For
bilbrugere, for hvem tekniske løsninger i sig selv
har mindre betydning og for hvem det handler om, at
tingene skal være gennemarbejdet godt, ser det ud
til, at den nye elektriske Renault 5 E-Tech electric
sidder lige i øjet. Renault har ikke for ingenting
været blandt pionererne indenfor udvikling af
elbiler, og det har gjort dem i stand til at
optimere og maksimere løsningerne, så man som
bil-bruger netop ikke behøver at forholde sig til
dem.
Én ting er det
såkaldte One Box bremsesystem (omtalt
her >>>), et andet er de tre
motorkonfigurationer, som er baseret på den såkaldte
elektrisk excited synkron teknik. Den teknik er mere
fleksibel og forbruger ikke af verdens sjældne
råstoffer, som indgår i de alternative
motorløsninger. Motoreffekten er på hhv 110, 90 og
70 kW (150, 120 og 95 hestekræfter). Derved er bilen
også blevet i stand til at kunne trække 500 kg – en
usædvanlig anhængervægt, ikke blot for elbiler, men
for biler i almindelighed, hvilket direkte kan
tilskrives motorens smidighed.
Rækkevidde
Man vil til
Renault 5 E-Tech electric kunne vælge mellem to
batteristørrelser på hhv. 40 og 52 kWh, hvilket
svarer til en WLTP-rækkevidde på 300 hhv 400
kilometer. Begge er baseret på NMC (Nikkel Mangan
Cobolt) teknik, og de vil blive samlet lokalt på en
ny batteriproduktionsfabrik i Douai i Frankrig –
samme sted som seriefremstillingen af den nye
Renault 5 E-Tech electric.
52 kWh
batteriet består af fire store moduler, modsat de 12
moduler, som findes i Megane E-Tech electric og Zoe
(som i øvrigt er på vej ud af produktion).
Batterierne har en større ydeevne uden at være
større, og derved er vægten reduceret med 20 kg til
nu samlet at veje omkring 300 kg. Hver af de fire
moduler vejer 55 kg. Vekselstrømsopladning sker med
op til 11 kW og DC-opladning med 80 kW for det
mindre af batterierne og 100 kW for det større.
AmpR
platformen
Renault 5
E-Tech Electric er den første bil, der er udviklet
på Renaults nye platform for små elbiler, AmpR
Small. Den er blot 3,92 meter lang, og
akselafstanden 2,54 meter. Det har muliggjort god
rummelighed i kabinen og bidrager sammen med
avancerede hjulophæng til at gøre kørslen stabil.
Hvor stabil, vil det dog først være muligt for os at
fastslå, forventeligt i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler midt på efteråret.
Sammenligner
man med de konventionelle Renault Clio og Twingo, er
Renault 5 6 cm højere end Clio, men 5 cm lavere end
Twingo. Og så har alle nye Renault 5 mindst 18”
hjul, hvilket medvirker til et godt vejgreb, uden at
de behøver være mere end 195 mm brede.
Brugbar
gimmick
Selvom den nye Renault E-Tech
electric ikke er skabt som en retro-udgave af
forgængeren fra 1972, har man alligevel knyttet
nogle bånd. Fx det karakteristiske luftindtag på
motorhjelmen, som også har fundet plads på den
moderne motorhjelm (dog alene på de højere
udstyrsniveauer). Det er blot moderniseret og er
ikke længere et luftindtag til turboladeren, men en
stor opladningsniveau indikator, designet som det
ikoniske ”5”-tal. Det viser batteriets aktuelle
lade-niveau, og giver dermed en umiddelbar
indikation i 10 sekunder af hvor langt man er med
opladningen.
I bilen – og det var der
desværre ikke mulighed for at erfare ved
verdenspremieren – bydes man velkommen af en
velkomst fanfare, udviklet i samarbejde med Ircam
musikinstituttet og den elektroniske musiks fader,
Jean-Michel Jarre. Jarre har også udviklet
lydbillederne til den nye Renault Scénic, som vi om
kort tid vil få mulighed for at testkøre. Men
allerede i München sidste efterår havde vi mulighed
for helt eksklusivt at interviewe den verdensberømte
franske kunstner og komponist.
Baseret på Google
Og a-pro-pos lyde er
stemmestyring så småt ved også at vinde indpas i
mindre biler. Det er indbygget i de såkaldte OpenR
Link system, som med indbygget Google både har de
elementer, der følger med det kendte søgesystem, og
desuden tilbyder over 50 apps og praktiske
funktioner som fx en ”elektrisk rejseplanlægger”,
der vælger opladningspunkter undervejs på turen ud
fra beliggenhed, hurtighed og tilgængelighed.
Renault 5 E-Tech electric er
også skabt til V2G, hvilket vil sige, at når
teknikken, ikke mindst i Danmark, tillader det, vil
bilen kunne tilbagelevere overskudsenergi til
elnettet.
|