- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Klik på billederne og se dem større
First
World Testdrive: Toyota Yaris
Forbedret over hele linjen
Af Søren Clauding – 11. april 2017
Umiddelbart er forskellen ikke stor, hvis man
sammenligner med den hidtidige Toyota Yaris, men i
samme øjeblik, man går blot en smule under lakken på
den nye generation af Toyotas populære kompakte
”B-segment” bil, oplever man en meget anderledes
følelse. Det var en af vores konklusioner efter de
første par hundrede kilometer den nye bil i bytrafik
og på landevejene i og omkring Amsterdam i Holland.
Udvendigt er forskellen dog let at få øje på. Selvom
en Yaris fortsat ligner en Yaris, er en helt ny
front (Toyota kalder det selv for et katamaran
design) med en elegant ny lyssignatur iøjefaldende.
Også bagpartiet er nyt og i forening giver de to
karrosseriændringer bilen et mere moderne og
dynamisk udseende, som oven i købet i topvarianten
”Flavour” kan fås tofarvet. Det har bl.a. den
effekt, at bilen ser bredere ud – uden at være det.
Uændrede dimensioner
Det sidste oplever man indeni, for selvom der er
foretaget lidt ændringer hist og her,
instrumenteringen er eksempelvis anderledes og
defrosterne ligeså, så er dimensionerne de samme som
i forgængeren. Bemærkelsesværdigt er det i øvrigt,
at dette også gælder såvel benzin- og
dieselversionerne, som udgaven med hybriddrivline,
der trods alt har både et par ekstra elmotorer og et
batteri at slæbe rundt på.
Hybrid herligheden giver dog kun en vægtforøgelse på
i nabolaget af 50 kg, som er et udmærket udtryk for,
hvorfor det ikke optager nævneværdigt mere plads.
Benzintanken er også lidt mindre i hybridversionen,
for med en reel benzinøkonomi på omkring 30 km/l,
har den ikke brug for så stort et benzindepot, for
at have samme rækkevidde som de to versioner med
konventionelle drivliner.
Mærkbare ændringer
Platformen i den nye Yaris er i princippet
uforandret, men kun i princippet, for man har
justeret platformen og ændringerne er meget
tydelige. Sammen med den nye generation Yaris
lancerer Toyota desuden en ny 1,5 liters
benzinmotor, som erstatning for den hidtidige 1,33
liters maskine og de to kan dårligt sammenlignes.
Men ser vi isoleret på hybridversionen, der nok også
er den mest interessante, fordi næsten to tredjedele
af alle solgte Yaris’er er hybridbiler, er der tale
om helt igennem forbedret bil.
Hybriddrivlinen er også grundliggende identisk med
den i forgængeren. Man har imidlertid forfinet
styringen af samspillet mellem de mange komponenter,
inklusive motorstyringen og så har man, helt
mekanisk, givet bilen nye motorophæng, ny
krængningsstabilisator, nyt underste chassisramme og
nye drivaksler. Støddæmperne er forbedret og også
servostyringen er rettet til, så styringen er blevet
mere præcis og giver bedre føling med vejen.
Meget støjsvag
Toyota har desuden udstyret den nye Yaris med en ny
støjdæmpet motorhjelm, en støjbegrænsende akustik
forrude (T2 Premiumudgaven med ”Smartpakke”) og i
forening med den ændrede motorstyring har man
reduceret støjniveauet markant – ikke mindre end 5,5
db lavere støj er et tal, der er i overført
betydning til at tage at føle på, den støjer
virkelig ikke meget.
Motorhjelmen er effektivt støjdæmpet.
Isoleringsmaterialet tager både støj og vibrationer.
Ved de første internationale prøvekørsler var der
mulighed for, at køre den nye Yaris med såvel hybrid
som den nye benzinmotor. I begge tilfælde var det
reducerede støjniveau meget mærkbart. Det samme var
den langt mere komfortable affjedring (uden tab af
kurvestabilitet og styrepræcision). Og så oplevede
vi den sjove finesse (se onboard videoen her på
siden), at man i hybridudgaven har reduceret
speedereffektiviteten i forhold til det trinløse CVT
gear, så det først er med speederen i bund, at
benzinmotorens omdrejningstal kommer helt i top. Med
moderat speedertryk holder omdrejningstallet sig på
et lavere niveau og dermed er støjniveauet også ad
den vej væsentligt lavere.
Den nye benzinmotor
Den nye benzinmotor er især interessant, hvis man
gerne vil have lidt bedre fartpræstationer, selv
ønsker at stå for gearskiftet (den fås dog også med
automatgear), gerne vil kunne montere træktøj og
derved kunne køre med anhænger og gerne vil spare
lidt penge på anskaffelsen.
Den nye 1,5 liters motor har ingen turbo og yder 111
hestekræfter.
Motoren er skabt uden turbolader, hvilket gør det
lettere at opnå en god benzinøkonomi (de officielle
tal er 20,8 km/l med manuelt gear), men selvom den
med sine 111 hestekræfter er væsentlig stærkere end
forgængeren og også giver bedre fartpræstationer end
100-hestes hybriddrivlinen, savner man (måske) det
fornøjelige turbotryk, når speederen trædes ned. Nu
er Yaris jo ikke skabt som en racerbil (men en +210
hk version er faktisk på vej – den skulle lande ved
årsskiftet – men det er en helt anden historie), så
mon ikke det går.
Skarp indstigningspris
Den billigste Yaris er prissat til 116.000 kroner,
når
den
lander på det danske marked i maj måned. Den
billigste udgave med den nye benzinmotor udløser en
startpris på 145.000 kroner og den billigste
hybridversion koster 170.000 kroner.
For de penge og de udstyrsniveauer, der følger oven
i (man kan komme til at betale 220.000 kroner for en
Yaris med toppakken ”Smart Premium” – og glem ikke,
at en hybrid-Toyota altid har automatgear) får man
temmelig meget værdi.
Sikkerhedspakken er standard
I samtlige versioner er automatisk nødbremse
standard. Den virker op til 80 km/t og bremser
mindst bilen 30 km/t ned (dvs. fra 30 km/t bremser
den bilen helt ned til stilstand) og selv
basisudstyret inkluderer centrallås, el-sideruder
foran, el-justerbare sidespejle,
multiinformationsdisplay, regnsensor, sædevarme samt
de øvrige elementer i Toyota Safety Sense
sikkerhedspakken, foruden automatisk nødbremse:
vognbanealarm og automatisk op- og nedblænding af
fjernlyset.
Største svaghed ved basisudgaven er nok, at man da
må nøjes med tre døre og 69 hestekræfter. Uden at
have prøvekørt præcis den udgave vurderer vi, at det
er i underkanten, fordi Yaris’en kører så godt og
lægger op til mere. Det får man så med de tre andre
drivliner, der også inkluderer en 90-hestes diesel,
som faktisk er ”den hurtigste” af dem alle i kraft
af sit store drejningsmoment. Og hér følger der
turbolader med. Den har vi dog ikke prøvet siden
2012 og tvivler også på, at den bliver interessant
på det danske marked – sidste år var kun 5 procent
af de Yaris, der blev solgt i Danmark, udstyret med
dieselmotor.
Se
onboard videoen i den nye Toyota Yaris Hybrid i
usædvanlige omgivelser ved den berømte hollandske
racerbane i Zandvoort - og oplev nogle af
fornyelserne i den populære kompaktbil. Videoen kan
også ses i Fuld HD.
Instrumentpanelets farver følger de udvendige
farver.