- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 530d aut. Sedan

Firmabil til Autobahn - og andre steder


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-serien er iflg. BMW verdens mest populære firmabil. Der er solgt i alt 7,6 millioner af dem og den seneste generation, som kørte op foran de prominente firmadomiciler verden over for første gang i 2010, står alene for 2,1 millioner af det samlede salg. Men hvordan opfører den elegante og sportslige firmabil sig for fuld fart på en langtur? Vi har svaret, for vi har kørt den ude i Europa, ikke den hidtidige 5-serie fra 2010, men den helt nye, som blev lanceret for få måneder siden.

 

Formålet var ikke mindst køreturen på det tyske Autobahnnet, det eneste sted i Europa og et af de få steder i verden, hvor der fortsat er fri hastighed på offentlige veje. Ikke mærkeligt, at netop de tyske bilfabrikker er eksperter i at bygge den slags store, hurtiggående limousiner.

 

Stor og økonomisk

For stor er den. Selvom der er 16 cm op til storebror, 7-serien, er den med sine 4,94 meter 3,6 cm længere end forgængeren, en smule bredere og ikke mindre end 31 cm større end den også meget populære 3-serie. Men hvad så med forbrug og forurening? En større bil sluger vel mere brændstof og forurener også mere.

 

Nej. Den prøvekørte bil med betegnelsen 530d Sedan havde godt nok en 3-liters 6-cylindret dieselmotor i maskinrummet. Den præsterer op til 265 hestekræfter og producerer et overbevisende drejningsmoment på op til 620 Nm. Alligevel kører man 21,3 km/l og i praksis i nabolaget af 17 km/l. Derved lukkes der i gennemsnit kun 123 g CO2 ud pr. kørt kilometer, men ligeså vigtigt: Ved brug af AdBlue og en SCR katalysator er forureningen af nærmiljøet med kvælstofilter reduceret til næsten ingen ting.


 

AdBlue påfyldning finder sted lige ved

siden af diesel påfyldningen


Stabil, præcis og nøjagtig

Men hvordan kører den så? Det er lidt for let sluppet at fastslå, at den kører knaldgodt. Så lidt mere specifikt: På snoede veje udmærker den sig ved en uforlignelig stabilitet og en hurtig, præcis og dynamisk køreoplevelse. Styringen er meget nøjagtig – selvom bilen ikke var udrustet med ultra lavprofildæk. Man har en forholdsvis kontant føling med underlaget, men det hører sig jo også til, hvis man kører sportsligt. Samtidig er den forbavsende komfortabel.



Trækkraften er fænomenal. De faktuelle specifikationer er tal, men i praksis oplever man en lethed, som gør, at man bevæger sig rundt i trafikken som en fisk svømmer i vandet. Egentlig det samme, som man oplever med en 3-serie BMW, men i 5-serien suppleret med den ro, der er forbundet med, at bilen ganske enkelt er større og også lidt tungere.

 

Minus 100 kg

Hvad det sidste angår, har den tabt sig omkring 100 kg i forhold til forgængeren. Indrømmet, den store motor i maskinrummet i kombination med 8 trins Steptronic automatgearet lægger en vis vægt på forenden. Egentlig ikke dårligt, for selvom, eller måske netop fordi 530d fortsat (naturligvis) har baghjulstræk, er lidt tryk på fronten ikke det værste ved høj fart.

 

BMW 520d Sedan kan nå 250 km/t. Den gør det hurtigt, men vi nåede ikke helt derop, for trafikforholdene på det tyske Autobahn-net er en mere effektiv fartbegrænser end de skilte og generelle forordninger, som man møder i andre lande (og i øvrigt også temmelig mange steder i Tyskland efterhånden). Det ville ganske enkelt være uforsvarligt at køre så hurtigt. Ikke fordi BMW’en ikke kan, men fordi det er for hurtigt i forhold til mange andre bilister.

 

Avanceret undervogn

BMW’en kan nemlig. Meget godt endda. Gennem kurver med 200 km/t kører den præcist og stabilt, selvfølgelig godt hjulpet af dobbelte wishbone forhjulsophæng og det avancerede 5-leds baghjulsophæng – begge dele lånt fra 7-serien. Hurtige retningsskift er betryggende stabile og det hele foregik med 5-seriens standard undervogn. Den fås også med en adaptiv undervogn, hvor afstemningen kontinuerligt tilpasses førerens køremåde og de aktuelle kørselsforhold, men vi klarede os uden.

 

Bilen var udrustet med en særlig sportsopgradering af drivlinen. Den kunne vi også godt have klaret os uden, så de 5000 kroner kunne ligeså godt være sparet. Til gengæld ville vi nødigt have været foruden Driving Assistent pakken med surround view. Genialt, når man skal bakke ud fra en parkeringsplads på en Autobahn Raststätte, hvor det synedes som om, at mindst halvdelen af medtrafikanterne var fartblinde.



Støjsvag og veludrustet

Den nye 5-serie er overbevisende støjsvag (se videoen fra turen til og på det tyske autobahnnet her på siden – og husk at skrue op for lyden). Basisudrustning er foruden automatgearet også sportslæderrat, Fuld LED forlys (herligt, når man kører



hurtigt i mørke), p-sensorer for og bag og så er det dejligt, at BMW har tænkt tingene rigtigt igennem:

 

Det udvendige bagagerum er i traditionel forstand en god løsning på langturen, fordi den giver større sikkerhed imod tyveri. Men hvad hjælper det, når bagsæderyglænene kan lægges ned? Jo, det kan de alene, hvis man udløser dem via greb i bagagerummet.

 

Men bagagerummet kan fjernbetjent åbnes fra kabinen vha. en trykknap… Rigtigt, men det kan det ikke, hvis man ikke har nøglen i nærheden. I den situation, hvor en indbrudstyv slår ruden ind og kravler ind i bilen, kan ingen af dørene låses op og så er indbrud godt nok besværligt. Skræmmende – for indbrudstyve, altså.


 


Sidst, men ikke mindst: Basisprisen for 530d Sedan på trekvart million kroner rækker ikke. En sådan bil lægger op til mere. Testbilen var iklædt udstyr for 350.000 kroner, mindre kan gøre det, men køber man bilen rå, bliver man nok en smule skuffet.

Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi tog Scandlines færgen fra Rødby til Puttgarden. Formål: At prøvekøre den nye BMW 5-serie med 265 hestes turbodiesel (ikke V6, som det siges, men en række 6'er) på en tysk Autobahn med fri hastighed. Se on-board videoen, hør om bilen og oplev den ved Autobahn fart. Videoen kan også ses i Fuld HD.


BMW'en bruger forbavsende lidt brændstof, motorstørrelse og potentiale taget i betragtning.

 

Kommer man fra Øst-Danmark hedder porten til den tyske autobahn Rødby-Puttgarden.

 

Et indbydende, venligt og også høfligt cockpit, der byder velkommen, når man aktiverer startknappen.


Model:

BMW 530d aut. Sedan

Listepris:

Kr. 753.290

Motor og transmission:

6 cyl. 3 ltr. TwinPower turbodiesel. 265 hk. 620 Nm/ 2000-2500 omdr./min. 8 Steptronic automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,7 sek./ 250 km/t/ 21,3 km/l / 123 g/km.

Længde:

4,94 m

Bagagerum:

530 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aktivt nødbremsesystem. 17” letmetalfælge. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. Forlygtevask med intensiv rens. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Sportslæderrat. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Regn- og lyssensor. Isofix. Active Protection. Alarm. SOS-opkald. Nedfældelige bagsæderyglæn.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt