Med en helt ny og rummelig platform viser den ligeså
helt nye SEAT Ibiza vejen for de kommende
kompaktbiler i VW-Gruppen. Længe inden den kommende
nye VW Polo og tilsvarende Skoda Fabia vil se dagens
lys, har SEAT nu præsenteret den nye Ibiza, som er
baseret på VW-gruppens såkaldte MQB A0 platform. Den
har gjort det muligt for ”mesteren i rummelighed”
over dem alle, at tilbyde endnu mere rummelighed,
simpelthen fordi den nye teknik gør det muligt.
Desuden er den nye Ibiza en nydelig bil. Den er
visuelt skåret over samme læst som de større Leon og
Toledo modeller – på den front består verden endnu.
Men det nye design er skåret skarpere og der er i
højere grad anvendt lyselementer i helt bogstavelig
forstand: En ny lys signatur er en del af den
visuelle oplevelse. LED lys derfor også en option.
Generelt har SEAT Ibiza fået mere personlighed, mere
kant, om man vil.
City Brake er standard
Ved siden af det kommer striben af elektroniske
hjælpemidler og infotainment, naturligvis
konfigureret individuelt, afhængig af udstyrsniveau
og markedsbehov – og bilen kommer først ud at køre
på danske landeveje i juni måned, så der går et
stykke tid, inden de detaljer på plads.
Men den nye Ibiza vil som standard have automatisk
City Brake med fodgænger genkendelse, kunne SEATs
øverste chef og CEO, Luca de Meo, fastslå i
forbindelse med verdenspremieren på den nye bil i
mærkets hjemby, Barcelona i Spanien (se også vores
videoen fra præsentationen her på siden, skru op for
lyden – for vi bringer vores eksklusive interview
med topchefen i baggrunden).
SEAT Ibiza er mere end nogen anden af SEATs biler
ansvarlig for den succes, det spanske bilmærke har
haft i tidens løb. Den appellerer til ungdommen (SEATs
kunder er de i gennemsnit yngste bilkøbere i Europa)
og i de 33 år, modellen har eksisteret, er der solgt
5,4 millioner eksemplarer. Den nye generation er
Ibiza’ens femte og det forventes, at den vil opnå
endnu større succes.
Succesen forøges
”Faktisk forventer vi i Danmark at sælge 1000 flere
biler i år, sammenlignet med i fjor,” fortæller
SEATs danske direktør, Jesper Stoltenberg Mathiesen,
”det tal inkluderer naturligvis den nye Ibiza, som
skal stå for 25 procent af salget – selvom den først
lander i juni måned. Derved rammer vi 6.600
biler/år, svarende til en markedsandel på 2,4
procent.”
Det tal er stort, og skal blandt andet ses i lyset
af, at SEATs danske markedsandel i 2009 blot var 1,5
procent. Men også, at SEAT, som en del af Volkswagen
gruppen er bundet af sin placering i forhold til
søstermodellerne fra VW, Skoda og Audi. På den ene
side har SEAT stor glæde af samarbejdet – langt
henad vejen er det samme komponenter, der går igen i
de fire bilmærker – på den anden side har man i
sagens natur ikke friheden til rigtigt at udfordre
kollegerne.
Tilsvarende situationer opleves i øvrigt hos alle
store bilkoncerner med mange bilmærker (f.eks.
Peugeot versus Citroën i PSA Gruppen og KIA versus
Hyundai i Hyundai koncernen), men i SEATs tilfælde
er det givetvis fordelene, der scorer højest, ikke
mindst, når man ”får lov” til at være først med
noget så centralt som en ny teknisk platform.
Link til importøren |