- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota Yaris Cross Hybrid

130 GR Sport


Årstidsneutral økonomisk kompakt SUV


Af Søren Clauding – januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage i december fortalte vi om en prøvekørsel af den nye 130-hestes udgave af Toyota Yaris Hybrid. Samme motor finder man også storebror, Yaris Cross Hybrid, som vi også prøvekørte tilbage i maj sidste år. Så hvorfor så igen? Det gav de skiftende vejrforhold et klart svar på. Udover det stadig tilbagevendende spørgsmål: Skal man vælge en elbil, en benzinbil eller et eller andet derimellem.

 

Politisk betragtet er der ingen tvivl: En majoritet af danske politikere har besluttet og fastholder indtil videre fortsat, at fuldt elektriske biler er den rette løsning, hvis man vil tilgodese klimaet her på jordkloden. Derfor er der som bekendt indført afgiftsfritagelse af elbiler op til en vis pris. Det betyder naturligvis, at man i traditionel forstand kan få rigtig meget luksus for pengene, og i mange tilfælde også slippe for de helt store driftsomkostninger, når det kommer til prisen på energi – i hvert fald herhjemme, og når man har mulighed for at oplade til fordelagtige priser.

 

Ikke al viden er tilgængelig

Endnu er spørgsmålet om driftsomkostninger ikke klart besvaret, hvad verserende sager om gigantregninger på reparation af elbiler i den senere tid er eksponent for. Men erfaringsgrundlaget er spinkelt, så hér skal vi ikke gå nærmere i detaljer og blot fastslå, at vi i Toyota sammenhæng ikke har kendskab til omkostningsstrukturen på elbiler – nu, det er Toyota, det handler om.

 

Hele spørgsmålet om lade infrastruktur, rækkevidde osv., skal man forholde sig til ved køb af elbiler. Det slipper man så fuldstændig for, hvis man investerer i fx en Toyota Yaris Cross Hybrid. For den er en benzinbil, om end den er ret elektrificeret, for den er også det, man kalder en fuld hybrid, dvs. den skal ikke oplades fra elnettet. Prismæssigt? Tja, 270.000 kroner for den billigste version og 90.000 kroner oven i for den udstyrsstækkede udgave, vi hér har prøvekørt, hvor den nye 130-hestes hybridmotor også følger med i købet. Egentlig en udmærket pris, også med adgang til Toyotas serviceaktiverede garantiforlængelse på op til 11 år minus en dag, Toyota Relax.



God energiudnyttelse

Vi præsenterede som nævnt den nye Yaris Cross i forbindelse med de første internationale testkørsler, og skal ikke nu gå i detaljer med fornyelserne (dem kan man læse mere om hér >>>), men det var interessant, at prøve bilen på danske landeveje og under køligere kørselsforhold. For det første nåede vi et godt stykke op over de 20 km/l, trods flere koldstarter og forholdsmæssigt mere motorvejskørsel end WLTP normtallene inkluderer. For det andet var det opmuntrende at opleve, hvor hurtigt der kom varme i kabinen.

 

At man så desuden har hurtig virkende sædevarme såvel som ratvarme batter også i vurderingen, og det er værd at bemærke, at Toyota alene sender varmen i rattet ud i den del, som man holder på i en ”klokken 9-3” position. Det begrænser energiforbruget.

 

Sikre overhalinger

Motorvejskørslen var vigtig, fordi vi under skiftende trafikforhold fornemmede, hvor meget mere kraft man har i overhalingssituationer fra 80-110/130 km/t, som direkte hænger sammen med den ny konfigurerede 1,5 liters hybridmotor, hvor benzinmotoren og elmotoren bidrager stort set lige meget. Selvfølgelig har bilens lave vægt på 1220 kg også indflydelse på såvel fart som forbrugspræstationerne.

 

Yaris Cross har fået nye kraftigere ruder, og dørene virker mere robuste, når man betjener dem. Hvortil kommer det lavere støjniveau især ved motorvejsfart. Det sidste kan også tilskrives den ekstra isolering i motorrummet og de vibrationsdæmpende foranstaltninger i motorophængene.


Isolering i motorrummet.

 

215/50-18 på alufælge hører med til GR Sport udstyret.


Sommerdæk i koldt vejr

Vi må indrømme, at vejrforholdene i det forløbne år har gjort det vanskeligt at beslutte præcis hvornår, sommerdækkene skulle udskiftes med vinterdæk. Den prøvekørte bil havde stadig ”sommerhjul”, selvom temperaturerne i testperioden iblandt var tæt ved frysepunktet.

 

Tommelfingerreglen om, at vinterdæk er at foretrække ved temperaturer under 7 grader Celcius, viste sig at passe ret godt. Gummiet i dækkene blev hårdere i det kolde vejr, hvilket man især mærkede på grund af de store 18” fælge. Derved blev affjedringen fastere end hvad undertegnede normalt sætter pris på, og de små ujævnheder var mere mærkbare. På fugtig vej blev vejgrebet reduceret en anelse. Vinterdæk eller helårsdæk kan bestemt anbefales.

 

Yaris Cross på glatis

MEN: få uger efter testen af den nye Yaris Cross havde vi anledning til i en anden bil af samme slags og med den rette dækmontering, at køre en længere motorvejsstrækning (nogle hundrede kilometer) i det noget uforudsigelige vintervejr, der satte sit præg på det danske landskab i dagene efter nytåret. Vejene var glatte, ofte belagt med sne og is, men uforudsigeligheden i vejgrebet såvel som bremse- og svingegenskaber virkede øjensynlig overvældende for et meget stort antal bilister, der var kendetegnet ved at deres bil var fuldt elektrisk.

 

Erfaringen var, at Yaris Cross’en kørte helt uproblematisk, sporsikkert og med godt vejgreb uden om den ene kolonne efter den anden af meget langsomt kørende elbiler, primært af den baghjulstrukne slags, der tilsyneladende havde store udfordringer med vejgreb og styring. At de også kørte alt for tæt, er en anden ting, som næppe kan tilskrives drivlinen. MEN: Det dokumenterede i praksis, at en blot 1220 kg let kompakt SUV med forhjulstræk og præcis kraftoverførsel og til dels konventionel teknik ikke er at foragte i det kolde vejr.

 

Reduceret energiforbrug og ekstra udstyr

Og rækkevidden var i hvert fald intet problem, ligesom energiforbruget faktisk faldt. Ikke direkte på grund af kulden, men fordi vi, for at tilpasse os andre bilisters noget beskedne fart og synlige usikkerhed, kørte langsommere end det i fysisk forstand var nødvendigt – og derved sparede benzin. Samtidig med at vi opretholdt en god temperatur i kabinen uden merforbrug af energi fra hybridbatteri og benzintank. Alt det er selvsagt tankevækkende, og sætter spørgsmålet om valg af drivline ved bilkøb temmelig meget i perspektiv.

 

Man får meget, især elektrisk baseret udstyr for pengene i de fleste elbiler. Men det gør man faktisk også i Yaris Cross Hybrid, og dermed også i 130-hestes GR-Sport udgaven. GR-Sport betegnelsen handler dog mest om design, men udstyrslisten inkluderer bl.a. Head-up display, 2-zone klimaanlæg, et ekstra kabinelys midt i loftet (dermed sagt, at bilen ikke har panorama glastag), matrix LED forlygter, som er fremragende især på denne tid af året. Og el-bagklap med spark-funktion er rart, når man vil undgå snavs på fingre eller handsker, når klappen skal åbnes. Bilen betjenes nøglefrit, og låsene kan også betjenes via MyT appen. Indenfor i bagagerummet oplever man bl.a. det 40-20-40 delelige bagsæderyglæn.

Matrix LED lyset er en stor sikkerhedsfaktor.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota skærper succes'en >>>
Første internationale video test:
Toyota Yaris Cross Hybrid 130

Med 14 ekstra hestekræfter og et markant større drejningsmoment matcher maskineriet i den populære Toyota Yaris Cross Hybrid bilens køreegenskaber. Se selv. Fuld HD.



Model: Toyota Yaris Cross Hybrid GR Sport
Listepris: Kr. 359.990
Motor og transmission: 3 cyl. 1,5 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor: 91 hk/120 Nm/3600-4800 omdr./min. PMS Elmotor 84 hk. 185 Nm. System: 130 hk. e-CVT aut. gear. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 10,7 sek./ 170 km/t./ 20,8 km/l./ 109 g/km/.
Længde:  4,18 m
Bagagerum: 297  liter
Værd at bemærke: 18" alufælge. Matrix LED-lygter. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Head-up Display. 10,5” berøringsskærm. P-sensorer for og bag. JBL Lydanlæg. El-bagklap med spark-funktion. Bi-tone lakering. 3 års garanti + 7 år ekstra service aktiveret garanti.

Link til importøren













Head-up Display viser vitale informationer spejlet op på forruden som stod de skrevet på asfalten.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt