- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Renault 5 har indledt 2025 med at blive kåret til Car of the Year i Europa.


Det går godt for Renault med stort elektisk fokus


Af Søren Clauding – januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trods store prisreduktioner går det godt for Renault, ikke mindst i Danmark, og selv billigmærket Dacia klarer sig, selvom de danske afgiftsregler ikke favoriserer Dacias tilgang til bilmarkedet. Det fremgik af den nye danske privatejede Renault- og Daciaimportørs årspressemøde, hvor man ser tilbage på året, der gik, og frem mod det kommende år.

 

Renault har globalt oplevet en vækst på 1,8 procent, og har senest opnået en ekstra anerkendelse, da Renault 5 blev kåret til Car of the Year 2025. 2024 har da også været et hektisk år, med ikke færre end otte lanceringer af nye biler. Nogle af dem er også landet i Danmark, fx Scenic E-Tech electric, Master, en faceliftet Captur og naturligvis Renault 5 E-Tech Electric.

 

Med et globalt salg på 1.577.351 biler – personbiler såvel som varebiler – solgte man 28.000 flere køretøjer end i 2023. Heraf sælges der lidt over en million Renault biler i Europa, hvor salget steg med 3,3 procent, sat i forhold til totalmarkedet, der er steget med 1,7 procent.

 

Pæn markedsandel

Sammenlagt har Renault nu en europæisk markedsandel på 6,7 procent. Ser man alene på indregistreringen af elektriske biler, steg den med 9 procent i Europa. Men også registreringen af fuld hybridbiler steg – faktisk med hele 30 procent - hermed placerer Renault sig på en 2. plads i Europa for den type af biler, hvor Toyota fører an.

 

Renault 5 E-Tech Electric er med 10.000 registrerede biler i Frankrig i november og december allerede den bedst sælgende elbil i B-segmentet i Frankrig. Der er selvfølgelig også en forventning til, at det kommer til at gå godt for den nye bil, når den i april kommet il Danmark.

 

Renault har i en årrække været blandt de førende varebilsproducenter i Europa – og den position fastholdt man i 2024. Markedsandelen endte på 15,3 procent og i alt 310,500 solgte varebiler – hvilket er en stigning på 4,6 procent i forhold til sidste år.

 

Rekordsalg i Danmark

Med i alt 7.696 Renault personbiler indregistreret i Danmark i 2024 oplevede man en forøgelse på 75 procent i forhold til 2023 i et personbilsmarked, der sammenlagt ikke var meget forskelligt fra året før, hvis man ser bort fra den kolossale parallelimport af nye og næsten nye elbiler fra rundt om i EU. Registreringstallet for varebiler var 18 procent i et marked, der voksede en anelse. Det trak lidt ned i totalen, som dog stadig udviste en fremgang på knap 52 procent.

 

Bestsellerne i Danmark i 2024 var Renault Megane E-Tech Electric, Renault Clio og Renault Scenic E-Tech Electric, mens Renault Trafic på varebilssiden blev indregistreret i næsten ligeså stort et antal som den mest succesrige personbil. I 2025 satser den danske importør på yderligere fremgang, dels gennem en stor vifte af elbiler, men også med mange nye varebiler, inklusive den nye Renault Master E-Tech Electric.

 

Dacia gør det godt – især ude i Europa

Som nævnt indledningsvis klarer Dacia sig rigtig godt ude i Europa. Med et salg på 676.340 biler i 2024 opnåede Renaults billigmærke rekordvækst i Europa. Og som et kuriosum kan det nævnes, at Dacia passerede 9 millioner solgte biler siden 2004.

 

Mens andelen af elbiler er steget vedvarende i Danmark gennem de sidste år, er markedet for konventionelle benzin- og hybridbiler fortsat stort ude i Europa. Det har man glæde af hos Dacia, der i 2024 opnåede en vækst på 2,7 procent sammenlignet året før.

Mest populære personbil overhovedet

Topsælgeren hos Dacia er Sandero, der med 309.392 indregistrerede biler i 2024 oplevede en fremgang på 14,5 procent i forhold til 2023. Dermed fastholder Dacia Sandero positionen som den bedst sælgende bil til private købere. En position, den har haft siden 2017, og som i 2024 desuden medførte, at Sandero overgik alle andre personbilsmodeller som den mest indregistrerede bil overhovedet.

 

Eneste model fra Dacia, der oplevede et decideret dårligt år, er elbilen Dacia Spring, som man i Danmark har valgt ikke længere at sælge og markedsføre. Her blev der kun indregistreret 22.884 enheder i 2024 – hvilket er et fald på 63 procent i forhold til året før.

 

Nye Dacia biler er lige om hjørnet

I resten af Europa er den nye Duster allerede lanceret, og den har del i æren for det gode 2024 resultat. Og om få måneder får den følgeskab af den helt nye Dacia Bigster – den første C-SUV fra Dacia. Til marts introduceres den nye Duster i Danmark og få måneder senere følger også Dacia Bigster.

 

Herhjemme implementerer importøren i 2025 i øvrigt en ny strategi for netværket af Dacia udsalgssteder. Salget af Dacia er nu koncentreret på fem ”ekspert-centre”, hvor kunderne vil kunne se og testkøre hele Dacias modelprogram. De fem udsalgssteder er: Krogsgaard i Birkerød, Autohuset Vestergaard i Odense, Nielsen Car Group i Esbjerg, Ejner Hessel i Århus og Dahl Pedersen i Holstebro.

Dacia Sandero blev den mest solgte personbil i Europa i 2024.
Læs vores prøvekørsel af Sandero'en hér >>>

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Renault 5 er blevet kåret til Car of the Year af den europæisk jury...

Kåringen fandt sted dagen efter Renaults "nytårspressemøde", hvor vi havde anledning til at se på den franske producents "tilstand" især på det danske marked. Vi har samlet indholdet i en podcast:

 

 Nytårssamtale med Søren Hyltoft, Informations- og marketingchef hos Renault i Danmark

Januar 2025 - 11 min
I samtalen ses tilbage på 2024 og fremad mod 2025. 2024 var præget af omstruktering i den danske import af Renault og Dacia, Renaults fremgang især på elbilsmarkedet og et kik på nye modeller, der lanceres i 2025.

Læs mere om Renault 5 hér >>>

 

Ny Renault 5 er teknik på højere niveau >>>

 

Hør også:

 

 Nytårssamtale med Fabian Priwe, Produktchef hos Dacia i Danmark
Januar 2025 - 9 min

I samtalen ses tilbage på 2024, hvor Dacia Sandero blev den mest indregistrede personbilsmodel i Europa og fremad mod 2025, hvor den nye forhandlerstruktur skal medvirke til at styrke Dacia i Danmark. Samt et lille kik på de nye Duster og Bigster modeller, der lanceres i 2025.



Renault lanceres om få måneder i Danmark. Og prisen er allerede fastlagt: 185.000 kroner for den billigste version.
Læs vores præsentation af Renault 5 E-Tech Electric hér >>>


Renault Scénic er populær, ikke mindst i Danmark. da priserne blev sat markant ned.
Læs fx vores prøvekørsel af Renault Scénic hér >>>


Renault Mégane blev også sat kraftigt ned i pris.
Læs fx vores prøvekørsel af Renault Mégane hér >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt