- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Stelvio

2,2D 210 hk Q4 aut. Super


Ny SUV fra Alfa Romeo: Kør den med omtanke


Af Søren Clauding – august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeos formentlig allerstørste udfordring er de forventninger, der stilles til en ægte Alfa. Forventningerne og dermed udfordringen er bestemt ikke blevet mindre, efter at fabrikken bragte den meget fine Giulia på markedet (læs vores seneste prøvekørsel af Alfa Romeo Giulia hér >>>). Når man så kaster sig ud i, at bygge en SUV, fordi det i høj grad er, hvad der står i høj kurs på bilmarkedet, så er forventningerne ekstra store.

 

Stelvio er navnet, og da man nu havde så godt et udgangspunkt i form af Giulia, var det nærliggende, at benytte en god portion af den teknik, der findes i Giulia. Recepten er da også som udgangspunkt god: Dobbelte wishbone hjulophæng fortil, multilink baghjulsophæng, velfungerende drivliner, bl.a. en effektiv 8 trins automatgearkasse. Og selv et firehjulstræk havde man jo skabt til Giulia.

 

Flot design

Det udgangspunkt har man så broderet videre på. Og vi kan hurtigt fastslå, at visuelt sidder Stelvio lige i øjet. Den lever fuldt og helt op til det karakteristiske Alfa Romeo look, den ser godt ud, er iøjefaldende (hvad mange nysgerrige blikke i testperioden underbyggede) og den har tilstrækkelig meget visuel pondus til at understrege, at her er der tale om en potent SUV.

 

Kabinedesignet er langt henad vejen lånt fra Giulia, om end dimensionerne er tilpasset de andre ydre mål. Der er glimrende plads og mange fine detaljer som f.eks. betjening af bagsæderyglænene via greb, såvel placeret på bagsædernes underkant som på et lille panel i bagagerummet. Billederne her på siden giver et godt indtryk af, hvad man får af regulær og brugbar plads.


 


I cockpittet kan man undre sig over den lille skærm i centerkonsollen, der viser, hvad bakkameraet ser. Men billedet er tydeligt, og når først navigationen folder sig ud, bliver skærmdimensionerne anderledes brede (8,8”). Mange elementer stammer fra Giulia, også startknappen på rattet.

 

Så den del af opgaven er løst i det store hele som man kunne forventet.

 

Optimal vægtbalance

Det samme er basiskonstruktionen. Det er endda lykkedes, at skabe en vægtbalance, som lægger stort set lige meget vægt på forenden som på bagenden. Det indebærer ikke mindst, at kurvekørsel ikke forstyrres af en ubalance. Det er især vigtigt, fordi Alfa Romeo har defineret drivlinen sådan, at Stelvio som udgangspunkt har træk på baghjulene, og når der er brug for træk på alle fire hjul, træder forhjulene hjælpende til.

 

Vi havde ikke i testperioden for alvor anledning til at afprøve Stelvio’ens terrænegenskaber, bl.a. lagde dækmonteringen visse grænser, så konklusionen er, at trods en frihøjde på 20 cm, er Stelvio godt nok parat til at håndtere terræn, hvor Giulia for længst vil have givet op, men egentlig har den det bedre, hvis underlaget ikke er alt for krævende. Som videoen her på siden viser, har den dog intet problem med at forcere opkørt, sjask vådt mudder – selv med almindelige ”landevejsdæk”.

 

Stelvios køreegenskaber

Et af de mest markante særtræk ved en Alfa Romeo er, foruden design og drivline, bilens køreegenskaber, dens vejbeliggenhed og dermed køreoplevelse. Motoren i den prøvekørte version til trekvart million kroner var en potent og effektiv 210 hestes 2,2 liters diesel. I forening med firehjulstrækket sikrer den fremragende fartpræstationer: 100 km/t nås allerede efter 6,6 sekunder, godt hjulpet af 8-trins automatgearet. Men lyden lader nu noget at hente – særlig sexet er den ikke.

 

Når man så kommer op i fart bliver det tydeligt: Den bil skal køres med omtanke. Styretøjet, som os bekendt også stammer fra Giulia, er ekstremt direkte. Der kræves kun meget små ratbevægelser for at få bilen til at dreje. Uanset om det er præcis det samme styretøj eller ej, passer det udmærket til Giulia, som ligger fladt på asfalten. Men det gør Stelvio ikke. Den store frihøjde, det noget højere tyngdepunkt og dæk, som heller ikke hører til de mest lavprofilerede i kombination med en ikke særlig stram affjedring betyder, sådan som vi oplever det, at bilen krænger meget og ofte.


19" fælge med 235 mm brede 55 procent dæk giver en vis affjedring i dæksiderne.


Logisk nok

Det er logisk nok, for små styreudslag giver store retningsændringer, men fordi krængningen følger med retningsændringerne, skal man være meget præcis i håndteringen af Stelvio. Den bil skal virkelig køres og styres med omtanke.

 

Når man lige har fået det ind under huden, er det såmænd meget underholdende i de hurtige kurver på tyske provinsveje, som vi bl.a. havde valgt at teste bilen på (fordi man i Tyskland har en højere fartgrænse end i Danmark), og så var der jo også fri-hastigheds autobahns ved hånden.

 

Sportslig på landevejen

På den ene side sikrer det ekstremt vridningsstabile karrosseri, de meget fine hjulophæng og præcisionsstyringen, at man kan køre en Stelvio sportsligt på almindelige og snoede landeveje. På den anden side forstyrrer krængningerne, og de opstår især, når asfalten også er ujævn, trygheden ved at tage et sving med den dynamik, som baghjulstrækket understøtter. Men det går endda, hvis man blot kører bevidst og med omtanke.

 

På autobahns, i hurtige kurver (se onboard videoen, hvor begge vejtyper prøves) er bilen stabil nok. Men dens bevægelser, netop pga. krængningen, det høje tyngdepunkt og mindre ujævnheder kræver øjeblikkelig parering. Derfor er autobahnkørsel ikke nr. 1 i en Stelvio, for selvom bilen fortrøstningsfuldt kører præcis derhen, hvor man styrer den, gør dens bevægelser kørselskomforten ringere.

 

Det kunne sikkert være undgået ved at stramme affjedringen op, udstyre bilen med stivere krængningsstabilisatorer og lavprofildæk. Men så ville den muligvis være blevet for ukomfortabel fast – og tilsvarende ikke særlig effektiv i uvejsomt terræn, hvor netop stor hjulvandring og ikke alt for stramme fjedre er nødvendige for at sikre vejgrebet.

 

Målet – er det nået?

Så, om Alfa Romeo har nået målet? Langt henad vejen ja, egentlig også kørselsmæssigt, hvis det er sådan, man vil have bilen til at køre. Men i vores verden er der plads til forbedring, eller i hvert fald behov for at dreje køreegenskaberne lidt i en anden retning. Det skal dog ikke afholde nogen fra, at anskaffe en Stelvio, hvis man er brændt varm på sådan en, for en Alfa Romeo er nu engang en Alfa Romeo.

 

Og som et kuriosum har Alfa i øvrigt udviklet et nyt bremsesystem til Stelvio, som integrerer stabilitetskontrollen og servobremsen. Synes man, at det går lidt for stærkt, får man også hjælp til at bremse bilen hurtigt ned. 100-0 km/t på 39 meter er det officielle tal – det sker hurtigt, effektivt og præcist – og helt uden slinger i valsen…


Bagagerummet er stort og regulært trods primært træk på baghjulene.

 

Beskyttelsesplade og to udstødningsrør er med til at give Stelvio et robust og kraftfuldt udseende.

Andre Alfa Romeo prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye Alfa Romeo Stelvio SUV på snoede tyske veje og ved høj fart på Autobahn. Det er en bil, der skal køres med omtanke. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Alfa Romeo Stelvio 2,2D 210 hk Q4 aut. Super

Listepris:

Kr. 753.000

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,2 l. 210 hk. 470 Nm/1750 omdr./min. Alfa Romeo DNA. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,6 sek./ 215 km/t/ 20,8 km/l /127 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

525 liter

Anhængervægt:

2300 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Descent Control. Automatisk nødbremse. 6 airbags. 17” alufælge. Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Vognbaneadvarsel. Dellæder. Sædevarme. Ratvarme. El-justerbare forsæder. 8,8” skærm.


Maskinrummet er tæt pakket med den kraftfulde 210-hestes turbo-diesel. Bemærk den tværgående stiver, som er med til at sikre karrosseriets krængningsstabilitet.

 

Elegante detaljer er Stelvio fyldt med, som f.eks. det skråtskårne armlæn over boksen mellem forsæderne.

 

Der er god plads ved bagsæderne.

 

 

Coupé formen medfører, at den bageste del af bagagerumsdækkenet følger med op under bagklappen.

 

Xenon forlygter er ekstraudstyr.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt