December 2017
Jaguar Land Rover
styrkes
I Danmark er det British Car Import, en
del af Nic Christiansen gruppen, der importerer Jaguar og Land Rover. Nu
bliver den danske virksomhed, som også varetager importen af de
eksklusive biler i hele Skandinavien, endnu større. British Motor Group,
der har fire Jaguar og Land Rover forretninger i København, Aarhus og
Stockholm, flytter organisatorisk over i British Car Import med
importvirksomhedens direktør, Henrik Bang, nu også som direktør for den
samlede forretning. Dermed styrkes båndet yderligere mellem retail - og
importleddet i Danmark og Sverige. Henrik Bang fortæller, at man ønsker
at udnytte synergien og gøre samarbejdet mellem importør- og
forhandlerled endnu bedre. Landedirektør i Danmark, Michael Lund
tilføjer: ”I Danmark, hvor netværket består af to forretninger i
henholdsvis Aarhus og København, vil den lokale danske importør
organisation dog fortsat udelukkende koncentrere sig om import
aktiviteterne, hvilke giver rene linjer i forhold til de nye
forhandlerkandidater, som vi pt. er i samtale med om nye udsalgssteder i
Danmark”. Det er bl.a. planen i løbet af 2019 at indvie en helt ny
flagskibsbutik på Dynamovej i Gladsaxe.
Sådan vil det kommende "flagskib" komme til at se ud.
November 2017
Car
of the Year 2018: Intet sammenfald
Komiteen, der står for kåringen af Car of the Year i
Europa 2018, har netop offentliggjort deres valg af
nominerede biler. Der er tale om en liste, der er
MEGET forskellig fra den danske dito (læs
om de danske nominerede biler hér >>>).
Internationalt er følgende biler nomineret: Alfa
Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3
Aircross, KIA Stinger, SEAT Ibiza og Volvo XC40. I
Danmark var tre af bilerne ikke mulige at stemme på:
Audi A8, BMW 5-serie og Volvo XC40. Men det er
tankevækkende, at INGEN af de seks nominerede biler
til den danske ærestitel, Årets Bil i Danmark 2018,
er nomineret til den europæiske titel. Resultatet af
Car of the Year 2018 offentliggøres d. 5. marts i
forbindelse med den store biludstilling i Genève.
Citroën C3 Aircross: Nomineret.
BMW 5-serie: Nomineret.
Læs vores test af BMW 530d >>>
KIA Stinger: Nomineret.
Læs vores test af KIA Stinger >>>
SEAT Ibiza: Nomineret.
Læs vores test af SEAT Ibiza >>>
Alfa Romeo Stelvio: Nomineret
Læs vores test af Alfa Romeo Stelvio >>>
Toyotas Hybrid succes
Med over 8.000 solgte
hybridbiler i Danmark i år har salget af hybridbiler aldrig før været
højere. Toyota er den førende producent i verden af hybridbiler og det
genspejles i det danske marked, hvor man foreløbig har 6.500 solgte
hybridbiler i år netop overgået sin egen salgsrekord fra i fjor. Dermed
er hver tredje solgte Toyota i Danmark i år en hybridbil. Toyota har i
øvrigt på verdensplan netop rundet 11 mio. solgte hybridbiler siden
introduktionen af Prius i 1997. I Danmark kan man købe syv forskellige
Toyota hybrider med Yaris som den mest populære. Det skyldes formentlig,
at Yaris er Danmarks billigste hybridbil til en pris fra 162.000 kroner.
Læs vores seneste test af en Toyota hybrid >>>
Der er gang i den hos
KIA
KIA i Danmark må skille sig af med sin
danske direktør gennem mange år, Mogens Lyngsø, og har nu overladt roret
i det daglige til Rasmus Aagaard og Thomas Lund, der i fællesskab
fremover skal varetage driften og videreudviklingen af KIA i Danmark
(Rasmus Aagaard har indtil nu været KIA´s marketing ansvarlige og
udnævnes til COO med ansvaret for Mærkeudviklingen, Marketing og
Customer Experience, alt imens Thomas Lund, der kommer fra rollen som
KIA’s Head of Sales, udnævnes til CSO med ansvaret for Salg og
Forhandler performance). Mogens Lyngsø er dog ikke længere væk end at
han er blevet koncernchef for hele Nellemann Gruppen, der bl.a. står for
KIA importen. Og det sker alt imens man sætter gang i salget af den
ekstraordinære KIA Stinger der nu lander på de danske landeveje.
Læs vores test af KIA Stinger hér >>>
Hyundai tager chancen
Da de nye regler for bilafgifter blev vedtaget i
begyndelsen af oktober måned, var der hvad leasing
angik en særlig paragraf, som indebar at værdien af
en leaset bil, der er 4 måneder gammel, derpå skal
genberegnes og den beregning vil siden skulle danne
grundlag for den endelige afgiftsberegning. Det
betyder i praksis, at man først kender leasingbilens
pris efter fire måneder. Der som bekendt kun to
parter, der kan tabe eller vinde på en sådan regel.
I Hyundais tilfælde har man valgt, at tage chancen
og løbe den risiko, der er for tab. Kunden kan som
sådan være sikker på at leasingprisen holder i hele
leasingperioden. Et par eksempler:
For Hyundai i30 Life+ er prisen den samme som før de
nye regler - en månedlig ydelse fra kun 2.995 kroner
med en udbetaling på 4.995 kroner. Også den lille
i10 og den lidt større i20 fås som privatleasing.
Her begynder priserne ved 2.195 kroner i månedlig
ydelse og ligeledes kun med 4.995 kroner i
udbetaling. I øvrigt har Toyota også meldt ud, at
man har lignende tilbud.
Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>
|
|
|
|
23.
december 2017
Le
Mans og WEC: Toyota fortsætter
Toyota
har meddelt, at fabrikken fortsætter sin deltagelse
i 24-timers Le Mans og World Endurance Championship
i de næste to år. For nærværende er Toyota den
eneste fabriksdeltager i verdens mest berømte
motorløb i top kategorien LMP1, idet Audi for et år
siden som konsekvens af dieselskandalen og Porsche
for nylig valgte at trække deres deltagelse i det
legendariske race. Udover, at flere andre teams så
småt er ved at gøre klar til en LMP1 indsats, bl.a.
Rebellion teamet, som i et par år har deltaget i
LMP2, har Toyota gjort det klart at deltagelsen
naturligvis handler om en sejr i Le Mans, men at den
teknologiske udvikling, som man høster
gennemdeltagelsen , fortsat har betydning for
serieproduktionen af fabrikkens hybridbiler. Den
kommende WEC sæson er den første og formentlig
eneste Supersæson nogensinde, som indeholder to 24
timers Le Mans løb. Formået er, at forvandle WEC til
et sommermesterskab, der følger kalenderåret, til et
vintermesterskab, der begynder om efteråret og
slutter med 24-timers Le Mans i juni året efter. I
øvrigt har Corvette forlænget deres kontrakt med Jan
Magnussen, Michael Christensen fortsætter hos
Porsche i LM GTE Pro klassen og Marco Sørensen såvel
som Nicki Thiim forventes også at fortsætte hos
Aston Martin.
Toyota
fortsætter i Le Mans de næste halvandet år.
29.
november 2017
Alfa
Romeo tilbage i Formel 1
Alfa
Romeo er tilbage i Formel 1 efter i mere end 30 år
ikke at have deltaget i bilsportens eliteklasse.
Alfa Romeo har indgået aftale med det schweiziske
Sauber team, som benytter Ferrari motorer (Ferrari
er en del af samme koncern) og det officielle navn
er Alfa Romeo Sauber F1 Team. Der er tale om en
langvarig kontrakt, som ikke alene handler om at få
Alfa Romeo navnet eksponeret i Formel 1, men også at
udveksle teknologi, til glæde for køberne af Alfa
Romeos serieproducerede biler. Den italienske
bilfabrik har en enestående motorsportshistorie, som
begyndte allerede da det første Formel 1
verdensmesterskab nogensinde blev afholdt. Både i
det første år - 1950 - og året efter lagde Alfa
Romeo bil til de VM-vindende kørere, henholdsvis
Nino Farina og Juan Manuel Fangio. Sidste gang Alfa
Romeo deltog i Formel 1 var i 1985.
26.
november 2017
F1
finalen gik til Bottas - Magnussen blev 13.
Mercedes'
Valtteri Bottas vandt sit tredje Grand Prix i år, da
han fra poleposition kørte først over målstregen i
Abu Dhabi Grand Prix i Yas Marina. Sejren forviste
Lewis Hamilton til 2. pladsen i Grand Prix'et, men
han havde som bekendt forlængst vundet årets Formel
1 verdensmesterskab. Sebastien Vettel kørte stort
set solo løbet igennem og nåede en i enhver
sammenhæng lidt skuffende 3. plads i sin Ferrari.
Kevin Magnussen kom i mål på 13. pladsen efter en
afkørsel på løbets første omgang. Team-kollegaen i
Haas teamet, Romain Grosjean, gjorde det to bedre.
Som et kuriosum, set i bakspejlet, sluttede McLarens
Fernando Alonso og Stoffel Vandoorne på hhv. 9. og
12. pladsen. Det bliver interessant at se, om
McLaren kan gøre det bedre med Renault power i den
kommende sæson. I VM-slutstillingen bevarede Vettel
2. pladsen med 317 points vs. Hamiltons 363. Bottas
blev 3'er med 305 pts. Kevin Magnussen blev
sammenlagt nr. 14 med 19 points vs. Grosjeans 28
(som gav ham pladsen foran danskeren). De to McLaren
kørere sluttede lige efter de to Haas kørere.
19.
november 2017
WRC:
Hyundai vandt finale - Ford VM
Det var
godt nok Hyundais Thierry Neuville, der vandt finale
i verdensmesterskabet i rally, men Ford sikrede sig
teammesterskabet. Allerede inden finalen, som fandt
sted i Australien, havde Sebastien Ogier vundet
verdensmesterskabet for kørere. For M-Sport, som
varetager Fords fabriksindsats i World Rally
Championship, var triumfen især stor. Gennem en
årrække havde man nemlig været tæt på, men ikke nået
det øverste trin på præmieskamlen. Det opnåede man
nu, med god hjælp fra netop Ogier, der hurtigt blev
engageret af Ford. Det skete efter at Volkswagen for
et år siden som konsekvens af dieselskandalen
uventet og med meget kort varsel stillede sine
kørere frit, deriblandt Sebastien Ogier.
Slutstillingen blev for kørernes vedkommende: 1.
Ogier (Ford), 2. Neuville (Hyundai), 3. Tanak
(Ford), 4. Latvala (Toyota). Team-VM sluttede sådan:
1. Ford, 2. Hyundai, 3. Toyota, 4. Citroën.
12.
november 2017
Christian Lundgaards tredje mesterskab - i år
Den danske racerkører, Christian Lundgaard, søn af
den tidligere rally-europamester Henrik Lundgaard,
vandt søndag det spanske Formel 4 mesterskab, ved at
tage to sejre og en andenplads i mesterskabets
sidste afdeling, der blev afviklet på den tidligere
Grand Prix bane ved Estoril i Portugal. Efter en
fortid i gokart sporten har den nu 16-årige
Christian Lundgaard i år kørt sin første sæson i
rigtige racerbiler efter ved sæsonstarten af Renault
Formel 1 teamet at være blevet optaget i Renault
Sport Academy, som træner unge racertalenter med
Formel 1 som det ultimative mål. Allerede i august
vandt Lundgaard det første mesterskab, da han
sejrede i det nordeuropæiske FIA mesterskab SMP
Formel 4 NEZ. Senere tog han også sejren i det
danske Formel 4 mesterskab. Sideløbende har han også
kørt løb i det spanske mesterskab og allerede i
første afdeling tog han føringen i mesterskabet. Da
han efterfølgende vandt det ene løb efter det andet
i serien, blev det besluttet at køre den til ende.
Danskeren er dermed den eneste kører, der har sikret
sig to internationale Formel 4 mesterskaber i år -
foruden det danske. Christian Lundgaards skal i de
kommende uger teste Formel Renault 2.0 på Monza,
Paul Ricard og Silverstone racerbanerne.
Flere korte nyheder >>> |
|
|