- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test:

Renault Scenic E-Tech Electric

Avanceret elektronik og god praktik


Af Søren Clauding - marts 22. marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Renault Scenic E-Tech Electric kører godt, den er fornuftigt prissat og den byder på rigtig meget bil – og udstyr – for pengene. Priserne begynder ved 310.000 kroner for Evolution-versionen med 60 kWh batteri, 170 hestes motor og en rækkevidde på 420 km. Den har som standard 19” alufælge, adaptiv fartpilot og håndfrit nøglekort og lader med 130 kW DC og 22 kW AC.

 

Næste step på udstyrslisten er Techno versionen. Den fås både med 60 kWh og 87 kWh batteri. Udstyrsmæssigt er de to ens. Forskellen i batteristørrelsen gør, at rækkevidden øges med 205 km til 625 km. Samtidig kan man oplade med 150 kW DC, og så er effekten steget fra 170 hk til 220 hk.

 

Techno

Udstyret omfatter her 12” førerdisplay, 12” multimedieskærm i midten af det futuristisk instrumentpanel med indbygget Google Automotive, elektrisk bagklap, trådløs opladning af mobiltelefoner og ret avanceret midterarmlæn på bagsædet.

 

Ved de første internationale prøvekørsler omkring Marbella i Spanien af dem nye Scenic havde vi Esprit Alpine versionen til rådighed. Det gav god mening, for det er første gang nogensinde at Alpine versionen også lanceres i Danmark. Den kan udelukkende fås med det store batteri og det er en udgave, der prismæssigt blot ligger 10.000 kroner over Techno og koster 375.000 kroner. For de ekstra 10.000 kroner får man blandt andet sportssæder med blå syninger, 20” Speedway alufælge og instrumentbord i kunstlæder med blå syninger.

 

Topversion med avanceret elektronik

Topversionen hedder Iconic og er herhjemme prissat til 385.000 kroner. Iconic fås også ligeledes alene med det store 87 kWh batteri. Her er 20 tommer alufælge standard, contextual adaptiv fartpilot – altså en fartpilot, der tager hensyn til sving, rundkørsler mm. også, el-justerbare forsæder med massage og Harman Kardon lydanlæg med 8 højtalere og subwoofer standard. Denne version oplades også med 150 kW DC respektive 22 kW AC.



Fælles for alle versioner er, at de kan trække 1100 kilo krogen, og at 22 kW AC opladning er standard. Renault Scenic E-Tech Electric er designet, udviklet og produceret i Frankrig og er storebror til Renault Megane. Den er skabt på den samme platform (Ampere medium), men er væsentligt større og også mere rummelig.

 

God kabineplads

Scenic er 4,47 meter lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Samtidig har den en akselafstand på 2,78 meter – hvilket er ti centimeter længere end den elektriske Megane. De ekstra centimeter kommer imidlertid først og fremmest bagsædepassagererne til gode. Bagagerummet indeholder 545 liter med alle sæder i brug til at sidde på – det er beskedne 5 liter end i Megane. Hvis man omvendt lægger bagsæderyglænene ned, disponerer man over 1670 liter.

 

Pre-conditioning af batteriet er vigtigt, hvis det handler om at maksimere rækkevidden. I praksis indtaster man sin destination, og via Google Maps finder systemet selv stederne, hvor man evt. skal oplade. Og det fortæller dermed også batteriet, hvornår det skal pre - konditioneres, så man ankommer til opladningspunktet med et batteri, der har den optimale temperatur til at oplade med optimal hastighed.

 

Innovativt glastag

Det 1,65 kvadratmeter store Solarbay panoramatag, der indeholder flydende krystaller, kan, når de tilføres en smule elektrisk strøm, lade mere eller mindre lys trænge ind i kabinen. I alt råder man over fire forskellige indstillinger, som kan programmeres til at være forskellige, alt efter, hvor man sidder i bilen, og hvilket lys og varmeindfald, man har lyst til. Funktionen fungerer enten via google stemmestyring eller ved at betjene en kontakt lige over føreren. Taget er ekstraudstyr til 11.000 kroner og kan fås til både Techno og Iconic versionen.

 

Fokus på bæredygtighed

I Renault Scenic Electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen igennem. Renault har som mål at reducere udslippet af CO2 med 80 procent frem til 2030 – baseret på niveauet i 2019.

Renault Scenic består af 24 procent genanvendte materialer. Blandt andet har 40 procent af det brugte aluminium været benyttet andre steder – 80 procent af aluminium’en i døre og fronthjelm er genanvendt, mens 37 procent af den stål, der er brugt, også er genanvendt.

 

I kabinen er 80 procent af materialerne på instrumentbordet genanvendte (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 procent genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består af 54 procent genanvendte plastikflasker og sædebetrækket er lavet af over 90 procent genanvendte tekstiler.
Link til importøren

Cykler på cykelstativet kan kippes, så bagklappen på bilen kan åbnes uden at cykler skal afmonteres.


Únder den bageste del af bagagerumsbunden er der ekstra plads til fx at transportere våde støvler.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Som skabt til den elektriske familie >>>

Fra Gedser til Skagen i elbil - med hele familien >>>

Ny Renault Scenic er de moderne detaljers bil >>>
First on-board test video: Renault Scenic E-Tech
Vi har kørt den helt nye Renault Scénic E-Tech Electric på kuperede veje i det sydlige Spanien. Kørslen er...ja se videoen. Og lydene er noget ganske særligt, skabt af Jean-Michel Jarre, så husk at skrue op for lyden. Fuld HD.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt