Når man har sat sig for, at bygge en bil, hvis
hovedformål er, at skulle brande KIA mærket, at det
ikke nok at den ser brand(e)godt ud, den skal også
køre brand godt. Det gør den nye KIA Stinger, men
bemærkelsesværdig er især dens store alsidighed, som
går igen i alle versioner.
Helt grundliggende er der tale om en 5-sædet sports
coupé med tophængslet bagklap. Den er ret stor, 4,83
meter lang, hvilket er svært at undgå, når der skal
kunne være plads til en 3,3 liters V6 dobbelt turbo
benzinmotor og bilen både skal være lav og
aerodynamisk. Det sidste er bl.a. opnået ved, at
undlade at udstyre Stinger med store vinger.
Luftmodstandskoefficienten er blot 0,30 og et
biprodukt af den lave vindmodstand er et utrolig
ringe vindstøj.
Den store V6'er fylder godt i motorrummet.
Forbilledlig stabil
I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på Mallorca var der, trods en
underholdende racerbane som en del af testen, ikke
mulighed for, at bare komme i nærheden af topfarten
på 270 km/t med den kraftigste af versionerne.
Omkring 150 blev det vel til, men ved alle andre
kørselsforhold var Stinger forbilledligt stabil.
På racerbanen var det især styrepræcisionen og
balancen i bilen, der viste sig at være forbavsende
god. Men når man udstyrer en stor bil med en stor
motor, en 8-trins automatgearkasse, giver den
firehjulstræk – og i øvrigt ikke holder sig tilbage
med at hænge al det luksus udstyr, man kan
forestille sig, på, så bliver den også tung. Over
1900 kg skal der sendes afsted, når det går løs. Det
mærkes i nedbremsningen, og det mærkes også i
kurverne.
Den lille benziner er sjov
Da var det lidt lettere og egentlig også mere
underholdende, at køre den baghjulstrukne udgave med
255 turbobenzinheste i maskinrummet. Den er både
mere adræt og lidt sjovere at provokere. Det skal
man blot ikke lege med blandt turistbusser og
cyklister, for vælger med den ultimative Sport+
indstilling, hvor ESC-systemet er sat næsten ud af
funktion, vil bagenden let kunne puffe en cyklist ud
over skråningen på de snoede bjergveje, hvis man
træder lidt for hårdt på speederen.
Der kan vælges mellem fire, ja endda fem køre-modes,
hvis man medregner muligheden for selv at
sammensætte ingredienserne. Men foruddefineret er en
Eco-indstilling, en Comfort (normal), en Sport og en
Sport+. Sidstnævnte er kun til brug, hvor forholdene
tillader det. Sport indstillingen er glimrende til
hurtige overhalinger eller frisk kørsel på f.eks. de
snoede offentlige veje på Mallorca (se on-board
videoen her på siden).
Forvandles i en håndevending
Køre-indstillingerne har indflydelse på næsten alle
bevægelige dele: Styringen, affjedringen,
transmissionen (er i øvrigt 8 trins automatik i alle
versioner), speederrespons, motorstyring etc. og der
er markant stor forskel på de enkelte indstillinger.
Bilen er næsten som forvandlet, hver gang man skifte
køre-mode.
Gearskiftet kan også finde sted manuelt via paler
bag rattet og den store valgfrihed harmonerer
glimrende med bilens potentiale. KIA Stinger kan
nemlig både være en komfortabel cruiser og en potent
asfaltfræser. Den store vægt bør dog ikke
foranledige nogen til at tro, at den er en racerbil.
Den trives på en racerbane pga. lavt tyngdepunkt og
en akselafstand på ikke mindre end 2,905 meter –
bedre end gennem snævre hårnålesving – men er tænkt
som en regulær Gran Turismo i moderne klæder.
Fænger hos ung som gammel
Den har et fabelagtig godt design. Den fanger alles
øjne, unge som gamle, piger som drenge. Simpelthen
fordi en køreoptimeret bil vækker en form for
menneskelig automatik-følelse. Man kan forestille
sig, at en bred, flad bil ligger godt på vejen, det
føler man, uden at tænke så meget over det, og det
skaber en Wow-effekt.
I teknisk forstand er KIA Stinger udrustet med
5-leds baghjulsophængning og en avanceret flere-leds
udgave af et McPherson forhjulsophæng. Karrosseriet
er gjort meget stift, vridningen er minimal til
trods for konstruktionen med tophængsling af
bagklappen, vibrationsniveauet også og i enhver
forstand har KIA tilstræbt at være lidt bedre end
nærmeste konkurrent. Og man gør ingen hemmelighed ud
af, at det er BMW 4-serie Gran Turismo, man vil
overgå.
Tre kraftfulde motorer
KIA Stinger vil kunne købes, når den lander i
Danmark sidst i november/først i december i år, med
et udvalg på tre forskellige motorer: En 2,2 liters
turbodiesel, der præsterer 200 hestekræfter, en
2-liters turbobenzinmotor på op til 255 hk samt KIAs
flagskib, GT-versionen med 3,3 liters V6
dobbelt-turbo benzinmotor, der sender 370 hk ud på
alle fire hjul.
255-hestes benzin versionen findes alene med
baghjulstræk, hvis køreegenskaber vil kunne
understøttes af et regulært spærredifferentiale
(ekstraudstyr til den formidable merpris af 6.000
kroner – og nej, der mangler ikke et nul).
Dieselmodellen kan købes enten med baghjulstræk
eller firehjulstræk.
Omfattende udstyr
Udstyret er meget omfattende, både det elektroniske,
der styrer kørslen, og også griber ind, hvis det er
ved at gå galt – herunder de gængse
køreassistancesystemer – og det luksuøse. Cockpittet
er lækkert indrettet med visse steder fløjlsbløde
materialer, fine farve kombinationer og det hele er
som nævnt pakket ind i det fabelagtige udvendige
design.
Udstyret inkluderer også nogle spændende farve
muligheder og –kombinationer. Og i kabinen kan man
blive underholdt via et avanceret Harman/kardon
lydanlæg. Egentlig er det kun fantasien, der sætter
grænserne – for KIA Stinger er også sådan prissat,
at selvom den er helt på niveau med fine premium
konkurrenter, vil man kunne anskaffe en Stinger med
mellemudstyret ”GT-Line” (modellen med basisudstyr
importeres ikke til Danmark) for 620.000 kroner.
Max-prisen uden ekstraudstyr er 833.000 kroner.
|