Til sommer kommer den bil på
markedet, som mere end nogen anden har sat
dagsordenen for SUV’er på det europæiske marked – og
i Danmark – siden den oprindelige introduktion i
2006. Nissan i Danmark har haft et hurtigt besøg af
den nye Nissan Qashqai, og vi tog et hurtigt kik på
en bil, som ikke mindst i kraft af sin
produktbredde, alsidighed og plads i kundernes
hjerte har store muligheder for at videreføre
succesen.
Sløret er blevet løftet
etapevis og det billede, Nissan gerne vil give af
den nye bil, blev fuldt og helt bekræftet. Mere
plads, et endnu skarpere udseende, løfte om endnu
skarpere køreegenskaber og ligeså vigtigt: Nissan
Qashqai ligner fortsat en Nissan Qashqai – og det
vil givetvis glæde såvel eksisterende Qashqai ejere
som de, der kunne finde på at anskaffe sig en af de
nye.
Lidt større gør en forskel
Hvad dimensionerne angår er
den nye bil ikke væsens forskellig fra forgængeren.
Den er groft set 3 cm længere, bredere og højere,
hvilket er baseret på et klart ønske fra de
hidtidige ejere. Dimensionerne er nemlig perfekt
afbalanceret efter kørsel såvel indenfor som udenfor
byerne.
Men ligeså vigtigt er
anvendelsen af Nissan-Renault-Mitsubishi alliancens
nye CMF-C platform, som er udviklet specifikt til
biler, der i et eller andet omfang er
elektrificerede. Den platform optimerer nemlig
pladsudnyttelsen og ved anvendelse af stærkere
materialer, bl.a. højstyrkestål, har man også sparet
plads. Fx er den bageste tværvanger under den
tophængslede bagklap ikke så tyk som i forgængeren –
men den er ligeså stærk, ja faktisk stærkere, for
det nye karrosseri er 41 procent stivere end i
forgængeren. Designet af bilens agterparti er også i
sig selv pladsoptimeret med større højde.
Meget mere bagageplads
Det har givet en forøgelse af
bagagerumskapaciteten på næsten 20 procent med ikke
mindre end 74 liter til nu 501 liter – uden at det
er gået ud over bagsædepladsen. Den er faktisk
forbavsende stor, for benpladsen er også vokset de
magiske små 3 cm, skulderpladsen er blevet
tilsvarende større og der er blevet højere til
loftet. Der er kommet mere bredde i hele kabinen
generelt og ind- og udstigningsforholdene er
generelt bedre.
Den nye Nissan Qashqai er
helt igennem ny. Der genbruges populært sagt ikke en
eneste del fra den tidligere version, hvilket
naturligvis skyldes brugen af den nye platform, men
også en tilpasning af de ændrede krav, man som et
moderne menneske stiller til sin bil. Og så skyldes
det, at den er forberedt til fremtidens
førerassistentsystemer – i første omgang i form af
en opdateret version af ProPilot systemet.
Sædejusteringsmulighederne er
blevet forbedret og kan tilpasses personer med en
højde fra 145 til 192 cm, massage i forsæderne er en
ny option og nu har Nissan også indhentet de
kolleger, der tilbyder varme i rattet, samt placeret
sprinklerdyserne i vinduesviskerne, hvilket giver en
bedre fordeling af sprinklervæsken.
Bedre køreegenskaber
En både visuel og
komfortmæssig forbedring er hjulstørrelsen, som kan
forøges op til 20”. Det øger også vejgrebet og da
bilen samtidig er blevet 60 kg lettere, har man også
ad den vej opnået en bedre kørende bil, gætter vi
på, for endnu har der ikke været mulighed for at
prøve den nye bil.
Vægtreduktionen giver i sig
selv en bedre brøndstoføkonomi, men oven i at man
viderefører motorprogrammet med nylig introducerede
benzin- og dieselmotorer lanceres også en nu 1,3
liters mild-hybrid benzinmotor i to konfigurationer
på hhv. 138 og 158 hk. Og i begyndelsen af 2021
udvides programmet af drivliner med en såkaldt
e-Power motor, som i praksis er en 190 hestes
elmotor, der får strøm fra et lille 1,8 kWh
litium-ion batteri, som oplades af en medbragt 1,5
liters benzinmotor.
Det bedste fra to verdener
Systemet er miljøoptimalt,
fordi benzinmotoren til stadighed vil køre med det
optimale omdrejningstal, hvorimod kræfterne til
vejen overføres af elmotoren præcis som i en hvilken
som helst anden elbil. Det forener så at sige det
bedste fra to verdener og skulle ende op med en
brændstoføkonomi på niveau med dieselmotor samt
tilsvarende lavere CO2 udledning. Og så er
rækkevidden ligeså lang som antallet af
tankstationer på ruten muliggør.
Mild hybrid benzinmotoren
erstatter langt henad vejen dieselmotorerne, i kraft
af en forbedret brændstoføkonomi men også fordi den
tillader en anhængervægt på 1800 kg. 158-hestes
udgaven vil i øvrigt også kunne fås med
firehjulstræk og et avanceret Xtronic automatgear,
der vil kraftig belastning agerer som et
dobbeltkoblingsgear og ellers som et CVT-gear.
|