- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault Mégane E-Tech Electric Techno 60 kWh

Prisbasker der vil - og kan noget


Af Søren Clauding - maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi i efteråret 2022 sidste gang satte den populære Renault Mégane E-Tech Electric under lup, var den stadig ny på markedet. Og prissætningen var relativ stabil. Men det var dengang. Siden Tesla begyndte på deres prisnedsættelse, hvor man næppe har set det sidste endnu, er priser på elbiler blevet et relativt begreb. For Renaults vedkommende var man dog herhjemme hurtig og tilpassede sig, hvad nye og kommende kunder kan være glade for.

 

Renault Mégane E-Tech Electric er ikke bare blevet lavere prissat, den er også blevet finjusteret, så præstationstallene er endnu bedre. Det gør bilen til et af de bedste tilbud på elbils-markedet. Det er især vigtigt at vide for dem, der nu køber en bil, for ikke siden at ærgrer sig over, at de måske kunne have fået den endnu billigere, hvis blot man de havde ventet.

 

Næppe en skuffelse

Værre er det for dem, der opdager, at deres bil ikke lever op til forventningerne og hænger på den, på et marked hvor brugtbilspriserne også har været for nedadgående i et stykke tid. For ét er, at have købt en bil lidt for dyrt, et andet er, siden at blive skuffet over selve bilen.

 

Er man blevet varm på en Mégane Electric, skal der formentlig meget til at blive skuffet. Alle dens grund egenskaber, som vi tidligere har beskrevet, har den fortsat. Den nu prøvekørte version er lidt forskellig fra de tidligere, men lad os først se på priserne…

 

Over 50.000 kroner ned

I efteråret var den dengang ret nye Mégane Electric prissat til 375.000 kroner i Iconic udgaven med 60 kWh batteri. I skrivende stund koster en sådan 320.000 kroner. Den prøvekørte Techno står til 300.000 kroner, og vil man billigst til en Mégane E-Tech Electric, er prisen 265.000 kroner.

 

De priser gør den ikke alene attraktiv i forhold til andre elbiler, men også som et alternativ til biler med konventionelle drivliner. Og det åbner for muligheden for at købe familiens bil nr. 2, måske med det formål at færdes i byerne, mens den hidtidige bil bevares til de længere ture.

 

Fornuftig rækkevidde

Hvad elektrisk kørsel på de længere ture angår, var temperaturen omkring 8 grader, da vi prøvekørte Mégane Electric i denne omgang. Den computerberegnede rækkevidde efter et par hundrede kilometer var omkring 325 km (WLTP-tallet er 433 km), og det passede meget godt med det officielle forbrugstal på 16,2 kWh/100 km, hvis man tager højde for reduktionen i rækkevidden på grund af det kølige vejr og brugen af vinterdæk.

 

En del af energien går jo til bl.a. at konditionere batteriet, så det overhovedet kan levere strømmen til kørslen. I øvrigt er de 16,2 kWh pr. 100 km lavere end de 17,1 kWh/100 km, som man lagde ud med for et par år siden.



Agil og velkørende

Men helt basalt får man i en Mégane Electric en ret agil og velkørende bil. Renault har fravalgt en permanent magnet synkron motor og anvender i stedet en elektrisk exided motor, hvortil der indgår færre sjældne jordarter. Det er i sig selv prisværdigt og fungerer helt upåklageligt, også på de længere strækninger, vi denne gang kørte bilen,

 

Designet er uændret og fortsat næsten bjergtagende, især med bilens længde på blot 4,20 meter taget i betragtning. Højden er uændret 1,51 meter, hvilket er næsten samme højde som de fleste traditionelle personbiler. Dertil kommer udstyret, som inkluderer varmepumpe, 2-zone klimaanlæg, nøglekort, adaptivt forlys, rat-varme mm.






Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

First videotest: Renault Mégane Electric

Den fuldt elektriske Renault Mégane E-Tech Electric med 220 hestekræfter og et 60 kWh batteri er optimalt bygget og byder på fine, komfortable køreegenskaber. Vi kørte den også ifm. de første internationale prøvekørsler i bjergene nord for Malaga i Spanien.





Model:

Renault Mégane E-Tech Electric Techno 60 FWD

Listepris:

Kr. 299.990

Motor og transmission:

Elektrisk exided 8 polet synkron elmotor. 220 hk (160 kW), 300 Nm. Lithium-ion batteri, 60 kWh. DC opladning: 130 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/ energiforbrug/ Rækkevidde

 (WLTP):

7,5 sek./ 160 km/t/ 162 Wh/km/ 433 km.

Længde:

4,21 meter

Bagagerum: 440-1332 liter

Egenvægt:

1636 kg

Værd at bemærke:

215/45-20 aluhjul. Fuldt adaptivt LED forlys. Ratvarme. Sædevarme på forsæde. Bakkamera og p-sensorer bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening med automatisk låsning. Varmepumpe. 12" skærm. Google maps.


Link til importøren







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt