Toyota har i den grad været banebrydende indenfor
hybridteknologien, så det efterhånden er vanskeligt,
at forestille sig en Toyota uden hybrid drivline.
Men de findes naturligvis fortsat og den
konventionelle teknologi mestrer japanerne også, her
prøvekørt i en den nye Yaris.
Den nye Yaris prøvede vi første gang ved de første
internationale prøvekørsler, og da fik vi en
udmærket smagsprøve på, hvad udgaven med 1,5 liters
4-cylindret benzinmotor uden turbolader formåede.
Den oplevelse blev understreget på danske landeveje,
hvor det især var letheden, som gjorde indtryk.
Letkørt
En Toyota Yaris i denne konfiguration er utrolig nem
at gå til. Det er givet vis vigtigt for rigtig mange
bilkøbere. Man sætter sig bare ind og kører, ikke så
mange dikkedarer.
Yaris findes også i en version med den helt lille
69-hestes 3-cylindrede benzinmotor, som kører over
23 kilometer på literen. Vi har ikke prøvet den, men
tror, at selvom det ikke vil være køredynamik, der
præger oplevelsen, vil den være en god løsning,
måske især for førstegangs bilkøberen. For prisen er
lav: 116.000 kroner, baseret på det hidtidige
afgiftssystem.
Økonomisk
Med 1,5 liters maskinen i motorrummet har man
naturligvis mere effekt, men også den er forbavsende
økonomisk – i praksis, vel at mærke. Den præsterer
op til 111 hestekræfter og iht. norm tallene kan man
køre 20,8 km/l. I praksis lander man omkring 17,
måske endda lidt mere, hvis man er særlig forsigtig.
Men letheden gælder også her, det er ubesværet at nå
de tal, netop hjulpet af, at motoren ikke har
turbolader.
Forklaringen er den enkle, at man som bilist med en
turbomotor skal være meget opmærksom på, hvornår
turboladeren kommer op i omdrejninger. Når først den
roterer hurtigt, stiger benzinforbruget, og dybest
set har man måske ikke brug for de ekstra kræfter,
og så koster det bare benzin. Det problem har man
ikke i 1,5-Yaris’en
Den kraftigste Yaris
111 hestekræfter, når man bruger dem, gør imidlertid
Yaris til en mere underholdende bil end de to andre
versioner med hhv. førnævnte 69-hestes maskine og
hybridudgaven, som vi vender tilbage til om kort tid
på danske nummerplader.
Sjovt nok er netop denne udgave den kraftigste af
Yaris versionerne – i hvert fald indtil den
hårdtpumpede rallyinspirerede Sports version på et
eller andet tidpunkt kommer på markedet. Det tager
11 sekunder at nå 100 km/t, en lineær jævn
acceleration, men især en tilpasset affjedring gør
kurvekørslen underholdende. Den kan det godt, den
lille bil.
I øvrigt er benzinmotoren med 6 trins manuelt gear
40 kg lettere end hybrid drivlinen. Det er dog
næsten ikke mærkbart, og balancen i bilen er ikke
påvirket nævneværdigt.
Anhænger er en mulighed
Ved de første internationale prøvekørsler kom vi
godt under lakken på den nye bil (læs
derfor mere om den nye Toyota Yaris hér >>>),
men skal denne gang især gøre opmærksom på, at hvis
man vil have en Yaris, hvorpå man også kan koble en
anhænger, så er der ingen vej uden om 1,5 liters
udgaven. 835 kg må man trække, det rækker til en god
portion haveaffald.
Med T2 Premium udstyret, som er det næst højeste
niveau, har man bl.a. 15” alufælge, som i øvrigt er
den mest økonomiske hjulmontering. Yaris findes også
i en udgave med 16” hjul – de koster en smule på
benzinkontoen, simpelthen fordi hjulstørrelsen og
dækmonteringen (dækkene er da 20 mm bredere)
påvirker forbruget. Med 16” hjul kører men 0,8
kilometer kortere på literen.
Velbestykket
For før-afgifts-ændrings-prisen på 177.000 kroner,
får man foruden den kraftigste Yaris motor også
2-zone klimaanlæg, en 7” skærm i midterkonsollen med
Toyota Touch systemet og bakkamera. Ekstraudstyr på
den prøvekørte bil var navigation med 5 års
opdatering inkluderet.
Standard er også fartpilot, elektriske sideruder
foran, fartpilot med –begrænser, multijusterbart
læderrat, regnsensorer (der kan styre
vinduesviskerne), Safety Sense systemet inklusive
automatisk nødbremse (op til 80 km/t bremses bilen
30 km/t ned), tågeforlygter og ikke mindst 3 års
garanti, som de færreste nogensinde vil få brug for.
For en Toyota går ikke i stykker.
|