Sidst i marts kunne vi i
forbindelse med de første internationale testkørsler
berette om den helt nye Renault Scenic E-Tech
electric. Ved den lejlighed havde man den alene
tilgængelig med det større 87 kWh batteri og
indpakket i topudstyret. Nu nærmer den danske
introduktion sig (primo juni) og iført danske
nummerplader var der nu også mulighed for en
prøvekørsel, omend af de kortere, også af udgaven
med det mindre 60 kWh batteri.
Det var ingen dum oplevelse.
For på et marked, hvor rækkeviddeforskrækkelsen
trives og har presset bilproducenterne ud i, at
bygge flere tons tunge alternativer med gigantiske
batterier for at komme skrækken til livs, er det
næsten befriende at køre en bil med “blot” 60 kWh
under bunden. Ikke fordi køreegenskaberne varierer
så meget. Vægtforskellen på de to er da også kun 92
kg. Men med en reduceret topeffekt på 170 hk versus
220 har man opnået en køreharmoni, som mange sikkert
vil sætte pris på.
310.000 kroner - 420
kilometer
Og a-pro-pos pris er den
billigste Scenic prissat til 310.000 kroner i
indstigningsversionen “Evolution”, og den prøvekørte
Techno udgave koster blot 20.000 kroner mere. Til
sammenligning er 87 kWh udgaven prissat til 365.000
kroner. Selvom sidstnævnte har en WLTP rækkevidde på
625 kilometer, er merprisen betragtelig. Har man
ikke brug for den lange rækkevidde, er de 420
kilometer noget, man burde overveje, og ikke kun
pga. rækkevidden.
Scenic 60 kWh er lettere end
87 kWh, egenvægten er kun 1642 kg. Men hvad
affjedringen angår, er der ikke den store mærkbare
forskel. Vi afprøvede bl.a. bilen på danske
motorveje, hvad vi ikke havde mulighed for ved de
første testkørsler i Sydspanien, og den er
overraskende stabil. Samtidig med at den er ret
komfortabel ved lav fart på et ujævnt underlag.
Mere køredynamisk
Hvis man kører Scenic friskt,
og det kan man godt trods lavere effekt, netop på
grund af den lavere vægt, oplever man en større
villighed til at dreje ind i kurverne, og det
tilfører bilen en ekstra snært af køredynamik, også
selvom fælgstørrelsen var reduceret med en tomme
ift. den tidligere prøvekørte bil. De 100 km/t nås
på 8,6 sekunder mod 7,9.
Den lavere vægt kan også
måles på energiforbruget, som er 16,3 kWh/100 km
kontra 16,8. Det kompenserer en smule for, at man
skal affinde sig med en lidt langsommere
lade-hastighed på lynladere. Men det er marginalt
med DC-ladning på 130 kW mod 150 kW, og med et
enkelt ladestop undervejs, kan man fortsat køre på
tværs af landet uden for meget ladetid undervejs,
hvis landet altså er Danmark.
Mindre miljøbelastning
Ser man modellen med det
mindre batteri i miljøets tegn, spares der en god
portion sjældne jordarter og kostbare metaller,
hvilket i enhver sammenhæng er godt. Omend det måske
rammer batterifabrikkernes økonomi, men de klarer
sig jo nok.
Det er da også helt i
Renaults ånd, for fabrikken arbejder målrettet på at
øge anvendelsen af
genanvendte materialer. Op
til 24 procent af de materialer, der benyttes til at
bygge en Scenic, er genanvendte, og 90 procent af
den samlede bil vil siden kunne genanvendes.
Attraktiv privatleasing
Sidst, men ikke mindst,
behøver man ikke købe en Renault Scenic, man kan
også privatlease. Det har Renault aktuelt stor
succes med, og Megane modellen, som er en mindre
bil, men skabt på samme platform som Scenic, blev
den mest indregistrerede bil i Danmark i april
måned.
Vælger man en 48 måneders kontrakt, er den billigste
Evolution med 60 kW opnåelig for blot 10.000 kroner
i udbetaling, hvilket i øvrigt er fælles for alle
Scenic varianter, og 4400 kroner i månedlig ydelse.
Topmodellen med det større 87 kWh batteri koster
5300 kroner månedligt. I prisen er inkluderet 10.000
kilometer/år. Ekstra 5000 km koster et tillæg på 200
kroner pr. måned. |