- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Vi har snydt med fotograferingen - men ikke helt. Vi har både kørt Tavascan VZ ovenfor på Jyllandsringen i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i Danmark og den snedækkede bil nedenfor på almindelig vej.


Biltest: Cupra Tavascan VZ - Form, stil, design og nytænkning viser vejen


af Søren Clauding - december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med, at Volkswagen-koncernen (VAG) generelt forsøger at rette op på koncernens skrantende økonomi, er det positivt, at den ”spanske” filial, dvs. Seat og især Cupra har forrygende succes med deres nye formsprog, stil og design, hvor især den nye Tavascan er en eyecatcher.

 

Tavascan bygges godt nok ikke i Spanien, men på VAG’s fabrik i Kina, som efter sigende har overskudskapacitet. Men det er givet vis også sundt for VAG koncern-økonomien, og parallelt dermed skal Cupra-mærkets såkaldte brand-værdi udnyttes til fulde.

 

Frihed til nytænkning

Det er derfor ikke overraskende, at Cupra netop har oplyst, at man på ny engagerer sig i Formel E verdensmesterskabet. Men dog påfaldende, at det sker via det canadisk baserede Kiro-team – der har kinesiske rødder. Om dét så skyldes, at Cupra bygges i batteriernes hovedland, altså Kina, skal være usagt. Måske hænger tingene sammen.

 

I forvejen har Kiro teamet fået adgang til Porsches Formel E racere, og nu sendes der så også penge efter gennem Cupra navnet. Alt det er nævnt, fordi det passer fint sammen med den nytænkning, som netop Tavascan er udtryk for. Den handler om meget andet end blot en bil.

 

Bilen er godt nok i sig selv baseret på den selvsamme elektriske MEB platform, som også ligger til grund for mange af VAG’s øvrige elbiler, uanset om der står VW, Audi eller Skoda på fronten.

 

Design og form sikrer fremtiden

Men Cupra har haft friheden til, at udfordre kundernes æstetiske sanser, og den er gået rent ind, især hos det yngre publikum. Det må siges, at være fremtidssikring på højere niveau, hvis det siden også lykkes at fastholde kunderne, når bilen på et eller andet tidspunkt skal skiftes ud.

 

Nu skal det dog i parentes tilføjes, at det ikke er de fuldt elektriske biler, der driver Cupra succesen. Især i det sydlige Europa er elbiler jo ikke blevet en del af trafikbilledet. Her betyder design og form til gengæld rigtig meget, og selvom Tavascan sætter nye standarder, har de mere konventionelt drevne modeller også en temmelig stor impact.

 

Tavascan sér godt ud. Indvendigt er den måske mere outreret end udvendig, hvilket egentlig giver god mening. For det er hér, at føreren ser sin bil, utrolig meget mere end når han stiger ind i den, eller kaster et blik på spejlbilledet i butiksvinduerne langs vejen.

 

Humlen bag kørefærdighederne

Men hvad ville det hele nytte, hvis ikke bilen også kørte godt. Og det gør VZ versionen i alle tilfælde. Vi har endnu til gode at prøve den mere moderate udgave uden firehjulstræk, men firehjulstrækket klæder Tavascan VZ, det samme gør de mange, men ikke overdrevent mange hestekræfter. Forklaring: Adaptiv affjedring er standard i VZ’eren. Sådan!

 

Og hvorfor betyder det så meget? Ganske enkelt fordi Tavascan ikke kan løbe fra, at den er en elbil. Den vejer 2,2 tons og har da også med en længde på 4,64 meter og en højde på 1,6 meter ganske velvoksne proportioner at håndtere. Med stor effekt og stort drejningsmoment (system: 340 hk hhv. 669 Nm) samt 21” fælge til sikring af det sportslige touch kræves der en stram affjedring.



Men når man ikke bruger det sportslige potentiale, går passagerernes behov mere i den komfortable retning. Og begge dele klarer den adaptive dæmpning fremragende.

 

To motortyper

Knap så fremragende er kombinationen af en induktionsmotor oppe fortil og en permanent magnet synkronmotor mellem baghjulene. Det kræver en perfekt computerstyring, og det er lige over grænsen, når vi på den regnvåde Jyllandsringen i forbindelse med forberedelserne til Årets bil 2025 Nomineringen (og Tavascan BLEV nomineret) kunne slå med halen.



ESC-systemet griber naturligvis ind i den situation, om end en smule sendrægtigt, og de trækkende forhjul skulle også bidrage, hvad de så også gjorde, men ikke med den præcision og så hurtigt, som man kunne ønske.

 

Firehjulstrækkets bidrag

Kræfterne fordeles mellem for og baghjul med 109 hk og 134 Nm fortil, og 286 hk samt 545 Nm bagtil. Det er en voldsom forskel, som dog også kompenserer noget for forhjulstrækkets lidt upræcise reaktion. Men bare rolig: Til hverdag er det ikke et problem, og på is og sne er firehjulstrækket klart med til at sikre, at bilen kan komme frem.

 

Det blev i testperioden dokumenteret med al ønskelig tydelighed: Solen skinnede kortvarigt, inden snevejret satte ind og vejene siden endte med at være våde. Svingende temperaturer også, men den store udfordring var sommerdækkene. Det kunne om ikke andet kaldes for alsidige testforhold. Og det klarede Tavascan’en egentlig udmærket.

 

Cross-over coupé

En del af forklaringen på køreegenskaberne ligger også gemt i en lav frihøjde. Glem alt om, at en Tavascan er en SUV - det harmonerer i hvert fald ikke med det oprindelige indhold af betegnelsen (som dog hen ad vejen også snarere er blevet et mode-ord). Men SUV-begrebet inkluderer en forøget frihøjde, og det har Tavsacan altså ikke. Skal der sættes en betegnelse på, er den nærmere en crossover-coupé.

 

Coupé passer i hvert fald godt til det attraktive udseende, som inkluderer den skrånende taglinje, der trods den giver forbavsende god loftshøjde ved bagsædet. En del af forklaringen ligger i et panorama glastag, som ikke er tykkere end tykkelsen af glasset. Og da man har fravalgt et indre panel, som ville kunne dæmpe lysindfaldet ovenfra, går pladsen direkte til høje bagsædepassagerer - som i øvrigt også har god benplads.

 

Pladsfordelingen

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. For med et 77 kWh batteri (82 kWh brutto) under vognbunden, og en lidt anderledes fordeling af pladsforholdene i kabinen, er bagagerummet grundliggende på 540 liter - men med bagsæderne nedfældet blot 1267 liter. Det er ikke meget i en så stor bil.

 

Batteriet muliggør en rækkevidde på 522 km iht. WLTP. I praksis dog nok nærmere 425 km, og i koldt vejr havner man på omkring 360 km. Det er elbilernes natur, mere er der ikke at sige om den sag. Man kan heller ikke tappe strøm af batteriet til andet end kørsel. Ingen V2L, V2G m.v.

 

Elbiler kræver el

Og så skal der jo også bruges lidt strøm til varmepumpen, til 3-zone klimaanlægget, head-up displayet, sædevarmen for og bag, rat-varmen og den håndfri elektriske bagklap. Men det er i det store hele småtingsafdelingen. Det var dog påfaldende, at da temperaturen var krøbet et par grader under frysepunktet, var dørlåsene frosset indvendigt, så man ikke kunne komme ind. Dørene var ikke frosset fast, men den lille elmotor, som skulle åbne dørlåsene, havde ikke kræfter nok. Havde kabinen været forvarmet, var problemet næppe opstået. Det kræver en vis planlægning og forbruger også strøm.

 

Når der så skal tankes strøm, kan det ske med op til 11 kW AC og 135 DC. Det er OK, men er omvendt set bedre. Og siden skal man lade være med konstant at afprøve, om de 100 km/t nu også kan nås på de lovede 5,5 sekunder, og topfarten bør man også kun afprøve på en tysk Autobahn. Begge dele koster nemlig strøm. Meget strøm, og den tid man vinder står ikke i forhold til den tid, det siden tager at få batteriet op på niveau igen.

 

Den billigste Tavascan er prissat til 360.000 kroner, og det er så uden firehjulstræk. VZ versionen koster små 100.000 kroner mere. Pengene er isoleret betragtet givet godt ud, men set i en større sammenhæng er prisudviklingen på især elbils-markedet for tiden ikke det mest forudsigelige indenfor bilverdenen.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Cupra prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Cupra Tavascan VZ

Listepris:

Kr. 457.990

Motor og transmission:

1 Permanent magnet synkron el-motor bag: 286 hk, 545 Nm. 1 induktionsmotor for: 109 hk, 134 Nm. System: 340 hk, 669 NM. 82 kWh (netto: 77 kWh) 400 Volt litium-ion batteri. Opladning: AC: 11 kW. DC: 135 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Rækkevidde (WLTP):

5,5 sek./ 180 km/t./ 16,8 kWh/100 km. 522 km.

Længde/ Højde:

4,64/ 1,60 m

Bagagerum:

540-1267 liter

Værd at bemærke:

Hjul (testbilen): 255/40-21 letmetalhjul. Matrix LED forlys. 3-zone klimaanlæg. Panorama glastag. 15" touch screen. El-forsæder. Sædevarme for og bag. Ratvarme. Varmepumpe. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. El-bagklap.









Kik til rattet gennem førersædets nakkestøtte.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt