- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere:

Renault Scenic E-Tech electric


Scenen er sat: Fra Gedser til Skagen i elbil

- med hele familien


Af Søren Clauding - september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med nyt batteri, nye pladsforhold og et avantgardistisk design - plus ikke mindst en ny batteripakke - sætter Renault ny standard for, hvad en almindelig familie kan opnå og opleve i en elektrisk bil. Batterikapaciteten i den helt nye Scenic er på ikke mindre end 87 kWh, og dermed kan man populært sagt køre fra Gedser til Skagen på en optankning, nej undskyld en fuld opladning.

 

For sandt at sige er det jo intet problem, at transportere sig i en konventionel bil på en sådan strækning. Og det er det heller ikke, hvis man skal lade op undervejs på fx på hurtig-ladestanderne ved Knudshoved, Odense eller Fredericia. Men forskellen på konventionelle biler og elbiler er fortsat stor, og det gør den helt nye Renault Scenic E-Tech electric til dels op med, når den lander på det danske marked næste forår.

 

Ligheder og forskelle

Renault har baseret Scenic modellen på den nye og meget populære Megane E-Tech electric, og den modulære CMF-EV har de også til fælles. Det annoncerede man allerede ved lanceringen af Megane, så det er der ikke meget nyt i. Det nye er i den grad det færdige resultat, for både visuelt og konstruktionsmæssigt hæver Scenic barren. Den er godt nok baseret på Megane electric, men den nye og svært kategoriserbare bil har et ganske andet visuelt udtryk. Fronten er markant anderledes, det samme er bagpartiet, og karrosseriprofilen er også helt sin egen. En mellemting mellem en SUV, en MPV, en crossover og en coupé.


Scenic ovenfor og Megane nedenfor.


Bag rattet er ligheden dog umiskendelig. For instrumenteringen er designmæssigt identisk. Hvad det nøjagtige indhold, der gemmer sig bag skærmens menupunkter, bliver, må tiden vise. Men en af de mange features er en ruteplanlægning, baseret på Google Maps, som ikke bare viser vejen, men også foreslår ladepunkter undervejs, ledige punkter, vel at mærke, og siden konditionerer batteriet, så det opnår optimale opladningsforhold og dermed den mest effektive opladningstid. Men om det overhovedet vil være nødvendigt på turen fra Gedser til Skagen er et åbent spørgsmål.

 

620 kilometer rækkevidde

Scenic vil nemlig kunne købes med det eksisterende 60 kWh batteri, som også findes i Megane. Men et nyt batteri på 87 kWh, der ikke er meget tungere end det mindre batteri, giver en WLTP rækkevidde på 620 kilometer. Indrømmet, med fulde huse og i stiv modvind holder det tal nok ikke i praksis, og de 550 kilometer mellem de to danske yderdestinationer er tæt på den realistiske grænse, men hér kommer lynopladningen så ind i billedet og gør rækkeviddeangsten lettere at håndtere.

 

Hertil hjælper også forøgelsen af opladningshastigheden. 150 kW i stedet for 130 er bemærkelsesværdig og skyldes en ændret kemisk sammensætning imellem de 192 battericeller, i øvrigt inddelt i 12 moduler. Antallet er nemlig identisk i de to batterier. Som man udtrykte det hos Renault i forbindelse med verdenspremieren, som fandt sted i Paris nogle dage inden den officielle præsentation for publikum på IAA Mobility messen i München: 2 timer med motorvejsfart forbruger 50 kW og de kan genoplades på mindre end en halv time. Det er ikke ligeså kort tid som et traditionelt tankstop varer, men det nærmer sig.



Der er lige mange battericeller i hvert af de 12 moduler, men størrelsen på hver celle er selvsagt forskellig.


Renault skåner jordens ressourcer

Motorerne i de to versioner præsterer op til 170 hhv 220 hestekræfter, og de er ikke mindst udtryk for Renaults tilgang til at skåne forbruget af begrænsede såkaldte jord-ressourcer. Elmotoren, som de to drivliner har fælles, er nemlig en yderst effektiv 8-polet elektrisk excited synkron motor, hvor de permanente magneter, der ofte benyttes i elbiler, er erstattet af spoler og derfor ikke kræver anvendelsen af sjældne mineraler. Det er i øvrigt samme type motor, der benyttes i Megane.

 

Renault Scenic E-Tech electric er i traditionel forstand overraskende kompakt, hvilket gør den til en god all-round bil. Den måler 4,47 meter i længden, er 1,86 meter bred og 1,57 meter høj. Der er god plads i kabinen, bl.a. fordi batteriet er temmelig fladt og den bageste del er ført henover multilink bagakslen. Hjulene er placeret langt ude i bilens hjørner og man har fastholdt konceptet med store hjul fra den tidligere Scenic, så standard er 19” respektive 20”. Akselafstanden er 10 cm længere end i Megane, men bilen er da også i det hele taget også noget længere.

 

Batteriplaceringen giver en god vægtfordeling med 55/45 på for/bagvogn. Og undervognen er skabt, så krængningen er begrænset til maksimalt 0,4 grader. Vægten, som altid er et kardinalpunkt i en elbil, har man håndteret glimrende. Med det store batteri holdes den på 1842 kg og med 60 kWh batteriet er man nede på 1700 kg. Det stiller naturlige forventninger om gode køreegenskaber, noget som vi glæder os til at opleve i praksis.

Den elektrisk exitede synkron motor er fremstillet uden anvendelse af sjældne jordarter.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Renault Scenic er de moderne detaljers bil >>>


Jean-Michel Jarre interview >>>

 

Snak om Renault Scénic og biler med verdensstjernen Jean-Michel Jarre

Den verdenskendte franske musiker og pioneer indenfor den elektroniske musik, Jean-Michel Jarre gav et eksklusivt solo-interview til Motorsiden.dk's redaktør på Renault standen på IAA Mobility i München. Han har skabt det lydbillede, der omgiver den nye Renault Scenic E-Tech electric.





Agneta Dahlgren er svensk og har ansvaret for designet af den nye Renualt Megane E-Tech electric.


Instrumentbordet er identisk med det, man finder i Megane electric.


CMF-EV platformen er benyttet i Scenic og kendetegnes bl.a. ved den bageste del af 87 kWh batteripakken, som er løftet højere op for at gøre plads til det avancerede baghjulsophæng.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt