Den nye Nissan Qashqai, som
lander i Danmark til sommer, er ikke bare helt ny i
forhold til forgængerne, som der kører over 34.000
af på danske nummerplader, men byder også på
avancerede drivlineløsninger, som gør det muligt at
tilgodese de flestes behov i den kompakte til
mellemstore SUV-kategori.
Viften af motorer er ret
omfattende. De stadig ret nye og opdaterede
konventionelle forbrændingsmotorer bibeholdes, så
man kan købe en Qashqai med benzinmotorer på hhv.
140 og 160 hestekræfter alternativt dieselmotorer på
115 hhv. 150 hk. Sidstnævnte også med firehjulstræk.
Men mest interessant, og det
borger for en vis fremtidssikring, er to
elektrificerede drivliner, dels en 1,3 liters mild
hybrid, dels en e-Power drivline, hvor
fremdriftsmotoren er en 190 hestes elektromotor, men
hvor elektriciteten skabes af en medbragt
benzinmotor.
Mild hybrid
Det nye såkaldte 12V ALiS
(Advanced Lithium-ion battery System) mild hybrid
system, er en økonomisk fordelagtig hybrid
teknologi, der giver en mærkbar hjælp til
drejningsmomentet, stop/start og kørsel i frigear
(kun CVT), hvilket forbedrer brændstoføkonomien og
reducerer udledningen af CO2 med 4 g/km. ALiS mild
hybrid øger bilens vægt med beskedne 22 kg.
Ved deceleration regenereres
energi som lagres i litium-ion batteriet. Den
lagrede energi anvendes efterfølgende ved
tomgangskørsel, frikørselsstop (kun Xtronic aut.
versioner) og til at assistere drejningsmomentet.
Når der køres i frigear ved
en hastighed på under 18 km/timen, og man træder på
bremsen, vil motoren slukkes, og den opsamlede
energi tilføres bilens batteri. Dermed kan motoren
være slukket i længere tid og dermed bruges der
mindre benzin.
Ved acceleration fra indenfor
intervallet fra 20 til 110 km/t vil energien i
litium-ion batteriet øge drejningsmomentet med 6 Nm
i op til 20 sekunder ad gangen. ALiS er tilpasset
den eksisterende 1,3 DiG-T benzinmotor, der blev
introduceret i Qashqai i 2018. Motoren er forbedret
i den nye Qashqai med 50 nydesignede komponenter og
lever op til Euro6-d kravene.
Forbedret benzinmotor
Desuden er turboladeren nu
udstyret med elektrisk styret udstødningsventiler
for at få en hurtigere respons, nye dyser forbedrer
indsprøjtningsventilerne, reduceret friktion ved
flere komponenter forbedrer CO2, og benzin partikel
filteret er også forbedret.
1,3 liters benzinmotoren med
mild hybrid kan leveres med to ydelser: 140 hk hhv.
158 hk. 140 hestes udgaven leveres med to-hjulstræk
og seks-trins manuel gearkasse. Og udgaven med 158
hk fås både til to-hjulstræk og fire-hjuls-træk og
en ny Xtronic automatgearkasse.
Den maksimale effekt nås ved
5500 omdr./min. og drejningsmomentet topper på 270
Nm ved 1750 omdr/min på motoren med 156 hk og
Xtronic automatgear.
Hvad gearkasserne angår er
den manuelle gearkasse blevet forbedret med et
hurtigere, mere direkte og mere sportsligt skifte.
Det nye Xtronic automatgear forbedrer
brændstoføkonomien og accelerationen, bl.a. pga. et
dobbelt olie pumpe-system og en nye elektrisk olie
pumpe. Xtronic gearet på Qashqai kombinerer
DCT-lignende gearskift ved kraftig acceleration og
et mere CVT-lignende skifte ved bykørsel med jævn
fart.
e-POWER
Den nye Qashqai er den første
europæiske model, der bliver udstyret med Nissans
nyudviklede e-POWER teknologi, der inkluderer et
højt-ydende 1,8 kWh litium-ion batteri og en
integreret benzinmotor, som yder op til 190 hk.
Derudover består drivlinen af en generator, en
inverter samt en 140 kW (190 hk) elmotor på samme
størrelse og med samme ydelse som i Nissans øvrige
elbiler. Det er en løsning, som giver den lineære
acceleration, der er karakteristisk for elbiler –
men uden behov for opladning.
I Japan findes systemet i den
bedst sælgende model i Japan – Nissan Note. Den har
en 1,2 liters benzinmotor, der genererer energi til
batteriet, og den yder 108 hk. I Europa er drivlinen
opgraderet med en 1,5 liters benzinmotor.
E-POWER systemet går ud på,
at motoren udelukkende leverer energi til batteriet,
og at selve bilen drives af en elmotor. Det betyder,
at benzinmotoren altid kan køre optimalt, hvilket
sparer brændstof og udleder mindre CO2 i forhold til
en traditionel benzinmotor. Takket være elmotoren er
der en umiddelbar respons, når speederen trædes ned,
og trækkraften er der med det samme.
Der er tre køreindstillinger
på e-POWER udgaverne: Normal, S og Eco. I ”Normal”
er der god acceleration og mulighed for at stoppe
bilen ved ganske enkelt at løfte foden fra speederen
og uden brug af bremsen. I ”S” indstillingen
accelererer bilen hurtigere og har yderligere
bremsekraft når speederen slippes. I ”Eco” sørger
bilen for at spare mest muligt brændstof ved at
regulere energien fra batteriet.
e-PEDAL
Som i Nissan LEAF har man
også en e-PEDAL indstilling. I gennemsnit kan
føreren starte, accelerere og decelerere alene ved
brug af speederpedalen i op til 90 procent af
køretiden. Ved køkørsel i byen nedsætter e-PEDAL
behovet for ustandseligt at skulle flytte foden fra
en pedal til en anden ved at give op til 0,2 G
bremseffekt, når speederen slippes. Bremsepedalen
skal dog som i LEAF benyttes ved lav hastighed og i
forbindelse med parkering. Nissan Qashqai med
e-POWER vil kunne købes i begyndelsen af 2022.
|