Overskriften er med vilje tvetydig, men det er den
nye SEAT Ibiza i en nøddeskal. I det virkelige liv
har den en meget stor mulighed for, at blive en
vinder og det har den især, fordi den vinder i
virkeligheden i kraft af sit elegante dynamiske
design, de gode køreegenskaber, den funktionelle
indretning og realistiske prissætning.
Billederne her på siden siger mere end mange ord,
men virkeligheden er endnu bedre. Farverne er
flottere, linjerne mere appellerende og
pladsforholdende skal også opleves i praksis. Men
fra den pæne fremtoning på udstillingspodierne i det
stationære projektørlys levendegøres SEAT designet,
når bilen stryger forbi på landevejen i en grad, som
sjældent ses hos konkurrenterne. Refleksionen af
ikke mindst sollyset får designet til at se levende
ud. Se selv, når den nye Ibiza lander på de danske
landeveje i juni måned (i mellemtiden, da se især
afslutningen på videoen her på siden - det er ikke "on-board
det hele).
Bredere og mere rummelig
Visuelt har Ibiza fået en noget anderledes
udstråling end forgængeren, bl.a. fordi den nye
tekniske platform har gjort det muligt, at flytte
hjulene længere ud i hjørnerne pænt bilen. Den nye
Ibiza er ikke mindre end 8,7 cm bredere end
forgængeren og dermed har man kunnet øge sporvidden
med 6 cm fortil og 4,8 cm bagtil. Men mest
imponerende er en forøgelse af akselafstanden, altså
afstanden mellem hjulene i længderetningen, med
næsten 10 cm.
Det er sket uden at gøre bilen så meget som en
millimeter længere – ikke helt rigtigt, for den er
faktisk blevet 2 mm længere, men det er stort set
det samme som ingenting. Bagagerummet er vokset med
63 liter til 355 liter i alt, men det mest spændende
er, at det alt sammen ikke bare har forøget
kabinepladsen væsentligt, men også har gjort bilen
endnu mere spændende at køre.
Ud på vejene
Bilen har vi tidligere præsenteret her på
Motorsiden.dk (Læs
om verdenspremieren hér >>>), men det var første
gang, vi fik fornøjelsen af at køre den, i øvrigt
som de allerførste i fabrikkens tre uger lange
internationale testrunde, som inkluderer
journalister fra de vigtigste af SEATs markeder.
Og det var virkelig en fornøjelse. Der er nemlig en
tendens til, at hver gang en bilproducent
præsenterer en ny bil i de mindre kategorier kører
de ikke bare bedre end mærkets egen forgænger, hvad
der ville være mærkeligt andet, men også bedre end
nogen anden bil af sin art.
To retninger
Det sidste ligger lige på kanten at påstå, men et
faktum er det, at den deler førerrollen med et par
andre B-segment biler, som blot har hver deres
køre-identitet og derfor kan være vanskelige at
sammenligne direkte. Sådan er det for øvrigt også
hos SEAT selv. Det hænger sammen med, at man har
skabt to bilretninger, når man forlader
basisniveauerne: FR og XCellence.
Helt grundliggende udmærker den nye Ibiza sig
direkte pga. den nye platform. Den store bredde får
den til at klæbe sig bedre til kørebanen ved hurtig
kurvekørsel, den medvirker også til en bedre
stabilitet ved hurtig motorvejs kørsel. Og samtidig
har man parret den forlængede akselafstand med bl.a.
nye hydrauliske støddæmpere, som reducerer de
vuggende bevægelser ved kørsel på ujævne veje. Det
illustreres udmærket i onboard videoen her på siden.
Støjsvag og komfortabel
Samtidig absorberes de allermindste ujævnheder og
bringes næsten til ukendelighed – og sikrer, at
støjen fra hjulophængene er minimal. Da vindstøjen
også er beskeden og motorstøjen fra den 115 hestes
3-cylindrede aluminiums benzinmotor med TSI teknik
heller ikke er dominerende (omend man dog ikke helt
slipper for den lidt pludrende lyd, som kendetegner
en 3-cylindret motor) er det samlede komfort billede
uden sammenligning i klassen. Vel at mærke i
XCellence versionen.
FR udgaven, som vi modsat XCellence udgaven i
videoen også prøvede med det lynhurtige DSG gear, er
1,5 cm lavere end XCellence, affjedringen er gjort
strammere, krængningsstabilisatorerne tykkere og
fælgstørrelsen forøget til 17”, testbilen var oven i
købet udrustet med 18” fælge – med tilsvarende
lavprofildæk. Det giver den formentlig ønskede
spændstighed, men opnås på bekostning af
affjedringskomforten og gør egentlig ikke bilen
hurtigere, i hvert fald på ujævne spanske landeveje.
Visuelt er den iøjefaldende, det må erkendes.
18" fælgene på FR versionen.
17"
fælgene på XCellence versionen.
Komfortabel uden tab
Standard er i øvrigt 15” alufælge til XCellence
udgaven og 14” fælge på basis versionen ”Reference”
– de gør formentlig bilerne endnu mere komfortable,
uden at styre skarpheden formentlig lider voldsomt
derved, simpelthen pga. den velafbalancerede
undervogn og store karrosseri stivhed.
Der findes en hel stribe motorer til den nye Ibiza.
1 liters motoren med turbolader yder enten 95 eller
115 hestekræfter og er den, SEAT i Danmark forventer
at sælge flest af. Vi prøvede alene 115 hestes
udgaven og den maskine er helt igennem glimrende.
Med den er man i stand til at nå 100 km/t på blot
9,3 sekunder og benzinøkonomi er helt fin: det
officielle tal siger 21,3 km/l.
Udstyret på den nye Ibiza er stort og helt på
forkant i klassen. Eksempelvis er aktiv City Brake
standard på alle versioner og i flæng kan nævnes en
klar, 8” skærm, adaptiv fartpilot, nøglefri
betjening, p-sensorer bag, træthedsregistrering,
fuld LED forlygter og aircondition som muligheder
afhængig af udstyrs niveauet.
|