Det var ikke et ligegyldigt møde med en ny bilmodel,
der fandt sted, første gang undertegnede tog plads
bag rattet af den helt nye SEAT Ibiza og trykkede på
start knappen. For derpå at styre ud på de kurverige
bjergveje omkring Barcelona i Spanien i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af den
helt nye bil. Den nye Ibiza viser nemlig vejen for
resten af VW gruppen i det meget populære B- segment
for de såkaldte super-minier.
SEAT er ekspert i at designe ultra rummelige
kompaktbiler og derfor var det logisk, at netop den
VW ejede spanske bilfabrik fik opgaven, at skabe en
helt ny platform for de kommende generationer af
koncernens B-segment biler. Den opgave har vi
tidligere haft lejlighed til at berøre, da den nye
bil havde verdenspremiere – det vil sige, da den
blev vist første gang.
Nytænkning
Den nye platform hedder MQB A0 og indeholder
elementer fra den populære MQB platform, som bl.a.
SEAT LEON er skabt på. Men den er ikke desto mindre
helt ny og inkluderer så meget nytænkning, at det
ikke mindst i teknisk forstand var et spændende
møde.
For bilkøberne handler det imidlertid mest om
platformens fordele, for når SEAT Ibiza kommer på
markedet i juni måned til en indstigningspris på
135.000 kroner, havner den midt i det yderst
konkurrenceprægede B-segment, som alle bilfabrikker
har fokus på. Tilbuddene er utallige i den bilklasse,
men den nye Ibiza er godt rustet til opgaven, bl.a.
pga. den nye platform.
Succesen kan videreføres
Dermed er der lagt op til en succesrig videreførelse
af en bilmodel, der i den grad har tegnet SEAT i
alle de 33 år, modellen har eksisteret. Den nye bil
er 5. generation og i den forløbne periode er der
blevet solgt ikke færre end 5,4 millioner
eksemplarer af bilen verden over.
Ligesom forgængerne appellerer Ibiza til de
ungdommelige bilkøbere. Faktisk er
gennemsnitsalderen for købere af de hidtidige
generationer Ibiza mere end 10 år lavere end
gennemsnitsalderen for købere i segmentet (43 versus
55) og dermed den laveste overhovedet.
Den ungdommelige appeal blev genspejlet i
præsentationen i.f.m. de første internationale
prøvekørsler: Streetdance #startmoving.
2016 var SEATs bedste år nogensinde
Det har været med til, at skabe SEATs succes, som i
2016 medførte det bedste resultat i fabrikkens
historie. SEAT solgte i fjor 408.700 biler,
repræsenterende en omsætning på 8,597 milliarder
Euro og skabte et driftsoverskud på 143 millioner
Euro.
Succesen skyldes især et stigende salg af Leon og
Alhambra modellerne og en effektivisering af
produktionsprocesserne – plus lanceringen af den nye
SEAT Ateca SUV, som virkelig er blevet godt modtaget
på markedet.
De nye succes underbygges af den faceliftede Leon og
nu er det Ibiza’s tur til, at yde sit bidrag. Siden
følger så den kompakte SUV, SEAT Arona, bygget på
samme platform som Audi Q2. Og senere kommer også en
noget større 7 sædet SUV, vi gætter på med kraftig
inspiration fra Skodas anvendelse af MQB platformen
til Kodiaq modellen.
Grundlaget systematiseret
SEAT har systematiseret grundlaget for den nye Ibiza
og oplyser, at det udtrykker en kombination af
begreberne design, funktion, dynamik, komfort,
kvalitet, følelser og teknologi – og det skal ende
op i en bil, der også skal være til at betale for
penge.
Den rette kombination med ikke mindst den yngre
målgruppe som retningsgivende måldefinition skal
sætte rammerne og det er præcis, hvad man har opnået
med den nye MQB A0 platform, som i enkelhed,
fleksibilitet, robusthed og kvalitet er grundlaget
for øvelsen.
Platformen har gjort det muligt indenfor den samme
længde (4,06 meter) at øge rummeligheden, forbedre
køreegenskaberne og samtidig givet designerne
mulighed for at skabe en rigtig pæn bil, som i
øvrigt tager sig bedre ud med virkeligheden end på
et udstillingspodie. Også det sidstnævnte er
interessant, for det plejer at være omvendt.
|