selv de
"brutale" Formel 1 racerbiler ikke længere kan følge
med. Formel E bliver populært sagt hurtige end
Formel 1.
En ny Formel E sæson står for
døren, og den kan meget hurtigt gå hen at blive
meget anderledes end de resterende to sæsoner, for
nu bliver racerbilerne firehjulstrukne – ind imellem
i hvert fald – og kortene er blevet blandet – sådan
da. Og hurtigst? Det vil tiden vise, men…