5-serien er iflg. BMW verdens mest populære
firmabil. Der er solgt i alt 7,6 millioner af dem og
den seneste generation, som kørte op foran de
prominente firmadomiciler verden over for første
gang i 2010, står alene for 2,1 millioner af det
samlede salg. Men hvordan opfører den elegante og
sportslige firmabil sig for fuld fart på en langtur?
Vi har svaret, for vi har kørt den ude i Europa,
ikke den hidtidige 5-serie fra 2010, men den helt
nye, som blev lanceret for få måneder siden.
Formålet var ikke mindst køreturen på det tyske
Autobahnnet, det eneste sted i Europa og et af de få
steder i verden, hvor der fortsat er fri hastighed
på offentlige veje. Ikke mærkeligt, at netop de
tyske bilfabrikker er eksperter i at bygge den slags
store, hurtiggående limousiner.
Stor og økonomisk
For stor er den. Selvom der er 16 cm op til
storebror, 7-serien, er den med sine 4,94 meter 3,6
cm længere end forgængeren, en smule bredere og ikke
mindre end 31 cm større end den også meget populære
3-serie. Men hvad så med forbrug og forurening? En
større bil sluger vel mere brændstof og forurener
også mere.
Nej. Den prøvekørte bil med betegnelsen 530d Sedan
havde godt nok en 3-liters 6-cylindret
dieselmotor i maskinrummet. Den præsterer op til 265
hestekræfter og producerer et overbevisende
drejningsmoment på op til 620 Nm. Alligevel kører
man 21,3 km/l og i praksis i nabolaget af 17 km/l.
Derved lukkes der i gennemsnit kun 123 g CO2 ud pr.
kørt kilometer, men ligeså vigtigt: Ved brug af AdBlue og en SCR katalysator er forureningen af
nærmiljøet med kvælstofilter reduceret til næsten
ingen ting.
AdBlue påfyldning finder sted lige ved
siden af diesel påfyldningen
Stabil, præcis og nøjagtig
Men hvordan kører den så? Det er lidt for let
sluppet at fastslå, at den kører knaldgodt. Så lidt
mere specifikt: På snoede veje udmærker den sig ved
en uforlignelig stabilitet og en hurtig, præcis og
dynamisk køreoplevelse. Styringen er meget nøjagtig
– selvom bilen ikke var udrustet med ultra
lavprofildæk. Man har en forholdsvis kontant føling
med underlaget, men det hører sig jo også til, hvis
man kører sportsligt. Samtidig er den forbavsende
komfortabel.
Trækkraften er fænomenal. De faktuelle
specifikationer er tal, men i praksis oplever man en
lethed, som gør, at man bevæger sig rundt i
trafikken som en fisk svømmer i vandet. Egentlig det
samme, som man oplever med en 3-serie BMW, men i
5-serien suppleret med den ro, der er forbundet med,
at bilen ganske enkelt er større og også lidt
tungere.
Minus 100 kg
Hvad det sidste angår, har den tabt sig omkring 100
kg i forhold til forgængeren. Indrømmet, den store
motor i maskinrummet i kombination med 8 trins
Steptronic automatgearet lægger en vis vægt på
forenden. Egentlig ikke dårligt, for selvom, eller
måske netop fordi 530d fortsat (naturligvis) har
baghjulstræk, er lidt tryk på fronten ikke det
værste ved høj fart.
BMW 520d Sedan kan nå 250 km/t. Den gør det hurtigt,
men vi nåede ikke helt derop, for trafikforholdene
på det tyske Autobahn-net er en mere effektiv
fartbegrænser end de skilte og generelle
forordninger, som man møder i andre lande (og i
øvrigt også temmelig mange steder i Tyskland
efterhånden). Det ville ganske enkelt være
uforsvarligt at køre så hurtigt. Ikke fordi BMW’en
ikke kan, men fordi det er for hurtigt i forhold til
mange andre bilister.
Avanceret undervogn
BMW’en kan nemlig. Meget godt endda. Gennem kurver
med 200 km/t kører den præcist og stabilt,
selvfølgelig godt hjulpet af dobbelte wishbone
forhjulsophæng og det avancerede 5-leds
baghjulsophæng – begge dele lånt fra 7-serien.
Hurtige retningsskift er betryggende stabile og det
hele foregik med 5-seriens standard undervogn. Den
fås også med en adaptiv undervogn, hvor afstemningen
kontinuerligt tilpasses førerens køremåde og de
aktuelle kørselsforhold, men vi klarede os uden.
Bilen var udrustet med en særlig sportsopgradering
af drivlinen. Den kunne vi også godt have klaret os
uden, så de 5000 kroner kunne ligeså godt være
sparet. Til gengæld ville vi nødigt have været
foruden Driving Assistent pakken med surround view.
Genialt, når man skal bakke ud fra en
parkeringsplads på en Autobahn Raststätte, hvor det
synedes som om, at mindst halvdelen af
medtrafikanterne var fartblinde.
Støjsvag og veludrustet
Den nye 5-serie er overbevisende støjsvag (se
videoen fra turen til og på det tyske autobahnnet
her på siden – og husk at skrue op for lyden).
Basisudrustning er foruden automatgearet også
sportslæderrat, Fuld LED forlys (herligt, når man
kører
hurtigt i mørke), p-sensorer for og bag og så er det
dejligt, at BMW har tænkt tingene rigtigt igennem:
Det udvendige bagagerum er i traditionel forstand en
god løsning på langturen, fordi den giver større
sikkerhed imod tyveri. Men hvad hjælper det, når
bagsæderyglænene kan lægges ned? Jo, det kan de
alene, hvis man udløser dem via greb i bagagerummet.
Men bagagerummet kan fjernbetjent åbnes fra kabinen
vha. en trykknap… Rigtigt, men det kan det ikke,
hvis man ikke har nøglen i nærheden. I den
situation, hvor en indbrudstyv slår ruden ind og
kravler ind i bilen, kan ingen af dørene låses op og
så er indbrud godt nok besværligt. Skræmmende – for
indbrudstyve, altså.
Sidst, men ikke mindst: Basisprisen for 530d Sedan
på trekvart million kroner rækker ikke. En sådan bil
lægger op til mere. Testbilen var iklædt udstyr for
350.000 kroner, mindre kan gøre det, men køber man
bilen rå, bliver man nok en smule skuffet. |