- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test:

Toyota Yaris Cross Hybrid


Toyota skærper succes’en: Facelift under lakken


af Søren Clauding - maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når en bilmodel får en ansigtsløftning, sker det ofte under lakken, og det kan som regel også ses. Men med ægte ydmyghed, der klæder verdens uden sammenligning største bilmærke, kan forbedringerne af succesmodellen, Toyota Yaris Cross, ikke rigtig ses udvendigt. Men det kan til gengæld føles.

 

Egentlig er det overraskende, at Toyota allerede nu tilfører Yaris Cross et på flere måder gennemgribende facelift. Omvendt kommer det i halen på et tilsvarende forløb med Yaris-modellen. Og dermed sagt, at det blot er små tre år siden, den banebrydende model blev lanceret.

 

Succes fra starten

Yaris Cross har været en ubetinget succes lige fra begyndelsen. Til trods for at være blevet lanceret i en tid, hvor bilindustrien målrettet er gået elektrisk, gik Yaris Cross med den selvopladende hybrid teknologi rent ind i europæernes og herunder også danskernes hjerter.

 

Set i lyset af, at flere store bilkoncerner nu også offentligt er begyndt at rulle deres måske ikke helt gennemtænkte elektrificeringsproces tilbage, var Toyotas beslutning om at gå all-in med en multiteknologisk grundfilosofi rigtig. Toyota troede på den, da de gik på tværs af mange bilproducenters blinde tro på, at fremtiden kun er elektrisk. Heldigvis, for elbiler er godt nok gode for nogle, men bestemt ikke for alle.

 

Elbiler har som bekendt mange begrænsninger, der skal overvindes før deres succes er ubetinget. Det ses måske netop i det såkaldte B-SUV segment, som Yaris Cross tilhører. Stort set alle biler, solgt i Danmark i 2024 i B-SUV segmentet (over 97 procent), har forbrændingsmotorer.

 

Det samme gælder i øvrigt det noget mindre A-segment, hvor Toyota også dominerer med Aygo X, og i det samlende B-segment er biler med forbrændingsmotorer også totalt dominerende. Man skal op i de større bilkategorier for at se en vis elbils dominans, men spørgsmålet er, om den også havde været der, hvis BEV’er, altså batteri elektriske køretøjer, ikke var afgiftsfritaget.

 

Helt på toppen

Yaris Cross gik rent ind både i Danmark og resten af Europa. I fjor blev den en klar nr. 1 på B-SUV markedet i Europa med 200.000 solgte biler, og den blev ved samme lejlighed den mest solgte Toyota model. I Danmark blev der indregistreret 2230 Yaris Cross i 2023, hvilket gjorde den til nr. 1 i segmentet og 3. mest solgte Toyota, kun overgået af Aygo X og Yaris. Også i 2022 toppede den salgslisterne herhjemme.

 

Den succes skal fortsætte, mener man hos Toyota, og det skal den nye og endnu bedre Yaris Cross Hybrid sørge for sker - naturligvis i Danmark i samarbejde med landets 69 Toyota forretninger. Og de har da også gode nyheder at tilbyde kunderne.

 

Mindre støj og ny motor

For det første har Toyota fulgt kritikernes råd efter lanceringen. Man har reduceret støjniveauet i kabinen betragteligt ved at montere en dynamisk dæmper til motorophænget, sat en resonator på indsugningsslangen, og udskiftet isoleringen mellem motorrum og instrumentbord med en ny 3-lags konstruktion. Der er placeret ekstra lag lyddæmpende filt på motorhjelmen, og der anvendes fremover et tykkere glas til forrude og sideruder.



Drivlinen er i princippet identisk med den hidtidige, som i øvrigt lever videre i den faceliftede Yaris Cross Hybrid. Men den har fået følge af en kraftigere version, forstået på den måde, at elmotoren har fået forøget sit drejningsmoment fra 141 Nm til 185 Nm. Det har også medført en effekt stigning fra 80 til 83 hestekræfter. Sammenlagt betyder det altså en effekt forøgelse på 3 hestekræfter, og det lyder ikke af meget. Men parret med benzinmotorens 91 hestekræfter ender man op med en systemeffekt på 130 hk, hvilket giver en forøgelse på 12 procent.

 

Frisk og væver

Fartpræstationerne påvirkes deraf, men de magiske 0-100 km/t er kun 0,5 sekund hurtigere. Det er dog først og fremmest i mellemområderne, omkring 80-120 km//t, at man for alvor mærker de flere kræfter. Men også gennem en hurtigere reaktion fra drivlinen, hvad der var tydeligt på det varierede mallorcanske vejnet, hvor de første internationale testkørsler fandt sted.

 

Man kan i øvrigt med fordel benytte muligheden for at vælge køreindstillinger, hvis man fx synes, at der skal en lidt friskere tilgang til kurverne - noget man godt kunne være forfalden til, fordi Yaris Cross er så væver en bil, dels takket være en god undervogn, dels takket være en beskeden vægt på 1200 kg.

 

Energi effektivitet

Erfaringsmæssigt kører man omkring halvdelen af tiden med forbrændingsmotoren slukket. Der er tale om en 1,5 liters 3-cylindret Atkinson Cycle motor med en termisk effektivitet på 40 procent. Som bekendt er en af fordelene ved en elmotor et meget lavt energitab.

 

I Yaris Cross Hybrid veksler man mellem de to motortyper og der anvendes ikke energi til konditionering af batteriet i vinterperioden. Ligeledes er kabineopvarmningen primært baseret på forbrændingsmotorens overskudsvarme. Derved øges drivlinens samlede effektivitet, og man disponerer desuden også over muligheden for at fjernstyre kabinevarmen via MyToyota App’en.

 

Det gennemsnitlige brændstofforbrug iht WLTP er 20,8 l/100 km, hvilket er 1,4 km/l kortere end for udgaven med 116-hestes hybridmotor. Men da må man også tage i betragtning, at WLTP tallet er baseret på en gennemsnitlig regeldefineret målemetode, som ikke tager højde for den mulighed, man i den nye Yaris Cross har for at optimere benzinforbruget, hvis man benytter navigationssystemets styring af drivlinen.

 

Navigationen styrer energien

Når man følger den rute, man har accepteret i navigationssystemet, tager energistyringen højde for ruteforløbet, de trafikale udfordringer undervejs og førerens køremåde, og regulerer samspillet mellem benzinmotor og elmotor, så man alt andet lige når målet med lavest muligt forbrug. Den egenskab har i praksis større betydning for energi- og klimarigtig kørsel.

 

Prismæssigt er indstigningsmodellen fastsat til 270.000 kroner. Det er i udgaven med et udmærket basisudstyr samt 116-hestes motoren, og den billigste udgave med den kraftigere 130 hestes motor og et noget mere omfattende udstyr koster fra 330.000 kroner.


 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også om Toyota Yaris Hybrid:
Opfriskning der batter >>>

Et ordentligt løft på udstyret >>>

Video test: Toyota Yaris Cross Hybrid 130

Med 14 ekstra hestekræfter og et markant større drejningsmoment matcher maskineriet i den populære Toyota Yaris Cross Hybrid bilens køreegenskaber. Se selv. Fuld HD.







Hurtige fakta om ny Toyota Yaris Cross Hybrid


Introduktion i Danmark: juni 2024

 

Selvopladende hybridmotor:

3-cylindret 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, 91 hk, 120 Nm/3600-4800 omdr./min. elmotor, 80 hk, 141 Nm, System: 116 hk. e-CVT gear. 0-100 km/t: 11,2 sekunder, Topfart: 170 km/t. 22,2 km/l. Max anhængervægt: 750 kg.

 

3-cylindret 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, 91 hk, 120 Nm/3600-4800 omdr./min. elmotor, 83 hk, 185 Nm, System: 130 hk. e-CVT gear. 0-100 km/t: 10,7 sekunder, Topfart: 170 km/t. 19,6-20,8 km/l. Max anhængervægt: 750 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 4,18 meter.

Højde: 1,60 meter.

Bredde: 1,77 meter.

Bagagerum: 397 liter.

Vægt: 1200-1290 kg.

 

Priser/Udstyrsversion:

Active (116 hk): kr. 269.990

Style (116 hk): kr. 294.990

Elegant (130 hk): kr. 329.990

GR Sport (130 hk): kr. 359.990

Premier Edition (130 hk): kr. 399.990





Centerskærmen er elegant pakket ind - det letter rengøringen markant.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt