I mange år var
Nissan Qashqai den førende bilmodel i SUV-klassen.
For at genetablere den position styrer den japanske
fabrik, hvor bilerne i vidt omfang rent faktisk
bygges i Japan, ind i 2023 med hvæssede klør og en
klar satsning på SUV-segmentet. Qashqai skal ikke
nødvendigvis være markedsleder, men den samlede
vifte af moderne SUV’er skal gerne genoprette
balancen. Og viften er virkelig alsidig - selvom det
er påfaldende, at der mangler en plug-in hybrid.
Hvad det
sidste angår, er Nissan skråsikker. Fabrikken sælger
biler i hele verden, ikke kun i Danmark, hvor
PHEV’erne er afgiftsbegunstigede. Og globalt giver
plug-in hybridbiler ikke megen mening, fremgik det
på et statusmøde for Nissan i Danmark med kik bagud
i tiden såvel fremad.
Plug-in et
overgangsfænomen
Plug-in
hybrider er et overgangsfænomen, mener man, og i
stedet satser Nissan på biler, der alene benytter
elmotorer, forskellige typer af hybrid teknologi
eller regulære “ICE”-motorer, der naturligvis er
gjort så klima-rigtige som muligt. Faktisk er Nissan
Qashqai i Danmark for øjeblikket nr. 4 SUV, men nr.
1, hvis man indsnævrer statistikken til benzinbiler
uden hybridteknik.
Hvad elmotorer
og Nissan biler angår er Ariya det stærke kort -
såvel som varebilen Townstar Van. Ariya har vi
præsenteret ved flere lejligheder og en aktuel test
er i skrivende stund lige på trapperne. Og til
sommer dukker også den firehjulstrukne e-4ORCE op
hos de danske forhandlere. Det er en bil, vi for
nylig testkørte på Jarama racerbanen i Spanien, en
bil som byder på en hidtil uset anvendelse af den
elektriske drivline, som i den grad forbedrer
køresikkerheden. Til dato har Nissan solgt 1100
Ariya i Danmark, det vidner om at den japanske
fabrik fortsat har et godt tag i danske bilkunder.
Ariya succes
fastholder priserne
Der er rift om
den nye Ariya, og den seneste markante prissænkning
på Tesla udløser i hvert fald ikke på den korte bane
en tilsvarende prissænkning på de op til 130.000
kroner, som den Elon Musk ejede bilproducent
forleden annoncerede, oplyser Nissans danske
direktør, Kim Helsted. Samme holdning finder man i
øvrigt også hos en anden storsælger af elektriske
biler på det danske marked, nemlig Volkswagen, så
det er et åbent spørgsmål, om Teslas prisbeslutning
skubber væsentligt til markedsbalancen.
Nissans
holdning til prisspørgsmålet er international.
Heller ikke på europæisk plan ryster man på hånden.
Der fornemmes en holdning til spørgsmålet, at en så
drastisk prisreduktion vil smitte direkte af på
tilliden til billeverandørerne, altså konkret Tesla,
og på den lange bane måske derfor have en negativ
effekt.
Qashqai bliver
billigere
Ikke desto
mindre annoncerer Nissan netop nu og lokalt i
Danmark en prissænkning af en vis størrelse, men
noget mindre skræmmende for nybagte Nissan ejere.
Den bliver på ca. 21.000 kroner og det vil opleves
for Nissan Qashqai, hvor indstigningsprisen for en
Qashqai nu er 280.000 kroner, mens Xtronic
udstyrsmodellen nu koster 335.000 kroner. Det
styrker positionen på markedet, men ødelægger ikke
brugtbilsværdien.
I øvrigt har
Nissan tænkt sig, at fortsætte de attraktive tilbud
på privatleasing, hvor man for 3800 kroner om
måneden kan lease en Qashqai i basisudgaven og for
en udstyrsvariant tilsvarende skal betale 4200
kroner, vel at mærke på en 12 måneders kontrakt og
uden udbetaling. Det vil eksempelvis gøre det muligt
at lease en Qashqai til levering om 3 måneder og
efter et års tid skifte den ud med en Ariya, hvor
leveringstiden dog er reduceret til 5-7 måneder.
Ny X-Trail med
avanceret drivline
Ny i Nissan
modelprogrammet netop nu er den seneste X-Trail, som
bl.a. vil kunne købes i den innovative version med
elektrisk drivline, et lille batteri og en effektiv
benzinmotor hvor det imidlertid er elmotoren, der
står for fremdriften. Vi vender hurtigst muligt
tilbage med en test af den nye X-Trail, men hvad den
elektrificerede drivline angår, er den identisk med
den, man finder i Qashqai, som vi prøvekørte sidste
sommer. Den Qashqai version kom dog aldrig til
Danmark, fordi det danske afgiftssystem ikke
honorerede den avancerede teknik, så bilens pris
ville blive kunne være blevet konkurrencedygtig.
Læs ikke desto mindre testen hér for at forstå
teknikken.
Det er
anderledes med X-Trail, bl.a. fordi konkurrencen for
den kategori af biler er meget anderledes end for
Qashqai. Den nye X-Trail har fx 3-zone klimaanlæg,
mulighed for 7 sæder til en merpris på 10.000 kroner
og den er i
stand til at trække op til 2 tons. Nok så
væsentligt: Bilen lanceres netop nu og
leveringssituationen er “rimelig”, som man selv
udtrykker det hos Nissan
Juke hybrid og
elektrisk van
Helt ny er en
særlig hybridudgave af den kompakte Nissan Juke. Det
er en model, vi også om kort tid også vender tilbage
til her på Motorsiden.dk. Den billigste Juke med
manuelt gear er fremover prissat til 221.000 kroner
og hybridversionen, HEV In-Connecta med op til 143
hestekræfter og en 20 procent forbedret
benzinøkonomi koster godt 296.000 kroner.
På varebilsfronten er Nissan nu klar med Townstar Van,
der alene sælges med elektrisk drivline. Den afløser
e-NV200 og har en større varerumskapacitet.
Leveringstiden er 4-6 måneder. Et par highlights er
22 kW AC-lader og 80 kW DC-lader, et batteri på 44
kWh (op til 285 km rækkevidde) og så yder Nissan 5
års garanti. Startprisen er 267.000 kroner eksklusiv
moms. |