Da vi i efteråret 2022 sidste
gang satte den populære Renault Mégane E-Tech
Electric under lup, var den stadig ny på markedet.
Og prissætningen var relativ stabil. Men det var
dengang. Siden Tesla begyndte på deres
prisnedsættelse, hvor man næppe har set det sidste
endnu, er priser på elbiler blevet et relativt
begreb. For Renaults vedkommende var man dog
herhjemme hurtig og tilpassede sig, hvad nye og
kommende kunder kan være glade for.
Renault Mégane E-Tech
Electric er ikke bare blevet lavere prissat, den er
også blevet finjusteret, så præstationstallene er
endnu bedre. Det gør bilen til et af de bedste
tilbud på elbils-markedet. Det er især vigtigt at
vide for dem, der nu køber en bil, for ikke siden at
ærgrer sig over, at de måske kunne have fået den
endnu billigere, hvis blot man de havde ventet.
Næppe en skuffelse
Værre er det for dem, der
opdager, at deres bil ikke lever op til
forventningerne og hænger på den, på et marked hvor
brugtbilspriserne også har været for nedadgående i
et stykke tid. For ét er, at have købt en bil lidt
for dyrt, et andet er, siden at blive skuffet over
selve bilen.
Er man blevet varm på en
Mégane Electric, skal der formentlig meget til at
blive skuffet. Alle dens grund egenskaber, som vi
tidligere har beskrevet, har den fortsat. Den nu
prøvekørte version er lidt forskellig fra de
tidligere, men lad os først se på priserne…
Over 50.000 kroner ned
I efteråret var den dengang
ret nye Mégane Electric prissat til 375.000 kroner i
Iconic udgaven med 60 kWh batteri. I skrivende stund
koster en sådan 320.000 kroner. Den prøvekørte
Techno står til 300.000 kroner, og vil man billigst
til en Mégane E-Tech Electric, er prisen 265.000
kroner.
De priser gør den ikke alene
attraktiv i forhold til andre elbiler, men også som
et alternativ til biler med konventionelle
drivliner. Og det åbner for muligheden for at købe
familiens bil nr. 2, måske med det formål at færdes
i byerne, mens den hidtidige bil bevares til de
længere ture.
Fornuftig rækkevidde
Hvad elektrisk kørsel på de
længere ture angår, var temperaturen omkring 8
grader, da vi prøvekørte Mégane Electric i denne
omgang. Den computerberegnede rækkevidde efter et
par hundrede kilometer var omkring 325 km
(WLTP-tallet er 433 km), og det passede meget godt
med det officielle forbrugstal på 16,2 kWh/100 km,
hvis man tager højde for reduktionen i rækkevidden
på grund af det kølige vejr og brugen af vinterdæk.
En del af energien går jo til
bl.a. at konditionere batteriet, så det overhovedet
kan levere strømmen til kørslen. I øvrigt er de 16,2
kWh pr. 100 km lavere end de 17,1 kWh/100 km, som
man lagde ud med for et par år siden.
Agil og velkørende
Men helt basalt får man i en
Mégane Electric en ret agil og velkørende bil.
Renault har fravalgt en permanent magnet synkron
motor og anvender i stedet en elektrisk exided
motor, hvortil der indgår færre sjældne jordarter.
Det er i sig selv prisværdigt og fungerer helt
upåklageligt, også på de længere strækninger, vi
denne gang kørte bilen,
Designet er uændret og fortsat næsten bjergtagende,
især med bilens længde på blot 4,20 meter taget i
betragtning. Højden er uændret 1,51 meter, hvilket
er næsten samme højde som de fleste traditionelle
personbiler. Dertil kommer udstyret, som inkluderer
varmepumpe, 2-zone klimaanlæg, nøglekort, adaptivt
forlys, rat-varme mm.
|