- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere i Paris:

Renault 5 E-Tech electric


Renault 5 comeback i den moderne verden


af Søren Clauding - 26. februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har været et stykke tid undervejs, og i Danmark går der yderligere et års tid inden den dukker op på landevejene. Men den er værd at vente på, for Renault 5 er vendt tilbage og parat til at betage verden, som den gjorde tilbage i 1972, da den første bil bar navnet, der over tiden blev næsten ikonisk. Renault 5 handler nemlig om meget andet end blot en ny bil.

 

“Renault havde i den grad fokus på kunderne, da den første Renault 5 blev sendt på markedet,” fortæller Renaults designansvarlige, Paula Fabrecht, i forbindelse med verdenspremieren, der fandt sted for et begrænset antal indbudte presserepræsentanter et par uger inden den officielle publikums-premiere på Geneve Motorshow. “Man kunne fristes til at tro, at vi ville skabe en retrobil. Men det eneste retro, der er at finde i den nye Renault 5 er den filosofi, der ligger bag den.”


Paula Fabrecht.


Bil for det moderne publikum

“Det unikke ved den oprindelige bil var, at den tilgodeså en stor kundegruppe, ført an af det kvindelige og det unge publikum. Den tophængslede bagklap var fx en nyskabelse, som i den grad gik rent ind i en bilstørrelse, der også passede ind i byerne,” forklarer Paula Fabrecht. “Anno 2024 har vi fokus på at tilgodese et moderne publikum med en bil, som optimalt løser de opgaver, især yngre mennesker, eller i hvert fald mennesker med et ungdommeligt tankesæt, har i dagligdagen.”

 

“Derfor er den nye Renault 5 (med tilnavnet E-Tech electric) fuldt elektrisk, den er skabt som en bybil, men der er også lagt vægt på, at den kan bruges ude på landet, altså fx som en pendler bil. Den skal på mindre end 4 meter have plads til 4 personer og en god håndfuld bagage. Og samtidig skal den være let at betjene sig af,” fastslår Fabrecht.

 

I og udenfor byerne

Og præcis det er den blevet. Bilen er som sådan skabt med stor opmærksomhed også på kørsel udenfor byerne. Den har en avanceret undervogn, som omfatter en multilink baghjulsophængning, noget som i princippet ingen af konkurrenterne tilbyder - det glæder vi os til prøve, inden den ny elbil kommer til Danmark i begyndelsen af 2025.

 

Og det er værd at notere sig begrebet “elbil”, for Paula Fabrect udelukker ikke, at den nye Renault 5 måtte komme med en anderledes drivline. Meget ændrer sig, og meget går også hurtigt i en foranderlig verden, siger hun, men tilføjer dog hurtigt, at aktuelt er en ikke-elbil ikke planlagt.

 

Intelligent og let

Den nye Renault 5 E-Tech electric udmærker sig i undertegnedes optik ved, at man har forsøgt at udnytte elbilers dyder og kombinere dem intelligent, så de passer bedst til mange. Foruden den nævnte undervogn, har man også sikret sig en lav vægt, som medvirker til gode køreegenskaber. Renault 5 E-Tech electric vejer omkring 1400 kg, hvilket er uhørt lavt for en elbil, og det er ikke engang fordi man er gået på kompromis med rækkevidden, som rammer 400 kilometer med et 52 kWh batteri i vognbunden.

 

Nok så væsentligt har man skabt den med forhjulstræk, som især i en kort bil er vigtigt for at fastholde stabil kørsel, og dermed gøre den velegnet også til hurtigere kørsel udenfor byområderne. På den måde har man desuden opnået god bagagerumsplads på ikke mindre end 326 liter, og med en udvendig højde på 1,5 meter også god rummelighed i den næsten kokonagtige kabinen. Benpladsen på bagsædet er, som den nu kan være i en så kompakt bil - træerne vokser trods alt ikke ind i himlen. Men interiøret er vel proportioneret og interiør designet er uden sidestykke.

 

Box, box, box

Nej, den ofte hørte Formel 1 radio-term har intet med den nye Renault 5 at gøre, men vi kunne ikke dy os. Udvendigt er den nye Renault 5 nemlig boks-formet, men ikke mere end at den har et smart og moderne snit uden akavede elbils-karakteristika. Den ligner en bil, men en tidsrigtig en af slagsen, om end designerne har slået sig løs med bl.a. unikke boks-formede lygtedesigns, som giver bilen sin egen personlighed - og det tager som sådan ikke lang tid at forholde sig til dens udseende. Mon ikke de fleste vil synes om det…?


One Box er regulært en enkelt boks, anbragt i motorrummet og forbundet direkte til bilens CPU


Boks-designet går også igen i tekniske løsninger, helt konkret i det såkaldte One Box bremsesystem. I en elbil er også bremsesystemet meget anderledes end i en konventionel bil med forbrændingsmotor. Et bremsesystem i en elbil skal samarbejde med computerstyringen af drivlinen (bl.a. for at kunne håndtere regenerativ opbremsning) - den såkaldte CPU - og normalt er bremsedelen fordelt på flere enheder, som fx i Renault Mégane.

 

I Renault 5 E-Tech electric er det imidlertid samlet i én boks, faktisk en fysisk boks, som både er kompakt og direkte forbundet til CPU’en. Det giver ekstra god opbremsning og reaktionstiden er ekstra kort. Faktisk responderer systemet dobbelt så hurtigt i tilfælde af nød opbremsning end med den hidtidige løsning.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Renault 5 er teknik på højere niveau >>>













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt