- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Dacia Sandero

TCe 90 CVT Expression


Discount slår el: Dacia Sandero topper i Europa


Af Søren Clauding – december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ude i Europa er man ikke i tvivl. Elbiler topper ikke købslisterne. Det gør til gengæld en vaskeægte ”fossilbil”, nemlig ”discount-bilen” Dacia Sandero. I første halvdel af 2024 var den kompakte Sandero den mest solgte personbil i Europa.

 

Efter i øvrigt i et par år, at have været den mest købte personbil hos bilforhandlerne, strøg den helt til tops. Måske fordi den trods alt ikke er så meget ”fossil” og ”discount”, som man herhjemme tror. Eller også er det fordi, man i Danmark skal betale til fællesskabet, hver gang man køber en ”ikke-elbil”.

 

Et faktum er det i hvert fald, at hvis man fx køber en Dacia Sandero i Frankrig, koster den billigste version omkring 90.000 kroner. I Danmark koster den billigste Sandero 150.000 kroner. Omvendt koster elbiler de fleste andre steder i Europa det samme som i Danmark – hvis man altså ser bort fra den priskrig på elbiler, der hærger Danmark for tiden, og som fortrinsvis kan henføres til manglende elbils-købelyst i Europa.

 

”Svimlende pris”

De mange elbiler havner ad mange forskellige kanaler i Danmark, hvilket også gælder brugte elbiler, for dem bliver der flere og flere af derude i verden. De presser også priserne. Om det på den lange bane er godt eller dårligt, handler denne prøvekørsel ikke om. Hér skal vi blot fastslå, at Sandero ikke har helt de samme konkurrencemæssige vilkår som andre steder. Uanset om man vælger den billigste model eller den her prøvekørte udstyrsversion med automatgear, der løber op i ”svimlende” 175.000 kroner. Så hér hjemme stryger den næppe helt til tops.

 

Prisen på Sandero er ret lav, så man kan gætte på at prestige-effekten også har en indflydelse. Det er synd, for Dacia har bevæget sig meget. På samme måde som det tog Skoda årtier at vriste sig fri af tidligere tiders dårlige omdømme, kan man måske forvente det samme for Dacia. Men de bevæger sig, de rykker, og det går stærkt, meget stærkere end dengang med Skoda. ”Discount” er så småt visket ud, og kan fint erstattes af den danske betegnelse: ”Renaults billigbil”.

 

Brint i ørkenen

Hvor meget Dacia rykker, er vinterens Dakar-rally, der afvikles i januar måned et godt eksempel på. Hér deltager Dacia nemlig med en bil, der er hurtig nok til at kunne vinde. Den kører på brint – se det, har ingen for alvor turde gøre i topklassen i Dakar. Så vent og se, der kommer til at ske ting og sager i de kommende år.

 

Med indsatsen i Dakar gør Dacia nemlig også op med ”fossil”-begrebet. For selvom en Sandero anno 2024 ikke umiddelbart kan køre på brint, så er teknikken der Så om ikke al for lang tid vil man kunne forvente seriefremstillede personbiler, der kører på med det forureningsfri brændstof sendt direkte gennem forbrændingsmotoren. Undertegnedes forudsigelse.

 

Og så er Sandero parat.

 

Nu og hér…

Lige nu ligger der en 3-cylindret 90-hestes 1-liters benzinmotor i maskinrummet (den kan selvfølgelig også køre på E-Fuel, hvilket så kræver, at man kan skaffe det et eller andet sted), og automatgearet er et trinløst CVT-gear, som giver en jævn acceleration, helt fri for skift, ryk og hastigheds-hop. Det er næsten som at køre en elbil, om end lyden er anderledes – trods alt.



Motoren er velkendt fra koncern-kollegerne Renault, og ret økonomisk. Man kører, også i praksis, hvis man gør sig umage, 17,5 km/l, og Sandero er såmænd ikke markant anderledes end mindre elektriske biler, når det kommer til præstationerne. OK, 0-100 km/t tager 13,3 sekunder – det kan gøres hurtigere i de fleste elbiler. Men 169 km/t på toppen er bedre end flere kompakte elbiler. Og påfyldning af energi i 50-liters tanken tager blot et par minutter.

 

Markant skridt opad

Dacia Sandero i den seneste udgave er et skridt opad, både designmæssigt og hvad køreegenskaberne angår. Den kører udmærket, god føling med kørebanen og sikker gennem kurverne. Det er værd at huske på, at den også har forhjulstræk, som i årtier er blevet prist som den sikkerhedsmæssigt rigtigste løsning. En anden vigtig fordel er den beskedne vægt på 1100 kg. Det er med til at gøre køreegenskaberne mere underholdende.


 


I kabinen har designet fået et mindre løft efter den kraftige opgradering i 2021. Berøringsskærmen på 8” er tydelig og indeholder mange menuer, men ikke flere end at der fortsat er mange drejeknapper til betjening af det, man traditionelt har været vant til at gøre ved hjælp af drejeknapper. Computer-interfacet har ikke helt taget over endnu, og det er givet vis helt med vilje.

 

Krydstogt kontrol

Skærmen inkluderer ikke navigation, men man kan spejle sin smarttelefon op på den. Man har også et acceptabelt bak-kamera samt p-sensorer bag. Desuden har man både sædevarme og aircondition. Fartpilot er også inkluderet, dog ikke adaptiv, og så har oversætterne lidt at lære, for man kan altså ikke oversætte ”cruise-control” til ”krydstogt kontrol” – prøv en anden gang med ”fart-pilot”. Men det sælges der næppe tilstrækkelig mange Sandero’er i Danmark til, at man på den korte bane vil gøre noget ved. Især ikke, når bilerne går som varmt brød på de andre markeder.

 

Sandero er 4,09 meter lang og har ikke oceaner af kabineplads, men det har de færreste biler i den størrelse. Bagagerummet er på 410 liter, som kan udvides til 1108, og man må sætte en anhænger på 1100 kg på trækkrogen. Sidst, men ikke mindst, følger der 3 års fabriksgaranti med i købet. Det er mere end mange andre bilproducenter tilbyder.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Dacia Sndero TCe90 CVT Expression

Listepris:

Kr. 174.990

Motor og transmission:

3 cyl 1 l. benzinmotor. 90 hk/4500-5000 modr./min., 142 Nm/ 1750-4500 omdr./min. CVT Automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

13,3 sek./ 169 km/t/ 17,5 km/l/ 129 g/km.

Længde:

4,09 m.

Bagagerum:

410-1108 liter

Værd at bemærke:

195/55-16 aluhjul. Multijusterbart rat. Aircondition. Fartpilot. Sædevarme på forsæder. 8” touch screen. Bakkamera. P-sensorer bag. El-sideruder for og bag. 3 års garanti.


Link til importøren









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt