Den har været
et stykke tid undervejs, og i Danmark går der
yderligere et års tid inden den dukker op på
landevejene. Men den er værd at vente på, for
Renault 5 er vendt tilbage og parat til at betage
verden, som den gjorde tilbage i 1972, da den første
bil bar navnet, der over tiden blev næsten ikonisk.
Renault 5 handler nemlig om meget andet end blot en
ny bil.
“Renault havde
i den grad fokus på kunderne, da den første Renault
5 blev sendt på markedet,” fortæller Renaults
designansvarlige, Paula Fabrecht, i forbindelse med
verdenspremieren, der fandt sted for et begrænset
antal indbudte presserepræsentanter et par uger
inden den officielle publikums-premiere på Geneve
Motorshow. “Man kunne fristes til at tro, at vi
ville skabe en retrobil. Men det eneste retro, der
er at finde i den nye Renault 5 er den filosofi, der
ligger bag den.”
Paula Fabrecht.
Bil for det
moderne publikum
“Det unikke
ved den oprindelige bil var, at den tilgodeså en
stor kundegruppe, ført an af det kvindelige og det
unge publikum. Den tophængslede bagklap var fx en
nyskabelse, som i den grad gik rent ind i en
bilstørrelse, der også passede ind i byerne,”
forklarer Paula Fabrecht. “Anno 2024 har vi fokus på
at tilgodese et moderne publikum med en bil, som
optimalt løser de opgaver, især yngre mennesker,
eller i hvert fald mennesker med et ungdommeligt
tankesæt, har i dagligdagen.”
“Derfor er den
nye Renault 5 (med tilnavnet E-Tech electric) fuldt
elektrisk, den er skabt som en bybil, men der er
også lagt vægt på, at den kan bruges ude på landet,
altså fx som en pendler bil. Den skal på mindre end
4 meter have plads til 4 personer og en god håndfuld
bagage. Og samtidig skal den være let at betjene sig
af,” fastslår Fabrecht.
I og udenfor
byerne
Og præcis det
er den blevet. Bilen er som sådan skabt med stor
opmærksomhed også på kørsel udenfor byerne. Den har
en avanceret undervogn, som omfatter en multilink
baghjulsophængning, noget som i princippet ingen af
konkurrenterne tilbyder - det glæder vi os til
prøve, inden den ny elbil kommer til Danmark i
begyndelsen af 2025.
Og det er værd
at notere sig begrebet “elbil”, for Paula Fabrect
udelukker ikke, at den nye Renault 5 måtte komme med
en anderledes drivline. Meget ændrer sig, og meget
går også hurtigt i en foranderlig verden, siger hun,
men tilføjer dog hurtigt, at aktuelt er en
ikke-elbil ikke planlagt.
Intelligent og
let
Den nye
Renault 5 E-Tech electric udmærker sig i
undertegnedes optik ved, at man har forsøgt at
udnytte elbilers dyder og kombinere dem intelligent,
så de passer bedst til mange. Foruden den nævnte
undervogn, har man også sikret sig en lav vægt, som
medvirker til gode køreegenskaber. Renault 5 E-Tech
electric vejer omkring 1400 kg, hvilket er uhørt
lavt for en elbil, og det er ikke engang fordi man
er gået på kompromis med rækkevidden, som rammer 400
kilometer med et 52 kWh batteri i vognbunden.
Nok så
væsentligt har man skabt den med forhjulstræk, som
især i en kort bil er vigtigt for at fastholde
stabil kørsel, og dermed gøre den velegnet også til
hurtigere kørsel udenfor byområderne. På den måde
har man desuden opnået god bagagerumsplads på ikke
mindre end 326 liter, og med en udvendig højde på
1,5 meter også god rummelighed i den næsten
kokonagtige kabinen. Benpladsen på bagsædet er, som
den nu kan være i en så kompakt bil - træerne vokser
trods alt ikke ind i himlen. Men interiøret er vel
proportioneret og interiør designet er uden
sidestykke.
Box, box, box
Nej, den ofte
hørte Formel 1 radio-term har intet med den nye
Renault 5 at gøre, men vi kunne ikke dy os.
Udvendigt er den nye Renault 5 nemlig boks-formet,
men ikke mere end at den har et smart og moderne
snit uden akavede elbils-karakteristika. Den ligner
en bil, men en tidsrigtig en af slagsen, om end
designerne har slået sig løs med bl.a. unikke
boks-formede lygtedesigns, som giver bilen sin egen
personlighed - og det tager som sådan ikke lang tid
at forholde sig til dens udseende. Mon ikke de
fleste vil synes om det…?
One Box er regulært en enkelt
boks, anbragt i motorrummet og forbundet direkte til
bilens CPU
Boks-designet
går også igen i tekniske løsninger, helt konkret i
det såkaldte One Box bremsesystem. I en elbil er
også bremsesystemet meget anderledes end i en
konventionel bil med forbrændingsmotor. Et
bremsesystem i en elbil skal samarbejde med
computerstyringen af drivlinen (bl.a. for at kunne
håndtere regenerativ opbremsning) - den såkaldte CPU
- og normalt er bremsedelen fordelt på flere
enheder, som fx i Renault Mégane.
I Renault 5 E-Tech electric er det imidlertid samlet i
én boks, faktisk en fysisk boks, som både er kompakt
og direkte forbundet til CPU’en. Det giver ekstra
god opbremsning og reaktionstiden er ekstra kort.
Faktisk responderer systemet dobbelt så hurtigt i
tilfælde af nød opbremsning end med den hidtidige
løsning. |