Alfa Romeo Giulia blev ikke Årets Bil i Danmark
2017, men den var i finalen. Den blev ikke European
Car of the Year 2017, men det var tæt på dødt løb
mellem den og vinderne begge steder, Peugeot 3008.
Den var tæt på af to grunde: Den ser fabelagtig godt
ud og den kører endnu bedre. Men den er ikke så
praktisk som Peugeot’en og har ikke så bred appeal.
Det var måske den afgørende faktor.
Men hvad er det så, der gør den så god? Hvad betyder
det overhovedet, at den er så god? For at komme
dybere ind på svaret, kastede vi os over Alfa Romeo
Giulia med den nye 2-liters 200 hestes benzinmotor,
8-trins automatgear og topudstyret ”Super”. Det er
en bil, der koster et godt stykke på
den anden side af en halv million kroner og så har
vi ikke medregnet al ekstraudstyret, som man ikke
kommer uden om i denne bilkategori, hvis ikke man
vil ende med at være skuffet.
Følelser og fakta
At en bil kører godt er på den ene side en
følelsessag. Mennesker er naturligvis forskellige og
har forskellige præferencer, så ikke alle vil kunne
føle hvor godt den kører – uden at der er noget galt
i det. Men det handler også om helt uomtvistelige
egenskaber: Hvor stabil er bilen, hvor optimal er
affjedringen, hvor godt er vejgrebet og hvor
forudsigelig er bilens bevægelser og reaktioner. For
at kunne skabe den ”perfekt” kørende bil, indgår en
bilkonstruktør derfor en mængde kompromiser.
I Alfa tilfældet er bagagerumsstørrelsen OK, men
ikke mere end det. Det samme kan siges om
kabinepladsen. Designet, altså hvordan bilen ser ud,
skal der også tages hensyn til. Hvad det sidste
angår, er det individuelt, hvad vi mennesker synes
er pænt. Hvad resten angår, er det temmelig
faktuelt.
Let og vridningsstabil
En Alfa Romeo Giulia er en mellemstørrelse bil. Det
giver den en naturlig stabilitet ved høj fart og
kørsel gennem hurtige kurver. Men
vridningsstabiliteten er en anden afgørende faktor.
Ved at droppe tanken om tophængslet bagklap og
nedfældelige bagsæder har man opnået en bil, hvis
karrosseri ikke vrider sig nævneværdigt. Derved
ændres hjulvinklerne ikke under kørslen på grund af
at karrosseriet og chassisets bevægelser. Brugen af
aluminium og højstyrkestål er en anden vigtig
faktor, som nedbringer vridningen.
Vægten har man derigennem også kunnet holde på et
moderat niveau og så har man valgt, at gå på
kompromis med pladsen, fordi man ville anvende
avancerede multilink hjulophæng både fortil og
bagtil. De sikrer, at hjulvinklerne ikke ændres
væsentligt, når hjulene bevæger sig op og ned under
affjedringen og dermed er det alene rattets
bevægelser, der angiver bilens retning.
Perfekt balance
Baghjulstræk er en anden afgørende faktor, hvis man
vil bygge en bil med dynamiske køreegenskaber.
Handikappet er her, at kræfterne skal overføres fra
frontmotoren til baghjulene. Det er løst helt
traditionelt med en langs stillet motor og en
kardanaksel – begge dele optager plads. Kardanakslen
er skabt i kulfiber, som er et meget stift og meget
let materiale. Derved bliver motorkræfterne overført
med stor præcision, og vibrationsniveauet er
minimalt.
Alt det har bevirket, at vægtfordelingen er helt
ideel: 50 procent på for- hhv. baghjul. Ved
kurvekørsel er balancen i en Alfa Romeo Giulia
dermed optimal, og det er alene bilens læsning, som
da påvirker dens vejgreb.
Kører som man ønsker
Alt i alt opnår man en bil, der kører fuldstændig
som føreren ønsker det. Og det fænomenale er, at det
gør den både på plan og meget ujævn asfalt. Det
sidste har vi forsøgt at illustrere i onboard
videoen her på siden. Og som det forhåbentlig
fornemmes, er affjedringskomforten fremragende –
selvom Alfa Romeo i Danmark har monteret 18” fælge
på den prøvekørte bil i stedet for de
standardmonterede 17” fælge – det kunne vi godt have
været foruden.
Oven i al det kommer en fremragende aerodynamik (cW=0,25),
som ikke bare holder brændstoføkonomien i ro, men
også har indflydelse på bilens køreegenskaber, især
ved høj fart.
Summa summarum: Kan man lide at køre bil, betyder
bilens køreegenskaber rigtig meget. Sætter man pris
på kombinationen af køredynamik, og kørekomfort og
skal bilen også kunne bruges som almindelig
personbil i hverdagen er Alfa Romeo Giulia ideel,
tja vel egentlig det bedste tilbud på markedet lige
nu.
Potent drivline
Oven i det kommer en smidig og potent 200-hestes
benzinmotor, som, hvis man lader være med at udnytte
dens mange kræfter, kan få Giulia’en til at køre
16,7 km/l. Alfa Romeo Giulia er absolut topscorer i
EuroNCAP sikkerhedstesten og udstyrsniveauet kan der
ikke sættes en finger på (det fremgår af fakta
boksen her på siden).
Eneste minus er automatgearkassens gearskifte ved
lav fart. Det foregår grundliggende perfekt, men
sker i nogle rykkende bevægelser, som de fleste af
konkurrenterne er kommet til livs med deres
tilsvarende transmissioner. Men med speederen i bund
er gearskiftet fænomenalt og så kan det jo også
styres via de kraftige paler bag rattet.
|