KIA er den ene halvdel af verdens femtestørste
bilkoncern, Hyundai koncernen. I de sidste 8 år,
altså stort set siden finanskrisen, er KIA det
eneste bilmærke, der har været i konstant vækst i
Europa. KIA er blevet et stærkt mærke, et stærkt
brand, og det skal blive endnu stærkere.
Analysefirmaet Interbrand, som måler værdien af alle
firmabrands på verdensplan, har placeret KIA som
verdens nr. 69, indenfor bilverdenen kun overgået af
Mercedes og Land Rover. Det siger meget om KIA, men
det siger måske især noget om den målrettede
indsats, den sydkoreanske bilfabrik har gennemført,
især i de 20 år, hvor mærket også har været
importeret til Danmark.
Powerfuld GT manglede
KIA er kendt for, at bygge prisattraktive
velfungerende biler i snart sagt enhver kategori. 7
års garantien er udtryk for, at fabrikken tror så
meget på produkterne, at den fortsat unikke garanti
ikke koster dem nævneværdigt at stå ved. Men på ét
punkt manglede man at markere sig. Trods hurtige
personbiler kunne fabrikken ikke tilbyde en
powerfuld eksklusiv sportssedan. Det gør man ikke
længere.
Det skal dog hurtigt tilføjes, at man som på mange
andre punkter valgte andre veje. En sedan er der
nemlig ikke tale om, for det udvendige bagagerum,
der kendetegner en sedan, er udskiftet med en
tophængt bagklap. En regulær sportshatch kan den
heller ikke kaldes. Egentlig læner den sig mest op
ad en BMW 4-serie Gran Coupé.
Eksperternes mesterstykke
Overraskende? På ingen måde. Med til at sikre
succesen, har KIA nemlig haft deres egen designchef,
Peter Schryer, som har en stor fortid i tysk
bilindustri, hvor han designede biler for VW og Audi
- og hos KIA har han gjort det så godt, at han i dag
har ansvaret for alle Hyundai koncernens designs.
Men også Albert Biermann, som tidligere var
tilknyttet BMW og nu er chef for KIAs Vehicle Test
and High Performance Development, har haft en stor
finger med i spillet. Et af Biermanns seneste
produkter, inden han blev hyret af KIA i 2014, er
netop BMW M4.
Det er med andre ord stærke kræfter, KIA har bundet
i halen på nyskabelsen, fabrikkens første af
slagsen, KIA Stinger. Stinger navnet er sigende for
det, KIA har skabt. Stinger er et stikkende insekt
eller stikkende dyr, f.eks. en hveps, og som et
kuriosum også et varmesøgende skulderbårent jord til
luftmissil, som blev udviklet først i 1980erne.
Banetest på Circuit Mallorca
Om det var varmesøgningen, KIA forsøgte at
illustrere i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, skal vi lade være
usagte. Men tanken var ikke svær at få: de fandt
sted på ferieøen Mallorca, i op til 28 graders varme
og for ikke at risikere, at ”missilet” skulle ramme
nogle af de tusindevis af cyklende og meget varme
ø-gæster, som lever livet farligt på de snoede og
udfordrende bjergveje, fandt en del af prøvekørslen
sted på Mallorcas ganske underholdende racerbane,
Circuit Mallorca.
Eneste hæmsko var den guide, der af
sikkerhedsmæssige grunde (formentlig er ikke alle
motorjournalister lige erfarne i banekørsel), skulle
føre an. Det kunne angiveligt være gået endnu
hurtigere end videoen her på siden signalerer, hvis
banen havde været fri. Heldigvis havde missilet gode
Brembo bremser – som dog heller ikke holdt sig
tilbage for at blive varme undervejs.
Brand-god
Men mulighederne på racerbanen var trods alt større
end ude blandt cyklister og turistbusser og de
efterlod et rigtig godt indtryk af KIAs nye branding
indsats. KIA Stinger kører glimrende i alle drivline
versioner, den underbygger KIAs statement om, at den
slags biler kan de også bygge. Og så ser den
brand-godt ud.
KIA Stinger drøner ind hos de 13 danske forhandlere,
der har bestilt ialt 26 biler hjem, sidst i
november/først i december i år. Bilen kommer i tre
motorversioner fra 200 til 370 hestekræfter – og
hvis du vil vide mere om bilen, mere end vi har
pakket sammen i de to videoer...
...så læs mere om KIA Stinger her >>>.
Og vil du rigtig nørde, er det hér, du skal kikke>>>
Dieselmotoren yder 200 hestekræfter og et godt
drejningsmoment på op til 440 Nm.
Link til importøren |