- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault Captur TCe 160 EDC Techno - Fornuftig pris til fornuftig bil

med super udseende


Af Søren Clauding – december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Captur er ikke en elbil. Den er en elektrificeret bil, en såkaldt mild hybrid, der kører på benzin eller E-Fuel, og på sigt vel ret beset også kan køre på brint. Dér er vi ikke helt endnu. Men selvom man fortsat skal lægge et klækkeligt beløb i statskassen, når man køber en bil med forbrændingsmotor, er det lykkedes Renault at få prisen så langt ned, at den er helt fornuftig, især fordi bilen også er det.

 

Og så ser den oven i købet godt ud, præcis som sine fuldt elektriske sidestykker i Renault koncernen. Men hvordan kan man holde prisen nede på en bil, så den kan konkurrere med fuldt elektriske biler, der i den prisklasse alene skal bidrage med moms til statskassen?

 

Det meste er afgift

Hvis to tredjedele af en pris er afgift, så mærkes en lille prisreduktion som stor. 10.000 kroner ned i pris ”koster” kun et par tusind kroner, fordi resten af prisen, sådan lidt simplificeret er registreringsafgift og moms. Dermed svinder fortjenesten også lidt ind, men hvis den bæres både af fabrik, importør og forhandler, drejer det sig ikke om så mange penge.

 

Hvis vi skruer tiden tre år tilbage til vores prøvekørsler dengang af en Renault Captur med 160-hestes plugin hybrid motor og en 140-hestes benzinmotor var priserne dengang 263.000 hhv. 243.000 kroner. Anno 2024 er Captur med 158-hestes mild hybrid motor prissat til 275.000 i den grundliggende Evolution-version og 295.000 for den prøvekørte Techno udgave. Prisforskellen er beskeden og kan i hvert fald retfærdiggøres af et mere omfattende udstyr og et nyt design, så man får ganske enkelt mere for pengene.

 

Mindre priskonkurrence

Og det er sket helt uden nævneværdig reaktion på priskrigen på elbilsmarkedet, som koster dyrt, fordi der ikke er en registreringsafgift, som kan optage en del af indtjenings-stødet, når prisen sættes ned. Intet er galt uden at det er godt for noget.


Den nye Captur, trods 20 flere hestekræfter end den tidligere benzinudgave (man kan ikke rigtig sammenligne med plug-in hybrid’en), er ligeså benzinøkonomisk. Trods mere effekt kører den fortsat 16,9 km/l – noget der ikke er helt ved siden af i praksis. Forklaringen er, at man i princippet benytter den velkendte 1,3 liters benzin motor (den, som Mercedes i øvrigt også har benyttet i deres A-klasse – blot kaldet en 1,4).

 

Den har man så kombineret med en elmotor, der både bidrager med lidt effekt i ny og næ, lidt forbrugsreduktion, fordi den opsamler energi, som genbruges, men også til at reducere den fysiske belastning af 1,3 liters motoren, så den også kan konfigureres til en større effekt.

 

Gennemgribende facelift

Al den teknik indgår i det facelift, Renault gav Captur for kort tid siden. Faceliftet er meget synligt, fordi fronten har ændret karakter og læner sig op ad de øvrige modeller i modelviften, men den har fået en kraftig overhaling, som alt i alt gør den til en noget bedre bil. Og den var i forvejen ret god.

 

Affjedringen er blevet opdateret, så den er mere i harmoni med motorkræfterne. Faktisk accelerer den nye Captur hurtigere end begge de nævnte forgængere, styretøjet er ligeledes blevet opdateret og interiøret har fået en overhaling, som også omfatter infotainment-delen. Blandt andet er skærmen vokset fra 7 til 10,4” og vinkket opret, og betjeningsknapperne er forsvundet – det bidrager direkte til en mere moderne oplevelse, når man sætter sig bag rattet.



Gennemtænkt totaloplevelse

Vi prøvede bl.a. den nye Captur over en længere strækning, og oplevelsen vidnede om en mere gennemtænkt tilgang til totaloplevelsen. Den nye bil føles ganske enkelt mere rigtig. Hvilket (og det er værd at understrege i en tid, hvor der popper rigtig mange nye og typisk fuldt elektriske bilmodeller op på markedet), alene kan tilskrives, at en bil som Captur har været meget længere undervejs og er baseret på mere velkendt teknik.

 

Man har i al sin enkelhed kunnet forfine detaljerne i en grad, som ofte savnes i striben af nye bilmodeller, hvor det iblandt føles som om, at sigtet har været på elektrisk optimering mere end brugs-optimering i bred forstand.

 

Meget udstyr

Captur Techno har forrudevarme (det kunne mange elbiler i øvrigt have glæde af), den har klimaanlæg, der dog først for alvor virker, når motorens kølevand er varmet op. Den har også ratvarme, som i enhver elbil med respekt for sig selv (eller måske snarere dens fører…), man har det for Renault så karakteristiske nøglekort i lommen, hvor det ikke molesterer bukserne, bilen har fartpilot, el-foldbare sidespejle, så man kan se at automat-lukningen af dørene også har virket og meget andet.



Den prøvekørte Techno model har 18” hjul med 215 mm brede 55 procent lavprofildæk. Kørekomforten ville formentlig have glæde af de 17” hjul, som er standard i indstigningsmodellen, men indrømmet, 18” hjulene ser bedre ud og giver da også en mere direkte fornemmelse af kørebanen.

 

Sidst, men ikke mindst: Bagagepladsen er nu defineret som 487 liter, der kan øges til 1,6 kubikmeter. Det er en smule mindre end i den hidtidige benzin-version, fordi der skal bruges lidt plads til el-delen i mild hybriden. Til gengæld er den fortsat markant bedre end i den daværende plug-in hybrid. At tallet varierer mere på kapaciteten med nedfældede bagsæderyglæn, skyldes alene en anderledes opgørelsesmetode.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>




Model:

Renault Captur TCe 160 EDC Techno

Listepris:

Kr. 294.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 l. mild hybrid benzinmotor 158 hk/270 Nm/1800-3700 omdr./min. 7 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning

8,5 sek./ 180 km/t/ 16,9 km/l/ 134 g/km.

Længde:

4,24 m.

Bagagerum:

487-1596 liter

Værd at bemærke:

18” letmetal fælge. LED forlygter. Nøglefri betjening. Nøglekort. Fartpilot. Klimaanlæg. Sædevarme. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. Bakkamera. Regnsensor. Forrudevarme.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt