Med nyt
batteri, nye pladsforhold og et avantgardistisk
design - plus ikke mindst en ny batteripakke -
sætter Renault ny standard for, hvad en almindelig
familie kan opnå og opleve i en elektrisk bil.
Batterikapaciteten i den helt nye Scenic er på ikke
mindre end 87 kWh, og dermed kan man populært sagt
køre fra Gedser til Skagen på en optankning, nej
undskyld en fuld opladning.
For sandt at
sige er det jo intet problem, at transportere sig i
en konventionel bil på en sådan strækning. Og det er
det heller ikke, hvis man skal lade op undervejs på
fx på hurtig-ladestanderne ved Knudshoved, Odense
eller Fredericia. Men forskellen på konventionelle
biler og elbiler er fortsat stor, og det gør den
helt nye Renault Scenic E-Tech electric til dels op
med, når den lander på det danske marked næste
forår.
Ligheder og
forskelle
Renault har
baseret Scenic modellen på den nye og meget populære
Megane E-Tech electric, og den modulære CMF-EV har
de også til fælles. Det annoncerede man allerede ved
lanceringen af Megane, så det er der ikke meget nyt
i. Det nye er i den grad det færdige resultat, for
både visuelt og konstruktionsmæssigt hæver Scenic
barren. Den er godt nok baseret på Megane electric,
men den nye og svært kategoriserbare bil har et
ganske andet visuelt udtryk. Fronten er markant
anderledes, det samme er bagpartiet, og
karrosseriprofilen er også helt sin egen. En
mellemting mellem en SUV, en MPV, en crossover og en
coupé.
Scenic ovenfor og Megane nedenfor.
Bag rattet er
ligheden dog umiskendelig. For instrumenteringen er
designmæssigt identisk. Hvad det nøjagtige indhold,
der gemmer sig bag skærmens menupunkter, bliver, må
tiden vise. Men en af de mange features er en
ruteplanlægning, baseret på Google Maps, som ikke
bare viser vejen, men også foreslår ladepunkter
undervejs, ledige punkter, vel at mærke, og siden
konditionerer batteriet, så det opnår optimale
opladningsforhold og dermed den mest effektive
opladningstid. Men om det overhovedet vil være
nødvendigt på turen fra Gedser til Skagen er et
åbent spørgsmål.
620 kilometer
rækkevidde
Scenic vil
nemlig kunne købes med det eksisterende 60 kWh
batteri, som også findes i Megane. Men et nyt
batteri på 87 kWh, der ikke er meget tungere end det
mindre batteri, giver en WLTP rækkevidde på 620
kilometer. Indrømmet, med fulde huse og i stiv
modvind holder det tal nok ikke i praksis, og de 550
kilometer mellem de to danske yderdestinationer er
tæt på den realistiske grænse, men hér kommer
lynopladningen så ind i billedet og gør
rækkeviddeangsten lettere at håndtere.
Hertil hjælper
også forøgelsen af opladningshastigheden. 150 kW i
stedet for 130 er bemærkelsesværdig og skyldes en
ændret kemisk sammensætning imellem de 192
battericeller, i øvrigt inddelt i 12 moduler.
Antallet er nemlig identisk i de to batterier. Som
man udtrykte det hos Renault i forbindelse med
verdenspremieren, som fandt sted i Paris nogle dage
inden den officielle præsentation for publikum på
IAA Mobility messen i München: 2 timer med
motorvejsfart forbruger 50 kW og de kan genoplades
på mindre end en halv time. Det er ikke ligeså kort
tid som et traditionelt tankstop varer, men det
nærmer sig.
Der er lige mange battericeller i hvert af de 12
moduler, men størrelsen på hver celle er selvsagt
forskellig.
Renault skåner
jordens ressourcer
Motorerne i de
to versioner præsterer op til 170 hhv 220
hestekræfter, og de er ikke mindst udtryk for
Renaults tilgang til at skåne forbruget af
begrænsede såkaldte jord-ressourcer. Elmotoren, som
de to drivliner har fælles, er nemlig en yderst
effektiv 8-polet elektrisk excited synkron motor,
hvor de permanente magneter, der ofte benyttes i
elbiler, er erstattet af spoler og derfor ikke
kræver anvendelsen af sjældne mineraler. Det er i
øvrigt samme type motor, der benyttes i Megane.
Renault Scenic
E-Tech electric er i traditionel forstand
overraskende kompakt, hvilket gør den til en god
all-round bil. Den måler 4,47 meter i længden, er
1,86 meter bred og 1,57 meter høj. Der er god plads
i kabinen, bl.a. fordi batteriet er temmelig fladt
og den bageste del er ført henover multilink
bagakslen. Hjulene er placeret langt ude i bilens
hjørner og man har fastholdt konceptet med store
hjul fra den tidligere Scenic, så standard er 19”
respektive 20”. Akselafstanden er 10 cm længere end
i Megane, men bilen er da også i det hele taget også
noget længere.
Batteriplaceringen giver en god vægtfordeling med 55/45
på for/bagvogn. Og undervognen er skabt, så
krængningen er begrænset til maksimalt 0,4 grader.
Vægten, som altid er et kardinalpunkt i en elbil,
har man håndteret glimrende. Med det store batteri
holdes den på 1842 kg og med 60 kWh batteriet er man
nede på 1700 kg. Det stiller naturlige forventninger
om gode køreegenskaber, noget som vi glæder os til
at opleve i praksis.
Den elektrisk exitede synkron motor er fremstillet
uden anvendelse af sjældne jordarter. |