- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Giulia

2,2 diesel aut. Super


Alfa køreglæde med sparsomt energiforbrug


Af Søren Clauding – april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært, at finde et argument udover det situations betingede rationelle for at vælge en diesel udgave af Alfa Romeos stærkt roste Giulia. Skal det være, handler det om at køre langt på literen, udlede mindre CO2 og i tilgift opnå en smule bedre kørselskomfort. Men det er vel ret beset også fair nok, at det er sådan.

 

Vi har tidligere prøvekørt samme udstyrs variant som her – Super – med 2-liters benzinmotor. Den kørte 16,7 km/l mod dieselvariantens 26,3. Det er naturligvis en forskel, der er til at tage at føle på, for derved tappes der markant mindre af verdens energiressourcer. Tilsvarende udleder benzinmotoren 138 g CO2/km mod dieselmotorens blot 99. Men benzinmotoren er en meget, meget fin maskine – det er svært at hamle op med, og dens forbrugstal er som benzinmotor betragtet rigtig gode.

 

Smidig og powerfuld

Retfærdigvis skal det siges, at diesel udgaven bestemt ikke er dårlig. Motoren er smidig, støjsvag og powerfuld og præsterer op til 180 hk og et drejningsmoment på ikke mindre end 400 Nm. Derved kan man nå de 100 km/t på blot 7 sekunder – men benzin udgaven behøvede kun 6,6.



Topfarten er for de to er næsten den samme: 230 kontra 235 km/t. Og så har dieselen en uomtvistelig fordel: den harmonerer ganske enkelt bedre med den nye 8 trins automatgearkasse. Det er ikke at kimse af, for det øger kørselskomforten.

 

Mindre fælge øger komforten

En anden fordel er mindre fælge. Dieselversionen har 16” fælge som standard. De var opgraderet til 17” (225/50-17 dæk). I 200-hestes Giulia’en var 17” fælgene opgraderet til 18” (225/45-18 dæk). Man fornemmer ingen mærkbar ændring i styrepræcisionen ved moderate hastigheder mellem de to, men kørekomforten er en smule bedre med de mindre hjul. Balancen i bilerne er i princippet ens, hvilket kan tilskrives, at vægtforskellen blot er 16 kg. Hvad resten angår, er bilerne ens.



I direkte sammenligning mellem den tidligere prøvekørte 200-hestes Giulia og 180-hestes dieselen vinder dieselbilen på kørekomfort. En god og regulær langtursbil til de seje træk f.eks. ned ad de tyske autobahns (har vi ikke prøvet). Men ved dansk motorvejsfart er man også godt transporteret.

 

Argumenternes tale

Derfor: Langt henad vejen vil det være de rationelle argumenter, der taler for at vælge diesel, men man skal være meget skarp på valget. Også fordi diesel udgaven er 30.000 kroner dyrere end udgaven med 200 benzin heste. Handler det om rå køreoplevelse, er benzinbilen den klare vinder. Selvom den bruger mere benzin.

 

Overvej i øvrigt, at investere i fuldt læder. Merprisen er kun 18.000 kroner og det er meget lækkert (se billederne her på siden). Til gengæld koster metallakken godt 15.000 kroner…


 

Andre Alfa Romeo prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Alfa tilbage i kampen >>>

 

Læs også:

Alfa Romeo Giulia: Derfor er den så god >>>


 


Model:

Alfa Romeo Giulia 2,2 diesel aut. Super

Listepris:

Kr. 564.890

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,2 l. 180 hk/3750 omdr./min. 400 Nm/1750 omdr./min. DNA. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,1 sek./ 230 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

350-1045 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Vognbaneassistent. 2 X Isofix.


 

 

Bagsædernes midterarmlæn fungerer som skilem.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt