- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: VW ID.7 Tourer Style S

Vellykket stationcar

på kanten til premium


Af Søren Clauding – december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når der står ”ID.” på en Volkswagen betyder det, at den er fuldt elektrisk. Så en ID.7 Tourer er med andre ord en fuldt elektrisk stationcar. Men vigtigere er det, at den er en ret vellykket stationcar på et ret højt niveau. Det dér med elektrisk er jo fortsat individuelt: Enten vil og kan man bruge det, eller også har man det modsat.

 

Så lad os lige få teknikken på plads først: ID.7 Tourer er udstyret med en 286 hestes permanent magnet synkron elmotor, som også yder op til 545 Nm. Den trækker på baghjulene, og selvom den er en sværvægter, som stort set alle elbiler i en eller anden grad er, kan den flytte de 2,3 tons op til 100 km/t på 6,7 sekunder, hvad der næppe har så stor betydning i det virkelige liv. Hér betyder det nok mere, at man må sætte en anhænger på op til 1000 kg bagpå.


En elmotor er ikke meget større end en fyldt køkkenrulle og den har plads mellem baghjulene. Men der er stadig meget teknik, også i en elbil, og det har man hensigtsmæssigt nok placeret oppe fortil. Så hér er der ikke plads til en frunk.


5-600 km rækkevidde

Og så betyder det også noget, at ID.7 Tourer har et batteri på 86 kWh (netto) og den ”officielle” WLTP fastslåede rækkevidde er 636 kilometer. I praksis ved 10 grader Celcius beregnede bilens egen computer rækkevidden til 530 km og det bliver nok lidt mindre, når vejret bliver koldere. For da går en større mængde af batteriets kapacitet til at konditionere batteriet, så bl.a. den interne modstand i batteriet ikke forkorter rækkevidden endnu mere. Officielt forbruger man 15,4 kWh pr. 100 km, det tal bliver så lidt højere i praksis.

 

Når der skal lades, er standarden 11 kW AC-opladning og finder man en DC-lader, kan man med op til 200 kW nå fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten på 26 minutter.

 

Videre til bilen, for det er mindst ligeså interessant og relevant. VW har nemlig altid været god til især store stationcars. Det er godt håndværk, det er gennemtænkt og gennemarbejdet. Der er masser af plads i kabinen, og vi danskere er langt hen ad vejen fortsat et stationcar-folk.

 

God plads på fleksibel platform

Men indrømmet, en bil der er næsten 5 meter lang bør også have meget plads. Tallene siger 605-1714 liter og det rækker nok for de fleste. Den har man opnået ved at øge højden på bilen, men egentlig forbavsende lidt. Det er nærliggende, at sammenligne en ID.7 Tourer med en tilsvarende Passat, og da handler det blot om cirka 3 cm. Så det skyldes snarere et gedigent tilpasningsarbejde og brug af den fleksible elektriske MEB-platform.



I øvrigt kom vi i forbindelse med verdenspremieren på ID.7 ind på en række af de detaljer, som er indbygget i ID.7 generelt. Dem skal vi ikke gentage her (læs mere om verdenspremieren på VW ID.7 hér >>>). Hér skal vi dog konstatere, at det grænsende til premium-indtryk, som bilen har udstrålet fra begyndelsen af, holder vand. Den er meget, meget fin.

 

Avanceret kørsel

Og sådan kører den også. Gennem anvendelsen af avanceret konstruktionsteknik, som fx en effektiv multilink baghjulsophængning og affjedring med aktiv dæmpning, har man dæmmet op for mange af de ikke altid lige optimale egenskaber, der er forbundet med stor vægt. Det er lige før, at vi vil sige, at vægten klæder en ID.7 – vel vidende, at søstermodellen, VW Passat, typisk vejer 4-500 kg mindre end ID.7 Tourer. Men den kører faktisk ret godt, og der er ikke mindst god harmoni mellem kræfter og køreegenskaber. Desuden er den meget lydløs, bl.a. opnået gennem støjdæmpende rudearealer.

 

Den billigste ID.7 Tourer er prissat til 447.000 kroner. Den prøvekørte version hedder Style S og koster 507.000 kroner – og så er der monteret ekstraudstyr, som bringer den op på 572.000 kroner.

 

Godt udstyr

Basisudstyret inkluderer 19” alufælge, som i den prøvekørte bil for 10.000 kroner var udskiftet med 20” fælge med 235/45-20 dæk. Den har adaptiv fartpilot med stop and go, 360 grader kamera, Matrix LED forlys, som er fremragende, 3-zone klimaanlæg, nøglefri betjening og en stor 15” berøringsskærm i midterkonsollen.



Udstyret omfattede også massage i forstolene og Harman Kardon lydanlæg med 13 højtalere. Og ekstraudstyret i den såkaldte interiørpakke til 25.000 kroner inkluderede bl.a. el-forsæder samt varme på for- og bagsæder. Desuden havde man sat et anhængertræk til 15.000 kroner på bilen, så dens trækkapacitet kan udnyttes.

 

Ingen Vehicle to grid eller load

Hvad der savnes, er muligheden for at trække strøm ud af batteriet, fx til opladning eller drift af eksterne apparater, herunder elscooter o.lign. Og man kan heller ikke føre strømmen retur til lysnettet, eller benytte batteriet som energikilde i de perioder, hvor elpriserne er høje og belastningen af elnettet er stor.

 

Men igen: Stationcars ved de, hvordan man bygger hos VW. Det er ID.7 Tourer et ret godt eksempel på, for vi afdækkede ingen brugsmæssige skavanker eller dårlige løsninger. Hatten af for det.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>

VW ID.7 verdenspremiere - læs mere >>>



Model:

VW ID.7 Tourer Style S

Listepris:

Kr. 506.994

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron el-motor. 286 hk, 545 Nm. 91 kWh (netto: 86 kWh) litium-ion batteri. Opladning: AC: 11 kW. DC: 200 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Elektrisk rækkevidde (WLTP):

6,7 sek./ 180 km/t./ 15,4 kWh/100 km. 636 km.

Længde/ Højde:

4,96/ 1,55 m

Bagagerum:

605-1714 liter

Værd at bemærke:

Hjul (testbilen): 235/45-20 letmetalhjul. Matrix LED forlys. 3-zone klimaanlæg. 15" touch screen. Varmepumpe. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. Harman Kardon lydanlæg. El-bagklap.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt