Hos Toyota i Danmark har man det ekstra godt for
tiden. Efter gennem en årrække ikke at have følt, at
man i Danmark fik den fornødne kredit for de meget
fine benzinforbrugstal, resultatet af fabrikkens
satsning på hybrid teknologi førte med sig, har den
seneste afgiftsomlægning givet bonus. Nu er
forskellen i pris på den Yaris Hybrid, vi denne gang
har sat under luppen, og udgaven med 1,5 liters
benzinmotor, som vi prøvekørte for nylig, reduceret
til blot 12.000 kroner. Vel at mærke to biler med
samme udstyr.
Læs
vores prøvekørsel af
Toyota 1,5 VVT-iE T2 Premium hér >>>.
I henhold til den genberegnede afgiftslettede
prisliste koster den nye Yaris Hybrid med H2 Premium
udstyr 185.749 kroner. Udover den klækkelige
besparelse på brændstofkontoen, som hurtigt kan
tjenes ind, blot man har et rimeligt kørselsbehov,
nyder man også godt af en meget komfortabel
personbil med et velfungerende trinløst automatgear
af CVT typen. Samtidig med, at man kan glæde sig
over at bidrage til at holde forureningen nede.
Ingen vej uden om - næsten
Man kan sige det på den måde: Nu er der ingen vej
udenom: vil man køre Yaris, er hybridudgaven den
rigtige. Forudsat, for der er stadig nogle
forudsætninger, at man ikke har brug for eller vil
køre med anhænger. Det kræver også, at man har det
godt med det såkaldte milliongear, og så kræver det
måske frem for alt, at man kan lide den mere
komfortable kørsel, som opnås på bekostning af
køredynamikken i bilen med konventionel drivline.
Allerede ved de første internationale prøvekørsler
af den nye Toyota Yaris var vi dog imponerede over
kørselskomforten (læs
om de første internationale prøvekørsler af den nye
Toyota Yaris hér >>>). Det gjaldt ikke alene den
meget tilgivende affjedring, men også samspillet
netop med hybrid drivlinen. Det indtryk blev
bekræftet på hjemlig ujævn asfalt. Især under
acceleration, hvor bevægelser i hjulophængene kan
give uens overførsel af motorkræfterne til
kørebanen, gør transmissionen sit til, at sikre
stabiliteten.
Komplementering
Siden komplementerer den meget blide igangsætning,
hvor elmotoren næsten altid vil stå for opgaven, den
næsten umærkelige kørsel. Det til trods for, at
accelerationstallene er udmærkede. System effekten
på 100 hk sikrer, at de 100 km/t kan nås på 11,8
sekunder.
Den eminente kørekomfort hjælpes yderligere af 15”
hjulene, som er standard på Premium versionen modsat
de 16” fælge, som hører til niveauet over (Flavour
hedder det). 15” efterlader lidt af
affjedringsopgaven til dæksiderne og det er godt,
hvad passagen af små ujævnheder angår.
Premium udstyr
H2 Premium udstyret omfatter automatisk nødbremse, 2
zone klimaanlæg med køl i handskerummet, bakkamera,
elruder for og bag, el-sidespejle, fartpilot,
regnsensorer, sædevarme, automatisk fjernlys, skilte
genkendelse, 7” berøringsskærm, 7 airbags og meget
andet.
Onboard computerens måling.
Sidst men ikke mindst: de normbaserede forbrugstal
er 30,3 km/l, i praksis ramte vi 27-28 km/l – og som
et kuriosum skal det også nævnes, at det i år er 20
år siden, Toyota påbegyndte arbejdet med hybridbiler.
Det bar væsentlig mere frugt end mange havde regnet
med, også selvom der skulle så mange år til, før det
for alvor blev anerkendt.
|