Med en
rækkevidde på op til 700 kilometer og en lækker
indpakning banker Volkswagen på i premiumklassen for
de større luksusbiler. Den helt nye VW ID.7 har
netop haft verdenspremiere, og det skete i form af
en global præsentation på samme tid flere steder
rundt om på jordkloden. I Skandinavien var det
Stockholm, der lagde faciliteter til.
Den nye ID.7
er flagskibet i Volkswagens elektriske vifte af
modeller, og den skal efter planen i første omgang
til efteråret lanceres i Europa og Kina. Engang i
2024 følger så en lancering på det vigtige
nordamerikanske marked. Det giver god mening: I
Europa er man langt fremme med elektrificeringen,
ikke mindst på grund af de mange politiske
udmeldinger. Og det er godt for handelsbalancen,
hvis der kan sælges store luksusbiler i Kina i en
tid, hvor kinesiske bilproducenter i stor stil
lancerer den ene større elektriske luksusbil efter
den anden.
Avancerede
IT-løsninger
Set i det lys,
er der meget der indikerer, at Volkswagen vil få fat
i den lange ende. For ikke mindst de mange
avancerede IT-løsninger, som ID.7 byder på,
fornemmes at være mere europæiske i deres snit end
de kinesiske konkurrenter har formået at ramme. ID.7
inkluderer bl.a. som den første Volkswagen med
”augmented reality-head-up-display” som
standardudstyr. Det bliver spændende at komme mere
ind under, når bilen ruller ud på landevejene.
Vi har i
sagens natur kun set og ikke kørt i den nye bil, som
er næsten 5 meter lang, Men nye sæder med
klimaregulering og massagefunktion samt nyt
airconditionanlæg med interaktive, intelligente
luftdyser sender signaler om et højt komfortniveau i
kabinen.
Stationcar
supplerer Fastback’en
Volkswagen vil
producere den nye ID.7 til det europæiske og
nordamerikanske marked på fabrikken i Emden, der
også producerer ID.4 og ID.5, og hvor også Passat
har rødder. Siden forventes en stationcar-version
introduceret i løbet af foråret 2024 – en bil, som
man i øvrigt som produktions-nær konceptbil for
nylig kunne se i VW City Studio i København.
ID.-familiens
nye topmodel har et aerodynamisk ”fastback” design
samt en ny generation af effektive elektriske
drivlinjer, der yder op til 286 hestekræfter og kan
lynoplades med op til 200 kW. Med til at give ID.7
en god energiudnyttelse er fronten, der i stor
udstrækning er helt lukket og resulterer i en
luftmodstandskoefficient på blot 0,23. Den har ikke
desto mindre en klar VW-identitet i kraft af den
skulpturelle motorhjelm og LED-forlygterne med den
smalle LED-lysstribe som dagskørelys samt blinklys
integreret øverst i lygtehuset. Bagtil er den mest
dominerende linje den horisontale LED-stribe, som
forløber udad til de omsluttende
LED-baglygteenheder.
Masser af
kabineplads
Mere prævist
er den nye ID.7 er 4,96 meter lang, og især den
lange akselafstand på 2.966 mm giver masser af plads
i bilens kabine. Kabinen er designet med fokus på de
praktiske egenskaber og som ekstraudstyr fås et nyt
panoramasoltag med ”intelligent glas”, hvor
glaslagene elektronisk kan ændres, så glastaget
skifter fra at være matteret til gennemsigtig, når
man ønsker det. Som mange andre funktioner i ID.7
kan taget også styres ved hjælp af naturlige
stemmekommandoer.
Fra
førerpladsen bemærker man, at det klassiske
instrumentdisplay er begrænset til det nødvendige i
ID.7. Det førnævnte ”augmented reality
head-up-display” projicerer køreinformationer op på
frontruden i førerens synsfelt, og der vises også
interaktive informationer som fx navigationspile
virtuelt et stykke ude foran ID.7.
Ved kørsel på
bl.a. motorvej kan assistentsystemer som fx Travel
Assist efter behov overtage kontrollen med ID.7, dog
først ved hastigheder over 90 km/t. Og når man skal
parkere, har bilen en hukommelsesfunktion, der kan
overtage manøvreringen ved en distance på op til 50
meter. Systemet kan bruges mens man sidder i bilen
eller simpelthen overvåger parkeringen ved hjælp af
en smartphoneapp.
Avancerede
drivliner
ID.7 lanceres
i to nye drivline- og udstyrsversioner – Pro og Pro
S. Motorsystemet består i princippet af en permanent
magnetsynkron elmotor på 286 hk, som har en rotor
med stærkere permanente magneter med endnu højere
termisk belastningskapacitet end i hidtidige
motorer. En videreudviklet stator med et større
effektivt antal viklinger i kombination med
maksimalt kabeltværsnit, en vandkøler uden for
statoren samt et nyt kombineret olie- og
vandkølingssystem, sikrer også stor termisk
stabilitet, godt hjulpet også af en ny inverter.
Resultatet er
en elmotor, der ikke bare har en markant højere
ydelse, men som leverer denne ydelse, uanset hvor
meget strøm, der er på batteriet.
Det største af
de to batterier kan som nævnt DC-oplades med 200 kW,
og det mindre 77 kWh-batteri i ID.7 Pro kan lynlade
med op til 170 kW. Nyt er bl.a. et
termostyringssystem, der forbereder batteriet før et
lade-stop og automatisk starter på vejen til hver
lade-station, når rutevejledning er aktiveret.
Priserne på
den nye VW ID.7 er ikke fastsat endnu, men den
rammer nok et eller andet sted omkring 500.000
kroner for 77 kWh versionen, oplyste Volkswagens
danske informationschef i forbindelse med
verdenspremieren.
|