Tilbage i december fortalte
vi om en prøvekørsel af den nye 130-hestes udgave af
Toyota Yaris Hybrid. Samme motor finder man også
storebror, Yaris Cross Hybrid, som vi også
prøvekørte tilbage i maj sidste år. Så hvorfor så
igen? Det gav de skiftende vejrforhold et klart svar
på. Udover det stadig tilbagevendende spørgsmål:
Skal man vælge en elbil, en benzinbil eller et eller
andet derimellem.
Politisk betragtet er der
ingen tvivl: En majoritet af danske politikere har
besluttet og fastholder indtil videre fortsat, at
fuldt elektriske biler er den rette løsning, hvis
man vil tilgodese klimaet her på jordkloden. Derfor
er der som bekendt indført afgiftsfritagelse af
elbiler op til en vis pris. Det betyder naturligvis,
at man i traditionel forstand kan få rigtig meget
luksus for pengene, og i mange tilfælde også slippe
for de helt store driftsomkostninger, når det kommer
til prisen på energi – i hvert fald herhjemme, og
når man har mulighed for at oplade til fordelagtige
priser.
Ikke al viden er
tilgængelig
Endnu er spørgsmålet om
driftsomkostninger ikke klart besvaret, hvad
verserende sager om gigantregninger på reparation af
elbiler i den senere tid er eksponent for. Men
erfaringsgrundlaget er spinkelt, så hér skal vi ikke
gå nærmere i detaljer og blot fastslå, at vi i
Toyota sammenhæng ikke har kendskab til
omkostningsstrukturen på elbiler – nu, det er
Toyota, det handler om.
Hele spørgsmålet om lade
infrastruktur, rækkevidde osv., skal man forholde
sig til ved køb af elbiler. Det slipper man så
fuldstændig for, hvis man investerer i fx en Toyota
Yaris Cross Hybrid. For den er en benzinbil, om end
den er ret elektrificeret, for den er også det, man
kalder en fuld hybrid, dvs. den skal ikke oplades
fra elnettet. Prismæssigt? Tja, 270.000 kroner for
den billigste version og 90.000 kroner oven i for
den udstyrsstækkede udgave, vi hér har prøvekørt,
hvor den nye 130-hestes hybridmotor også følger med
i købet. Egentlig en udmærket pris, også med adgang
til Toyotas serviceaktiverede garantiforlængelse på
op til 11 år minus en dag, Toyota Relax.
God energiudnyttelse
Vi præsenterede som nævnt
den nye Yaris Cross i forbindelse med de første
internationale testkørsler, og skal ikke nu gå i
detaljer med fornyelserne (dem
kan man læse mere om hér >>>), men det var
interessant, at prøve bilen på danske landeveje og
under køligere kørselsforhold. For det første nåede
vi et godt stykke op over de 20 km/l, trods flere
koldstarter og forholdsmæssigt mere motorvejskørsel
end WLTP normtallene inkluderer. For det andet var
det opmuntrende at opleve, hvor hurtigt der kom
varme i kabinen.
At man så desuden har hurtig
virkende sædevarme såvel som ratvarme batter også i
vurderingen, og det er værd at bemærke, at Toyota
alene sender varmen i rattet ud i den del, som man
holder på i en ”klokken 9-3” position. Det begrænser
energiforbruget.
Sikre overhalinger
Motorvejskørslen var vigtig,
fordi vi under skiftende trafikforhold fornemmede,
hvor meget mere kraft man har i
overhalingssituationer fra 80-110/130 km/t, som
direkte hænger sammen med den ny konfigurerede 1,5
liters hybridmotor, hvor benzinmotoren og elmotoren
bidrager stort set lige meget. Selvfølgelig har
bilens lave vægt på 1220 kg også indflydelse på
såvel fart som forbrugspræstationerne.
Yaris Cross har fået nye
kraftigere ruder, og dørene virker mere robuste, når
man betjener dem. Hvortil kommer det lavere
støjniveau især ved motorvejsfart. Det sidste kan
også tilskrives den ekstra isolering i motorrummet
og de vibrationsdæmpende foranstaltninger i
motorophængene.
Isolering i motorrummet.
215/50-18 på alufælge hører
med til GR Sport udstyret.
Sommerdæk i koldt vejr
Vi må indrømme, at
vejrforholdene i det forløbne år har gjort det
vanskeligt at beslutte præcis hvornår, sommerdækkene
skulle udskiftes med vinterdæk. Den prøvekørte bil
havde stadig ”sommerhjul”, selvom temperaturerne i
testperioden iblandt var tæt ved frysepunktet.
Tommelfingerreglen om, at
vinterdæk er at foretrække ved temperaturer under 7
grader Celcius, viste sig at passe ret godt. Gummiet
i dækkene blev hårdere i det kolde vejr, hvilket man
især mærkede på grund af de store 18” fælge. Derved
blev affjedringen fastere end hvad undertegnede
normalt sætter pris på, og de små ujævnheder var
mere mærkbare. På fugtig vej blev vejgrebet
reduceret en anelse. Vinterdæk eller helårsdæk kan
bestemt anbefales.
Yaris Cross på glatis
MEN: få uger efter testen af
den nye Yaris Cross havde vi anledning til i en
anden bil af samme slags og med den rette
dækmontering, at køre en længere motorvejsstrækning
(nogle hundrede kilometer) i det noget
uforudsigelige vintervejr, der satte sit præg på det
danske landskab i dagene efter nytåret. Vejene var
glatte, ofte belagt med sne og is, men
uforudsigeligheden i vejgrebet såvel som bremse- og
svingegenskaber virkede øjensynlig overvældende for
et meget stort antal bilister, der var kendetegnet
ved at deres bil var fuldt elektrisk.
Erfaringen var, at Yaris
Cross’en kørte helt uproblematisk, sporsikkert og
med godt vejgreb uden om den ene kolonne efter den
anden af meget langsomt kørende elbiler, primært af
den baghjulstrukne slags, der tilsyneladende havde
store udfordringer med vejgreb og styring. At de
også kørte alt for tæt, er en anden ting, som næppe
kan tilskrives drivlinen. MEN: Det dokumenterede i
praksis, at en blot 1220 kg let kompakt SUV med
forhjulstræk og præcis kraftoverførsel og til dels
konventionel teknik ikke er at foragte i det kolde
vejr.
Reduceret energiforbrug
og ekstra udstyr
Og rækkevidden var i hvert
fald intet problem, ligesom energiforbruget faktisk
faldt. Ikke direkte på grund af kulden, men fordi
vi, for at tilpasse os andre bilisters noget
beskedne fart og synlige usikkerhed, kørte
langsommere end det i fysisk forstand var nødvendigt
– og derved sparede benzin. Samtidig med at vi
opretholdt en god temperatur i kabinen uden
merforbrug af energi fra hybridbatteri og
benzintank. Alt det er selvsagt tankevækkende, og
sætter spørgsmålet om valg af drivline ved bilkøb
temmelig meget i perspektiv.
Man får meget, især elektrisk baseret udstyr for
pengene i de fleste elbiler. Men det gør man faktisk
også i Yaris Cross Hybrid, og dermed også i
130-hestes GR-Sport udgaven. GR-Sport betegnelsen
handler dog mest om design, men udstyrslisten
inkluderer bl.a. Head-up display, 2-zone klimaanlæg,
et ekstra kabinelys midt i loftet (dermed sagt, at
bilen ikke har panorama glastag), matrix LED
forlygter, som er fremragende især på denne tid af
året. Og el-bagklap med spark-funktion er rart, når
man vil undgå snavs på fingre eller handsker, når
klappen skal åbnes. Bilen betjenes nøglefrit, og
låsene kan også betjenes via MyT appen. Indenfor i
bagagerummet oplever man bl.a. det 40-20-40 delelige
bagsæderyglæn.
Matrix LED lyset er en stor sikkerhedsfaktor.
|