- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Yaris

Forbedret over hele linjen


Af Søren Clauding – 11. april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart er forskellen ikke stor, hvis man sammenligner med den hidtidige Toyota Yaris, men i samme øjeblik, man går blot en smule under lakken på den nye generation af Toyotas populære kompakte ”B-segment” bil, oplever man en meget anderledes følelse. Det var en af vores konklusioner efter de første par hundrede kilometer den nye bil i bytrafik og på landevejene i og omkring Amsterdam i Holland.

 

Udvendigt er forskellen dog let at få øje på. Selvom en Yaris fortsat ligner en Yaris, er en helt ny front (Toyota kalder det selv for et katamaran design) med en elegant ny lyssignatur iøjefaldende. Også bagpartiet er nyt og i forening giver de to karrosseriændringer bilen et mere moderne og dynamisk udseende, som oven i købet i topvarianten ”Flavour” kan fås tofarvet. Det har bl.a. den effekt, at bilen ser bredere ud – uden at være det.



Uændrede dimensioner

Det sidste oplever man indeni, for selvom der er foretaget lidt ændringer hist og her, instrumenteringen er eksempelvis anderledes og defrosterne ligeså, så er dimensionerne de samme som i forgængeren. Bemærkelsesværdigt er det i øvrigt, at dette også gælder såvel benzin- og dieselversionerne, som udgaven med hybriddrivline, der trods alt har både et par ekstra elmotorer og et batteri at slæbe rundt på.



Hybrid herligheden giver dog kun en vægtforøgelse på i nabolaget af 50 kg, som er et udmærket udtryk for, hvorfor det ikke optager nævneværdigt mere plads. Benzintanken er også lidt mindre i hybridversionen, for med en reel benzinøkonomi på omkring 30 km/l, har den ikke brug for så stort et benzindepot, for at have samme rækkevidde som de to versioner med konventionelle drivliner.

 

Mærkbare ændringer

Platformen i den nye Yaris er i princippet uforandret, men kun i princippet, for man har justeret platformen og ændringerne er meget tydelige. Sammen med den nye generation Yaris lancerer Toyota desuden en ny 1,5 liters benzinmotor, som erstatning for den hidtidige 1,33 liters maskine og de to kan dårligt sammenlignes. Men ser vi isoleret på hybridversionen, der nok også er den mest interessante, fordi næsten to tredjedele af alle solgte Yaris’er er hybridbiler, er der tale om helt igennem forbedret bil.

 

Hybriddrivlinen er også grundliggende identisk med den i forgængeren. Man har imidlertid forfinet styringen af samspillet mellem de mange komponenter, inklusive motorstyringen og så har man, helt mekanisk, givet bilen nye motorophæng, ny krængningsstabilisator, nyt underste chassisramme og nye drivaksler. Støddæmperne er forbedret og også servostyringen er rettet til, så styringen er blevet mere præcis og giver bedre føling med vejen.

 

Meget støjsvag

Toyota har desuden udstyret den nye Yaris med en ny støjdæmpet motorhjelm, en støjbegrænsende akustik forrude (T2 Premiumudgaven med ”Smartpakke”) og i forening med den ændrede motorstyring har man reduceret støjniveauet markant – ikke mindre end 5,5 db lavere støj er et tal, der er i overført betydning til at tage at føle på, den støjer virkelig ikke meget.


Motorhjelmen er effektivt støjdæmpet. Isoleringsmaterialet tager både støj og vibrationer.


Ved de første internationale prøvekørsler var der mulighed for, at køre den nye Yaris med såvel hybrid som den nye benzinmotor. I begge tilfælde var det reducerede støjniveau meget mærkbart. Det samme var den langt mere komfortable affjedring (uden tab af kurvestabilitet og styrepræcision). Og så oplevede vi den sjove finesse (se onboard videoen her på siden), at man i hybridudgaven har reduceret speedereffektiviteten i forhold til det trinløse CVT gear, så det først er med speederen i bund, at benzinmotorens omdrejningstal kommer helt i top. Med moderat speedertryk holder omdrejningstallet sig på et lavere niveau og dermed er støjniveauet også ad den vej væsentligt lavere.

 

Den nye benzinmotor

Den nye benzinmotor er især interessant, hvis man gerne vil have lidt bedre fartpræstationer, selv ønsker at stå for gearskiftet (den fås dog også med automatgear), gerne vil kunne montere træktøj og derved kunne køre med anhænger og gerne vil spare lidt penge på anskaffelsen.


Den nye 1,5 liters motor har ingen turbo og yder 111 hestekræfter.


Motoren er skabt uden turbolader, hvilket gør det lettere at opnå en god benzinøkonomi (de officielle tal er 20,8 km/l med manuelt gear), men selvom den med sine 111 hestekræfter er væsentlig stærkere end forgængeren og også giver bedre fartpræstationer end 100-hestes hybriddrivlinen, savner man (måske) det fornøjelige turbotryk, når speederen trædes ned. Nu er Yaris jo ikke skabt som en racerbil (men en +210 hk version er faktisk på vej – den skulle lande ved årsskiftet – men det er en helt anden historie), så mon ikke det går.

 

Skarp indstigningspris

Den billigste Yaris er prissat til 116.000 kroner, når den lander på det danske marked i maj måned. Den billigste udgave med den nye benzinmotor udløser en startpris på 145.000 kroner og den billigste hybridversion koster 170.000 kroner.

 

For de penge og de udstyrsniveauer, der følger oven i (man kan komme til at betale 220.000 kroner for en Yaris med toppakken ”Smart Premium” – og glem ikke, at en hybrid-Toyota altid har automatgear) får man temmelig meget værdi.

 

Sikkerhedspakken er standard

I samtlige versioner er automatisk nødbremse standard. Den virker op til 80 km/t og bremser mindst bilen 30 km/t ned (dvs. fra 30 km/t bremser den bilen helt ned til stilstand) og selv basisudstyret inkluderer centrallås, el-sideruder foran, el-justerbare sidespejle, multiinformationsdisplay, regnsensor, sædevarme samt de øvrige elementer i Toyota Safety Sense sikkerhedspakken, foruden automatisk nødbremse: vognbanealarm og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.

 

Største svaghed ved basisudgaven er nok, at man da må nøjes med tre døre og 69 hestekræfter. Uden at have prøvekørt præcis den udgave vurderer vi, at det er i underkanten, fordi Yaris’en kører så godt og lægger op til mere. Det får man så med de tre andre drivliner, der også inkluderer en 90-hestes diesel, som faktisk er ”den hurtigste” af dem alle i kraft af sit store drejningsmoment. Og hér følger der turbolader med. Den har vi dog ikke prøvet siden 2012 og tvivler også på, at den bliver interessant på det danske marked – sidste år var kun 5 procent af de Yaris, der blev solgt i Danmark, udstyret med dieselmotor.


16" hjulene indgår i Flavour udstyrsniveauet.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Hybrid succesen videreføres >>>


Se onboard videoen i den nye Toyota Yaris Hybrid i usædvanlige omgivelser ved den berømte hollandske racerbane i Zandvoort - og oplev nogle af fornyelserne i den populære kompaktbil. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 

Instrumentpanelets farver følger de udvendige farver.


Korte fakta om den nye Toyota Yaris


Introduktion i Danmark: maj 2017

 

Motorvarianter:

1,0 benzin: 3 cylindre, 69 hk, 0-100: 15,3 sekunder, Topfart: 155 km/t. Brændstoføkonomi: 23,3 km/l.

1,5 benzin (M/T): 4 cylindre, 111 hk, 0-100: 11,0 sekunder, Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 20,8 km/l.

1,5 benzin (A/T): 4 cylindre, 111 hk, 0-100: 11,2 sekunder, Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 21,3 km/l.

1,5 hybrid (A/T): 4 cylindre, 100 hk (benzin: 73 hk, el: 61 hk), 111 Nm/3600-4400 omdr./min). 0-100: 11,8 sekunder, Topfart: 165 km/t. Brændstoføkonomi: 30,3 km/l.

1,4 disel (M/T): 4 cylindre, 90 hk, 205 Nm/1800-2800 omdr./min.). 0-100: 10,8 sekunder, Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 28,6 km/l.

 

Udstyrsniveauer:

T1:

Bl.a. Centrallås, el-sideruder for, el-sidespejle med varmeregnsensor, splitbagsæde, sædevarme, Toyota Safety Sense sikkerhedspakke.

 

T2:

T1+ bl.a. fjernbetjent centrallås, aircondition, 7” skærm i midterkonsollen, bakkamera, 4,2” skærm i instrumentpanelet, vejskiltegenkendelse, Bluetooth, læderrat, mørktonede bageste sideruder, flexbund i bagagerummet.

 

T2 Premium:

T2+ bl.a. 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, handskrum med køl, tågeforlygter.

 

Smartpakke:

T2 Premium + bl.a. akustisk forrude, DAB+radio, elruder bag, LED kørelys, LED baglygter, el-foldbare el-sidespejle, nøglefri adgang og start/stop.

 

Flavour:

T2 Premium + tofarvet karrosseri, 16” alufælge, akustisk forrude, elruder bag, LED kørelys, LED baglygter, el-foldbare el-sidespejle.

 

Hybridversionernes niveauer adskiller sig lidt fra de øvrige versioner, og er benævnt H1, H2 osv.

 

Længde: 3,95 meter.

Højde: 1,51 meter.

 

Priseksempler:

1,0 benzin, (3-dørs) T1: kr. 115.990.

1,0 benzin, T2: kr. 142.990.

1,0 benzin, T1: kr. 125.990.

1,5 benzin, T1: kr. 144.990.

1,5 Hybrid, H1: kr. 169.990.

1,4 diesel, T1: kr. 179.990.

1,5 benzin aut., T2: kr. 189.990.

1,5 Hybrid, Flavour: kr. 210.990.

 

Eksempler på privatleasing:

1,0 benzin, T2: kr. 2095/mdr.

1,5 benzin, T2 Premium: kr. 2295/mdr.

1,5 Hybrid, H2: kr. 2395/mdr.

Førstegangsydelse: kr. 4995.

Løbetid: 3 år/15.000 km/år


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt