- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Helt ny Nissan Qashqai

Avanceret fremtidssikker motorteknik


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Nissan Qashqai, som lander i Danmark til sommer, er ikke bare helt ny i forhold til forgængerne, som der kører over 34.000 af på danske nummerplader, men byder også på avancerede drivlineløsninger, som gør det muligt at tilgodese de flestes behov i den kompakte til mellemstore SUV-kategori.

 

Viften af motorer er ret omfattende. De stadig ret nye og opdaterede konventionelle forbrændingsmotorer bibeholdes, så man kan købe en Qashqai med benzinmotorer på hhv. 140 og 160 hestekræfter alternativt dieselmotorer på 115 hhv. 150 hk. Sidstnævnte også med firehjulstræk.

 

Men mest interessant, og det borger for en vis fremtidssikring, er to elektrificerede drivliner, dels en 1,3 liters mild hybrid, dels en e-Power drivline, hvor fremdriftsmotoren er en 190 hestes elektromotor, men hvor elektriciteten skabes af en medbragt benzinmotor.

 

Mild hybrid

Det nye såkaldte 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) mild hybrid system, er en økonomisk fordelagtig hybrid teknologi, der giver en mærkbar hjælp til drejningsmomentet, stop/start og kørsel i frigear (kun CVT), hvilket forbedrer brændstoføkonomien og reducerer udledningen af CO2 med 4 g/km. ALiS mild hybrid øger bilens vægt med beskedne 22 kg.

 

Ved deceleration regenereres energi som lagres i litium-ion batteriet. Den lagrede energi anvendes efterfølgende ved tomgangskørsel, frikørselsstop (kun Xtronic aut. versioner) og til at assistere drejningsmomentet.

Når der køres i frigear ved en hastighed på under 18 km/timen, og man træder på bremsen, vil motoren slukkes, og den opsamlede energi tilføres bilens batteri. Dermed kan motoren være slukket i længere tid og dermed bruges der mindre benzin.

 

Ved acceleration fra indenfor intervallet fra 20 til 110 km/t vil energien i litium-ion batteriet øge drejningsmomentet med 6 Nm i op til 20 sekunder ad gangen. ALiS er tilpasset den eksisterende 1,3 DiG-T benzinmotor, der blev introduceret i Qashqai i 2018. Motoren er forbedret i den nye Qashqai med 50 nydesignede komponenter og lever op til Euro6-d kravene.

 

Forbedret benzinmotor

Desuden er turboladeren nu udstyret med elektrisk styret udstødningsventiler for at få en hurtigere respons, nye dyser forbedrer indsprøjtningsventilerne, reduceret friktion ved flere komponenter forbedrer CO2, og benzin partikel filteret er også forbedret.

 

1,3 liters benzinmotoren med mild hybrid kan leveres med to ydelser: 140 hk hhv. 158 hk. 140 hestes udgaven leveres med to-hjulstræk og seks-trins manuel gearkasse. Og udgaven med 158 hk fås både til to-hjulstræk og fire-hjuls-træk og en ny Xtronic automatgearkasse.

 

Den maksimale effekt nås ved 5500 omdr./min. og drejningsmomentet topper på 270 Nm ved 1750 omdr/min på motoren med 156 hk og Xtronic automatgear.

 

Hvad gearkasserne angår er den manuelle gearkasse blevet forbedret med et hurtigere, mere direkte og mere sportsligt skifte. Det nye Xtronic automatgear forbedrer brændstoføkonomien og accelerationen, bl.a. pga. et dobbelt olie pumpe-system og en nye elektrisk olie pumpe. Xtronic gearet på Qashqai kombinerer DCT-lignende gearskift ved kraftig acceleration og et mere CVT-lignende skifte ved bykørsel med jævn fart.

 

e-POWER

Den nye Qashqai er den første europæiske model, der bliver udstyret med Nissans nyudviklede e-POWER teknologi, der inkluderer et højt-ydende 1,8 kWh litium-ion batteri og en integreret benzinmotor, som yder op til 190 hk. Derudover består drivlinen af en generator, en inverter samt en 140 kW (190 hk) elmotor på samme størrelse og med samme ydelse som i Nissans øvrige elbiler. Det er en løsning, som giver den lineære acceleration, der er karakteristisk for elbiler – men uden behov for opladning.

 

I Japan findes systemet i den bedst sælgende model i Japan – Nissan Note. Den har en 1,2 liters benzinmotor, der genererer energi til batteriet, og den yder 108 hk. I Europa er drivlinen opgraderet med en 1,5 liters benzinmotor.

 

E-POWER systemet går ud på, at motoren udelukkende leverer energi til batteriet, og at selve bilen drives af en elmotor. Det betyder, at benzinmotoren altid kan køre optimalt, hvilket sparer brændstof og udleder mindre CO2 i forhold til en traditionel benzinmotor. Takket være elmotoren er der en umiddelbar respons, når speederen trædes ned, og trækkraften er der med det samme.

 

Der er tre køreindstillinger på e-POWER udgaverne: Normal, S og Eco. I ”Normal” er der god acceleration og mulighed for at stoppe bilen ved ganske enkelt at løfte foden fra speederen og uden brug af bremsen. I ”S” indstillingen accelererer bilen hurtigere og har yderligere bremsekraft når speederen slippes. I ”Eco” sørger bilen for at spare mest muligt brændstof ved at regulere energien fra batteriet.

 

e-PEDAL

Som i Nissan LEAF har man også en e-PEDAL indstilling. I gennemsnit kan føreren starte, accelerere og decelerere alene ved brug af speederpedalen i op til 90 procent af køretiden. Ved køkørsel i byen nedsætter e-PEDAL behovet for ustandseligt at skulle flytte foden fra en pedal til en anden ved at give op til 0,2 G bremseffekt, når speederen slippes. Bremsepedalen skal dog som i LEAF benyttes ved lav hastighed og i forbindelse med parkering. Nissan Qashqai med e-POWER vil kunne købes i begyndelsen af 2022.


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>


Link til importøren

Steffen Nederby Høj er Nissans danske markeringchef og har spillet en afgørende rolle for kendskabet til elektrificeringen af Nissans biler i Danmark.






Mild hybrid motoren leverer præstationer der svarer til dieselmotorer.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt