Når der står ”ID.” på en
Volkswagen betyder det, at den er fuldt elektrisk.
Så en ID.7 Tourer er med andre ord en fuldt
elektrisk stationcar. Men vigtigere er det, at den
er en ret vellykket stationcar på et ret højt
niveau. Det dér med elektrisk er jo fortsat
individuelt: Enten vil og kan man bruge det, eller
også har man det modsat.
Så lad os lige få teknikken
på plads først: ID.7 Tourer er udstyret med en 286
hestes permanent magnet synkron elmotor, som også
yder op til 545 Nm. Den trækker på baghjulene, og
selvom den er en sværvægter, som stort set alle
elbiler i en eller anden grad er, kan den flytte de
2,3 tons op til 100 km/t på 6,7 sekunder, hvad der
næppe har så stor betydning i det virkelige liv. Hér
betyder det nok mere, at man må sætte en anhænger på
op til 1000 kg bagpå.
En elmotor er ikke meget
større end en fyldt køkkenrulle og den har plads
mellem baghjulene. Men der er stadig meget teknik,
også i en elbil, og det har man hensigtsmæssigt nok
placeret oppe fortil. Så hér er der ikke plads til
en frunk.
5-600 km rækkevidde
Og så betyder det også
noget, at ID.7 Tourer har et batteri på 86 kWh
(netto) og den ”officielle” WLTP fastslåede
rækkevidde er 636 kilometer. I praksis ved 10 grader
Celcius beregnede bilens egen computer rækkevidden
til 530 km og det bliver nok lidt mindre, når vejret
bliver koldere. For da går en større mængde af
batteriets kapacitet til at konditionere batteriet,
så bl.a. den interne modstand i batteriet ikke
forkorter rækkevidden endnu mere. Officielt
forbruger man 15,4 kWh pr. 100 km, det tal bliver så
lidt højere i praksis.
Når der skal lades, er
standarden 11 kW AC-opladning og finder man en
DC-lader, kan man med op til 200 kW nå fra 10 til 80
procent af batterikapaciteten på 26 minutter.
Videre til bilen, for det er
mindst ligeså interessant og relevant. VW har nemlig
altid været god til især store stationcars. Det er
godt håndværk, det er gennemtænkt og gennemarbejdet.
Der er masser af plads i kabinen, og vi danskere er
langt hen ad vejen fortsat et stationcar-folk.
God plads på fleksibel
platform
Men indrømmet, en bil der er
næsten 5 meter lang bør også have meget plads.
Tallene siger 605-1714 liter og det rækker nok for
de fleste. Den har man opnået ved at øge højden på
bilen, men egentlig forbavsende lidt. Det er
nærliggende, at sammenligne en ID.7 Tourer med en
tilsvarende Passat, og da handler det blot om cirka
3 cm. Så det skyldes snarere et gedigent
tilpasningsarbejde og brug af den fleksible
elektriske MEB-platform.
I øvrigt kom vi i
forbindelse med verdenspremieren på ID.7 ind på en
række af de detaljer, som er indbygget i ID.7
generelt. Dem skal vi ikke gentage her (læs
mere om verdenspremieren på VW ID.7 hér >>>).
Hér skal vi dog konstatere, at det grænsende til
premium-indtryk, som bilen har udstrålet fra
begyndelsen af, holder vand. Den er meget, meget
fin.
Avanceret kørsel
Og sådan kører den også.
Gennem anvendelsen af avanceret konstruktionsteknik,
som fx en effektiv multilink baghjulsophængning og
affjedring med aktiv dæmpning, har man dæmmet op for
mange af de ikke altid lige optimale egenskaber, der
er forbundet med stor vægt. Det er lige før, at vi
vil sige, at vægten klæder en ID.7 – vel vidende, at
søstermodellen, VW Passat, typisk vejer 4-500 kg
mindre end ID.7 Tourer. Men den kører faktisk ret
godt, og der er ikke mindst god harmoni mellem
kræfter og køreegenskaber. Desuden er den meget
lydløs, bl.a. opnået gennem støjdæmpende
rudearealer.
Den billigste ID.7 Tourer er
prissat til 447.000 kroner. Den prøvekørte version
hedder Style S og koster 507.000 kroner – og så er
der monteret ekstraudstyr, som bringer den op på
572.000 kroner.
Godt udstyr
Basisudstyret inkluderer 19”
alufælge, som i den prøvekørte bil for 10.000 kroner
var udskiftet med 20” fælge med 235/45-20 dæk. Den
har adaptiv fartpilot med stop and go, 360 grader
kamera, Matrix LED forlys, som er fremragende,
3-zone klimaanlæg, nøglefri betjening og en stor 15”
berøringsskærm i midterkonsollen.
Udstyret omfattede også
massage i forstolene og Harman Kardon lydanlæg med
13 højtalere. Og ekstraudstyret i den såkaldte
interiørpakke til 25.000 kroner inkluderede bl.a.
el-forsæder samt varme på for- og bagsæder. Desuden
havde man sat et anhængertræk til 15.000 kroner på
bilen, så dens trækkapacitet kan udnyttes.
Ingen Vehicle to grid
eller load
Hvad der savnes, er
muligheden for at trække strøm ud af batteriet, fx
til opladning eller drift af eksterne apparater,
herunder elscooter o.lign. Og man kan heller ikke
føre strømmen retur til lysnettet, eller benytte
batteriet som energikilde i de perioder, hvor
elpriserne er høje og belastningen af elnettet er
stor.
Men igen: Stationcars ved de, hvordan man bygger hos
VW. Det er ID.7 Tourer et ret godt eksempel på, for
vi afdækkede ingen brugsmæssige skavanker eller
dårlige løsninger. Hatten af for det.
|