- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test:

Renault Scenic E-Tech Electric

Som skabt til den elektriske familie


Af Søren Clauding - marts 22. marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu er den her snart. Sidst på foråret/først på sommeren lancerer Renault deres helt nye elektriske familiebil, Scenic, en bil, vi tidligere har fortalt om i forbindelse med verdenspremieren i München sidste efterår, og som for nylig også fik tildelt ærestitlen, “Car of the year” i Europa. Den har vi kørt, og den skal nok gøre alle de familier, der kaster sig ud i at betale de 310.000 kroner eller mere, helt elektriske. I bogstavelig forstand og i overført betydning.

 

Den nye bil lever nemlig helt op til forventningerne, som på forhånd var store. Vi har prøvekørt den på snoede og kuperede veje i området uden for Marbella i det sydlige Spanien, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, og køreindtrykket var ligeså overbevisende som designet og specifikationerne lægger op til. Den kører ganske enkelt ret godt af en elbil at være. Den har tilstrækkeligt med power, men vigtigst er den adræthed, hvormed den bevæger sig på asfalten.

 

Skabt til asfalt

Og det er vigtigt, at gøre sig klart, at det er dér, den hører til. Den har et lidt halv-SUV agtigt design, men den har hverken mulighed for firehjulstræk eller en forøget frihøjde, selvom den måler 1,57 meter i højden.

 

Den prøvekørte version var sports-udgaven “Esprit Alpine”, der som navnet antyder læner sig op af Renaults fornemme motorsports-arv. Den er bl.a. udstyret med 20” hjul og 235 mm brede 45 procent lavprofildæk, og det mærkes selvsagt under kørslen gennem en direkte kontakt til kørebanen.

 

Velaffjedret

Filtrerer man den del af køreoplevelsen fra, ender man op med en yderst velaffjedret bil, der udviser en overraskende lethed i måden, hvorpå den bevæger sig på asfalten. Det skyldes givetvis den lave frihøjde og det lave tyngdepunkt, der fremkommer ved, at batteriet også er placeret lavt, men også bilens egenvægt på under 1800 kg. Renault har desuden valgt at lette bilen så meget, at man har kunnet klare sig med et 87 kWh batteri frem for de 100 kWh+ batterier, som visse kolleger tager i brug, for at opnå de meget lange rækkevidder.

 

Iht. WLTP er rækkevidden 625 kilometer, hvilket dog ikke kunne tjekkes ordentligt på vores testtur. Men reelt betyder det, at man kan køre på tværs af Danmark uden at lade op, hvilket navigationen kommer med forslag til hvor kan finde sted, hvis forholdene alligevel skulle fordre det.

 

Forhjulstræk

Renault Scenic E-Tech Electric er bygget på samme platform som den succesrige Megane E-Tech Electric. Det inkluderer forhjulstræk, og forhjulstrækket medvirker også til den agile køreoplevelse, bl.a., fornemmes det, fordi der ikke kræves så gennemgribende computerregulering af kraftoverførslen for at sikre vejgrebet. Det føles helt “konventionelt” og harmonerer godt med motorkræfterne.



Scenic'en er nemlig udstyret med en 220 hestes excited motor, som er yderst præcis i sin funktion med meget umiddelbar respons på speederbevægelserne. Undervejs på turen provokerede vi ved at køre op ad en meget stejl stigning og midtvejs træde speederen i bund. En smule hjulspin, naturligt ved at bilen under acceleration kipper en smule bagover, og så fortsatte den blot sin tur op i fart. 0-100 km/h klares i øvrigt på 7,9 sekunder - men dertil kræves trods alt en horisontal vej… Topfarten er 170 km/t.

 

Meget bil for pengene

Scenic Electric findes også i en udgave med 60 kWh batteri, som ikke er væsentlig langsommere til de 100 km/h, men den var ikke tilgængelig ifm. testkørslerne. Den er måske også en overvejelse værd, fordi rækkevidden fortsat er god (420 km). Prisen for den er 310.000 kroner i basisudstyrsversionen “Evolution”. Omvendt er den prøvekørte udgave prissat til 375.000 kroner, så man får mange flere kræfter, men også en del mere udstyr for de 65.000 kroner, den koster mere.

 

En del af det, man får mere er et avanceret Harmon Kardon lydanlæg. Renault har som bekendt fået hjælp af verdensstjernen udi elektronisk musik, franskmanden Jean-Michel Jarre, og det har også smitte af på de i alt 5 forskellige “lydlandskaber”, man kan vælge at høre musik i. Jarre har været inde over alle lyde i bilen, i hvert fald dem, der er kunstigt skabt, og den øvelse er lykkedes med bravur.

 

Et godt eksempel er den i undertegnedes øre evigt irriterende summelyd, som elbiler typisk udsender for at advare andre vejfarende om at nu kommer der en bil. Lovgivningen påbyder en lyd, men Jarre har skabt den, så den overholder paragrafferne og er meget lidt iørefaldende i kabinen. Og fanfaren, man modtages af, når bilen har været slukket et stykke tid, nah, ja, man skal nok lige høre den nogle gange, inden dens kvalitet er åbenlys.

 

Renault har skabt Scenic E-Tech Electric med det formål, at gøre familier elektriske, Derfor er den praktisk indrettet med god plads til fem personer og med et bagagerum på 545 liter, der kan øges til 1670 liter. Det er godt gået i en bil, der blot er 1,57 meter høj og har bunden fuld af batteri.


Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Avanceret elektronik og god praktik >>>

Fra Gedser til Skagen i elbil - med hele familien >>>

Ny Renault Scenic er de moderne detaljers bil >>>
First on-board test video: Renault Scenic E-Tech
Vi har kørt den helt nye Renault Scénic E-Tech Electric på kuperede veje i det sydlige Spanien. Kørslen er...ja se videoen. Og lydene er noget ganske særligt, skabt af Jean-Michel Jarre, så husk at skrue op for lyden. Fuld HD.

 


Hurtige fakta om Renault Scenic E-Tech Electric


Introduktion i Danmark: Ultimo maj 2024


Standard range:

170 hk 8-polet elektrisk excited synkron motor. 280 Nm. Forhjulstræk.

60 kWh 400V litium-ion batteri.

DC opladning: 130 kWh.

Rækkevidde (WLTP): 420 km.

0-100 km/t: 8,6 sek.

Topfart: 1 km/t.

 

High range:

220 hk 8-polet elektrisk excited synkron motor. 300 Nm. Forhjulstræk.

87 kWh 400V litium-ion batteri.

DC opladning: 150 kWh.

Rækkevidde (WLTP): 625 km.

0-100 km/t: 7,9 sek.

Topfart: 170 km/t.

 

Længde: 4,47 m.

Bredde: 1,86 m.

Højde: 1,57 m.

Vægt (87 kWh): 1842 kg.

Vægt (60 kWh): 1750 kg.

Bagagerum: 545-1670 kg.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt