- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Nissan hvæsser kløerne bl.a.

med sænkede priser på Qashqai


af Søren Clauding - 1. februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mange år var Nissan Qashqai den førende bilmodel i SUV-klassen. For at genetablere den position styrer den japanske fabrik, hvor bilerne i vidt omfang rent faktisk bygges i Japan, ind i 2023 med hvæssede klør og en klar satsning på SUV-segmentet. Qashqai skal ikke nødvendigvis være markedsleder, men den samlede vifte af moderne SUV’er skal gerne genoprette balancen. Og viften er virkelig alsidig - selvom det er påfaldende, at der mangler en plug-in hybrid.

 

Hvad det sidste angår, er Nissan skråsikker. Fabrikken sælger biler i hele verden, ikke kun i Danmark, hvor PHEV’erne er afgiftsbegunstigede. Og globalt giver plug-in hybridbiler ikke megen mening, fremgik det på et statusmøde for Nissan i Danmark med kik bagud i tiden såvel fremad.

 

Plug-in et overgangsfænomen

Plug-in hybrider er et overgangsfænomen, mener man, og i stedet satser Nissan på biler, der alene benytter elmotorer, forskellige typer af hybrid teknologi eller regulære “ICE”-motorer, der naturligvis er gjort så klima-rigtige som muligt. Faktisk er Nissan Qashqai i Danmark for øjeblikket nr. 4 SUV, men nr. 1, hvis man indsnævrer statistikken til benzinbiler uden hybridteknik.

 

Hvad elmotorer og Nissan biler angår er Ariya det stærke kort - såvel som varebilen Townstar Van. Ariya har vi præsenteret ved flere lejligheder og en aktuel test er i skrivende stund lige på trapperne. Og til sommer dukker også den firehjulstrukne e-4ORCE op hos de danske forhandlere. Det er en bil, vi for nylig testkørte på Jarama racerbanen i Spanien, en bil som byder på en hidtil uset anvendelse af den elektriske drivline, som i den grad forbedrer køresikkerheden. Til dato har Nissan solgt 1100 Ariya i Danmark, det vidner om at den japanske fabrik fortsat har et godt tag i danske bilkunder.

 

Ariya succes fastholder priserne

Der er rift om den nye Ariya, og den seneste markante prissænkning på Tesla udløser i hvert fald ikke på den korte bane en tilsvarende prissænkning på de op til 130.000 kroner, som den Elon Musk ejede bilproducent forleden annoncerede, oplyser Nissans danske direktør, Kim Helsted. Samme holdning finder man i øvrigt også hos en anden storsælger af elektriske biler på det danske marked, nemlig Volkswagen, så det er et åbent spørgsmål, om Teslas prisbeslutning skubber væsentligt til markedsbalancen.

 

Nissans holdning til prisspørgsmålet er international. Heller ikke på europæisk plan ryster man på hånden. Der fornemmes en holdning til spørgsmålet, at en så drastisk prisreduktion vil smitte direkte af på tilliden til billeverandørerne, altså konkret Tesla, og på den lange bane måske derfor have en negativ effekt. 

 

Qashqai bliver billigere

Ikke desto mindre annoncerer Nissan netop nu og lokalt i Danmark en prissænkning af en vis størrelse, men noget mindre skræmmende for nybagte Nissan ejere. Den bliver på ca. 21.000 kroner og det vil opleves for Nissan Qashqai, hvor indstigningsprisen for en Qashqai nu er 280.000 kroner, mens Xtronic udstyrsmodellen nu koster 335.000 kroner. Det styrker positionen på markedet, men ødelægger ikke brugtbilsværdien.

 

I øvrigt har Nissan tænkt sig, at fortsætte de attraktive tilbud på privatleasing, hvor man for 3800 kroner om måneden kan lease en Qashqai i basisudgaven og for en udstyrsvariant tilsvarende skal betale 4200 kroner, vel at mærke på en 12 måneders kontrakt og uden udbetaling. Det vil eksempelvis gøre det muligt at lease en Qashqai til levering om 3 måneder og efter et års tid skifte den ud med en Ariya, hvor leveringstiden dog er reduceret til 5-7 måneder.

 

Ny X-Trail med avanceret drivline

Ny i Nissan modelprogrammet netop nu er den seneste X-Trail, som bl.a. vil kunne købes i den innovative version med elektrisk drivline, et lille batteri og en effektiv benzinmotor hvor det imidlertid er elmotoren, der står for fremdriften. Vi vender hurtigst muligt tilbage med en test af den nye X-Trail, men hvad den elektrificerede drivline angår, er den identisk med den, man finder i Qashqai, som vi prøvekørte sidste sommer. Den Qashqai version kom dog aldrig til Danmark, fordi det danske afgiftssystem ikke honorerede den avancerede teknik, så bilens pris ville blive kunne være blevet konkurrencedygtig.

Læs ikke desto mindre testen hér for at forstå teknikken.

 

Det er anderledes med X-Trail, bl.a. fordi konkurrencen for den kategori af biler er meget anderledes end for Qashqai. Den nye X-Trail har fx 3-zone klimaanlæg, mulighed for 7 sæder til en merpris på 10.000 kroner og den  er i stand til at trække op til 2 tons. Nok så væsentligt: Bilen lanceres netop nu og leveringssituationen er “rimelig”, som man selv udtrykker det hos Nissan

 

Juke hybrid og elektrisk van

Helt ny er en særlig hybridudgave af den kompakte Nissan Juke. Det er en model, vi også om kort tid også vender tilbage til her på Motorsiden.dk. Den billigste Juke med manuelt gear er fremover prissat til 221.000 kroner og hybridversionen, HEV In-Connecta med op til 143 hestekræfter og en 20 procent forbedret benzinøkonomi koster godt 296.000 kroner.

 

På varebilsfronten er Nissan nu klar med Townstar Van, der alene sælges med elektrisk drivline. Den afløser e-NV200 og har en større varerumskapacitet. Leveringstiden er 4-6 måneder. Et par highlights er 22 kW AC-lader og 80 kW DC-lader, et batteri på 44 kWh (op til 285 km rækkevidde) og så yder Nissan 5 års garanti. Startprisen er 267.000 kroner eksklusiv moms.

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Test af Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna >>>

Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>

Avanceret fremtidssikker motorteknik >>>

Ny og endnu bedre Qashqai >>>

On-board videotest: Nissan Qashqai 1,3 Xtronic

Den helt igennem nye Nissan Qashqai var en af redaktørens kandidater til nomineringen af Årets Bil i Danmark 2022. Det var der en del ueninghed om og den nåede ikke dertil. Men endnu en testkørsel gjorde vurderingen endnu mere skråsikker. Oplev den selv on-board. Fuld HD.



De nye priser på Qashqai versionerne


Visia 140hp 6MT:

Før: kr. 301.018 – NU: kr. kr. 279.900.

 

Acenta 158hp Xtronic:

Før: kr. 357.498 – NU: kr. 334.900.

 

Tekna 158hp Xtronic:

Før: kr. 407.328 – NU: kr. 384.900.



Nissan Qashqai.



Nissan Ariya.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt