- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Yaris

Hybrid succesen videreføres


Af Søren Clauding – 11. april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke færre end 900 nye dele finder man under det kraftigt opdaterede karrosseri i den nye Toyota Yaris. Det er ikke bare nyt for nyhedens skyld, men resultatet af en gennemgribende videreudvikling af den eksisterende model, som mærkes stort set overalt i bilen.

 

På et par punkter er der dog ikke sket ændringer. Pladsforholdende er uændrede og forbrugstallene i hybrid udgaven ligeså. Det er dog ikke der samme som, at der ikke er sket ændringer også på de områder. Eksempelvis kan den nye Yaris leveres i tofarvede udgaver – noget der hidtil kun var en option for visse kampagne modeller – og hybriddrivlinen er rettet til, som samspillet mellem omdrejningstal og speederposition er mere harmonisk.

 

Elbil med hybridteknologi

Med den nye Yaris viderefører Toyota også deres strategiske satsning på hybridteknologi på vejen mod fuldt elektriske biler, når de måtte blive et fuldgyldigt alternativ til hverdagens mobilitet. Godt nok introducerer man en helt ny 1,5 liters benzinmotor, men der er en klar forventning til, at det også fremover vil være hybrid drivlinen, der sælges flest af.

 

I fjor var Toyota Yaris den mest solgte Toyota model i Danmark såvel som resten af Europa. Men tæt ved to tredjedele af alle solgte Yaris var udstyret med hybrid drivliner. Det siger i sig selv meget, men det er også et tal, der faktisk kunne have været endnu større.

 

Hybrid uden kabel

Toyota Danmarks pressechef, Anders Tystrup fortæller, at selvom Toyota nu har produceret hybridbiler i 20 år, er der stadig bilkunder, der tror, at en hybridbil skal lades op fra en stikkontakt, som man skal med de såkaldte plug-in hybrider (eller på dansk; opladningshybrider), men Toyotas hybridteknologi er netop baseret på, at man IKKE skal lade batteriet op. Det klarer bilen af sig selv uden nogensinde at se en stikkontakt.

 

Det hænger sammen med, at en Toyota hybridbil, og det gælder altså også den nye Yaris i hybrid udgaven, har to elektromotorer. Den ene bruges til at hjælpe benzinmotoren med at drive bilen fremad, derved bruges der mindre benzin – faktisk så lidt at en Yaris hybrid i gennemsnit kan køre omkring 30 kilometer på en liter benzin (et tal, det oven i købet er muligt at komme tæt på i praksis, hvis man kører varieret, dokumenterede de første internationale prøvekørsler af den nye bil på flade landeveje og i bytrafikken omkring Amsterdam i Holland).


Hybridmotoren i den nye Toyota Yaris.


Strømmen skabes når farten sættes ned

Den anden elmotor er en strøm generator, som oplader batteriet, hovedsageligt når man nedsætter farten. Når farten nedsættes, frakobles benzinmotoren og slukkes, alt imens strøm generatoren kobles til hjulene og oplader batteriet. Avancerede computersystemer sikrer, at det sker med en sådan præcision, at mange lette opbremsninger fortrinsvis sker vha. den modstand, generatoren yder (det føles ligesom traditionel motorbremse), og først, når der er brug for kraftigere opbremsning, aktiveres de traditionelle bremser.

 

Erfaringerne viser, og det blev underbygget af køreturene i Holland, at man typisk tilbagelægger mere end halvdelen af en køretur i varieret trafik, uden at benzinmotoren er i brug. Vores tests gav resultater fra 56 til 80 procent. Og når benzinmotoren ikke er i brug, forbruges der heller ingen benzin.

 

Yaris er både en elbil og en benzinbil

Som sådan er en Toyota hybrid egentlig ligeså meget en elbil som en benzinbil, og det hele sker altså uden brug af strøm fra el-nettet.

 

Som fører kører man en Toyota hybrid, præcis som en hvilken som helst anden bil (med automatgear oven i købet), den er yderst stilfærdig – den nye Yaris endnu mere lydløs end forgængeren, fordi Toyota har arbejdet målrettet på bl.a. at forbedre støjforholdene – og eneste reelle minus er, at man ikke kan trække en anhænger, fordi hybrid systemet ikke er kalibreret til at løse den opgave tilfredsstillende. Har man brug for, at trække en anhænger og fortsat ønsker at købe en Yaris, findes den også med både konventionelle benzin og dieseldrivliner og da er en trækkrog intet problem.

 

Mindre slitage

I tilgift slides mange dele i bilen mindre, fordi bremserne ikke er så aktive og belastningen af benzinmotoren finder naturligt nok ikke sted, når den ikke er i brug og belastningen er væsentligt reduceret, når den får assistance af elmotoren.

 

Kun én mobilitetsløsning kan være mindre forurenende end hybridteknologien nemlig ren el-drift, men dels er bæredygtig energi produktion endnu ikke en option for alle elværker, dels kan batteri teknologien, infrastrukturen og opladningshastighed ikke imødekomme alle dagligdagens behov. Her er en bil som den nye Yaris hybrid et realistisk og nutidigt alternativ.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Forbedret over hele linjen >>>


Se onboard videoen i den nye Toyota Yaris Hybrid i usædvanlige omgivelser ved den berømte hollandske racerbane i Zandvoort - og oplev nogle af fornyelserne i den populære kompaktbil. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt