- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Giulia 2,0

TB Benzin 200 hk aut. Super


Derfor er den så god…


af Søren Clauding - marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulia blev ikke Årets Bil i Danmark 2017, men den var i finalen. Den blev ikke European Car of the Year 2017, men det var tæt på dødt løb mellem den og vinderne begge steder, Peugeot 3008. Den var tæt på af to grunde: Den ser fabelagtig godt ud og den kører endnu bedre. Men den er ikke så praktisk som Peugeot’en og har ikke så bred appeal. Det var måske den afgørende faktor.

 

Men hvad er det så, der gør den så god? Hvad betyder det overhovedet, at den er så god? For at komme dybere ind på svaret, kastede vi os over Alfa Romeo Giulia med den nye 2-liters 200 hestes benzinmotor, 8-trins automatgear og topudstyret ”Super”. Det er en bil, der koster et godt stykke på den anden side af en halv million kroner og så har vi ikke medregnet al ekstraudstyret, som man ikke kommer uden om i denne bilkategori, hvis ikke man vil ende med at være skuffet.

 

Følelser og fakta

At en bil kører godt er på den ene side en følelsessag. Mennesker er naturligvis forskellige og har forskellige præferencer, så ikke alle vil kunne føle hvor godt den kører – uden at der er noget galt i det. Men det handler også om helt uomtvistelige egenskaber: Hvor stabil er bilen, hvor optimal er affjedringen, hvor godt er vejgrebet og hvor forudsigelig er bilens bevægelser og reaktioner. For at kunne skabe den ”perfekt” kørende bil, indgår en bilkonstruktør derfor en mængde kompromiser.

 

I Alfa tilfældet er bagagerumsstørrelsen OK, men ikke mere end det. Det samme kan siges om kabinepladsen. Designet, altså hvordan bilen ser ud, skal der også tages hensyn til. Hvad det sidste angår, er det individuelt, hvad vi mennesker synes er pænt. Hvad resten angår, er det temmelig faktuelt.



Let og vridningsstabil

En Alfa Romeo Giulia er en mellemstørrelse bil. Det giver den en naturlig stabilitet ved høj fart og kørsel gennem hurtige kurver. Men vridningsstabiliteten er en anden afgørende faktor. Ved at droppe tanken om tophængslet bagklap og nedfældelige bagsæder har man opnået en bil, hvis karrosseri ikke vrider sig nævneværdigt. Derved ændres hjulvinklerne ikke under kørslen på grund af at karrosseriet og chassisets bevægelser. Brugen af aluminium og højstyrkestål er en anden vigtig faktor, som nedbringer vridningen.

 

Vægten har man derigennem også kunnet holde på et moderat niveau og så har man valgt, at gå på kompromis med pladsen, fordi man ville anvende avancerede multilink hjulophæng både fortil og bagtil. De sikrer, at hjulvinklerne ikke ændres væsentligt, når hjulene bevæger sig op og ned under affjedringen og dermed er det alene rattets bevægelser, der angiver bilens retning.

 

Perfekt balance

Baghjulstræk er en anden afgørende faktor, hvis man vil bygge en bil med dynamiske køreegenskaber. Handikappet er her, at kræfterne skal overføres fra frontmotoren til baghjulene. Det er løst helt traditionelt med en langs stillet motor og en kardanaksel – begge dele optager plads. Kardanakslen er skabt i kulfiber, som er et meget stift og meget let materiale. Derved bliver motorkræfterne overført med stor præcision, og vibrationsniveauet er minimalt.

 

Alt det har bevirket, at vægtfordelingen er helt ideel: 50 procent på for- hhv. baghjul. Ved kurvekørsel er balancen i en Alfa Romeo Giulia dermed optimal, og det er alene bilens læsning, som da påvirker dens vejgreb.

 

Kører som man ønsker

Alt i alt opnår man en bil, der kører fuldstændig som føreren ønsker det. Og det fænomenale er, at det gør den både på plan og meget ujævn asfalt. Det sidste har vi forsøgt at illustrere i onboard videoen her på siden. Og som det forhåbentlig fornemmes, er affjedringskomforten fremragende – selvom Alfa Romeo i Danmark har monteret 18” fælge på den prøvekørte bil i stedet for de standardmonterede 17” fælge – det kunne vi godt have været foruden.

 

Oven i al det kommer en fremragende aerodynamik (cW=0,25), som ikke bare holder brændstoføkonomien i ro, men også har indflydelse på bilens køreegenskaber, især ved høj fart.

 

Summa summarum: Kan man lide at køre bil, betyder bilens køreegenskaber rigtig meget. Sætter man pris på kombinationen af køredynamik, og kørekomfort og skal bilen også kunne bruges som almindelig personbil i hverdagen er Alfa Romeo Giulia ideel, tja vel egentlig det bedste tilbud på markedet lige nu.

 

Potent drivline

Oven i det kommer en smidig og potent 200-hestes benzinmotor, som, hvis man lader være med at udnytte dens mange kræfter, kan få Giulia’en til at køre 16,7 km/l. Alfa Romeo Giulia er absolut topscorer i EuroNCAP sikkerhedstesten og udstyrsniveauet kan der ikke sættes en finger på (det fremgår af fakta boksen her på siden).

 

Eneste minus er automatgearkassens gearskifte ved lav fart. Det foregår grundliggende perfekt, men sker i nogle rykkende bevægelser, som de fleste af konkurrenterne er kommet til livs med deres tilsvarende transmissioner. Men med speederen i bund er gearskiftet fænomenalt og så kan det jo også styres via de kraftige paler bag rattet.


Andre Alfa Romeo prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Alfa tilbage i kampen >>>


Alfa Romeo Giulia er en fremragende bil på plan asfalt. Men hvordan klarer den en destruktiv urimelig tur på noget, der engang vist nok var asfalt. Onboard videoen viser hvordan. Videoen kan også ses i fuld HD.



Model:

Alfa Romeo Giulia 2,0 TB Benzin 200 hk Super

Listepris:

Kr. 535.690

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 2,0 l. 200 hk. 330 Nm/1750 omdr./min. Start/stop. DNA. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,6 sek./ 235 km/t/ 16,7 km/l /138 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

350-1045 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge (testbilen: 18”). Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Vognbaneassistent. 2 X Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt