- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Helt ny Nissan Qashqai

Dagsordenen er sat for fortsat succes


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til sommer kommer den bil på markedet, som mere end nogen anden har sat dagsordenen for SUV’er på det europæiske marked – og i Danmark – siden den oprindelige introduktion i 2006. Nissan i Danmark har haft et hurtigt besøg af den nye Nissan Qashqai, og vi tog et hurtigt kik på en bil, som ikke mindst i kraft af sin produktbredde, alsidighed og plads i kundernes hjerte har store muligheder for at videreføre succesen.

 

Sløret er blevet løftet etapevis og det billede, Nissan gerne vil give af den nye bil, blev fuldt og helt bekræftet. Mere plads, et endnu skarpere udseende, løfte om endnu skarpere køreegenskaber og ligeså vigtigt: Nissan Qashqai ligner fortsat en Nissan Qashqai – og det vil givetvis glæde såvel eksisterende Qashqai ejere som de, der kunne finde på at anskaffe sig en af de nye.

 

Lidt større gør en forskel

Hvad dimensionerne angår er den nye bil ikke væsens forskellig fra forgængeren. Den er groft set 3 cm længere, bredere og højere, hvilket er baseret på et klart ønske fra de hidtidige ejere. Dimensionerne er nemlig perfekt afbalanceret efter kørsel såvel indenfor som udenfor byerne.

 

Men ligeså vigtigt er anvendelsen af Nissan-Renault-Mitsubishi alliancens nye CMF-C platform, som er udviklet specifikt til biler, der i et eller andet omfang er elektrificerede. Den platform optimerer nemlig pladsudnyttelsen og ved anvendelse af stærkere materialer, bl.a. højstyrkestål, har man også sparet plads. Fx er den bageste tværvanger under den tophængslede bagklap ikke så tyk som i forgængeren – men den er ligeså stærk, ja faktisk stærkere, for det nye karrosseri er 41 procent stivere end i forgængeren. Designet af bilens agterparti er også i sig selv pladsoptimeret med større højde.

 

Meget mere bagageplads

Det har givet en forøgelse af bagagerumskapaciteten på næsten 20 procent med ikke mindre end 74 liter til nu 501 liter – uden at det er gået ud over bagsædepladsen. Den er faktisk forbavsende stor, for benpladsen er også vokset de magiske små 3 cm, skulderpladsen er blevet tilsvarende større og der er blevet højere til loftet. Der er kommet mere bredde i hele kabinen generelt og ind- og udstigningsforholdene er generelt bedre.

                

Den nye Nissan Qashqai er helt igennem ny. Der genbruges populært sagt ikke en eneste del fra den tidligere version, hvilket naturligvis skyldes brugen af den nye platform, men også en tilpasning af de ændrede krav, man som et moderne menneske stiller til sin bil. Og så skyldes det, at den er forberedt til fremtidens førerassistentsystemer – i første omgang i form af en opdateret version af ProPilot systemet.

 

Sædejusteringsmulighederne er blevet forbedret og kan tilpasses personer med en højde fra 145 til 192 cm, massage i forsæderne er en ny option og nu har Nissan også indhentet de kolleger, der tilbyder varme i rattet, samt placeret sprinklerdyserne i vinduesviskerne, hvilket giver en bedre fordeling af sprinklervæsken.

 

Bedre køreegenskaber

En både visuel og komfortmæssig forbedring er hjulstørrelsen, som kan forøges op til 20”. Det øger også vejgrebet og da bilen samtidig er blevet 60 kg lettere, har man også ad den vej opnået en bedre kørende bil, gætter vi på, for endnu har der ikke været mulighed for at prøve den nye bil.

 

Vægtreduktionen giver i sig selv en bedre brøndstoføkonomi, men oven i at man viderefører motorprogrammet med nylig introducerede benzin- og dieselmotorer lanceres også en nu 1,3 liters mild-hybrid benzinmotor i to konfigurationer på hhv. 138 og 158 hk. Og i begyndelsen af 2021 udvides programmet af drivliner med en såkaldt e-Power motor, som i praksis er en 190 hestes elmotor, der får strøm fra et lille 1,8 kWh litium-ion batteri, som oplades af en medbragt 1,5 liters benzinmotor.

 

Det bedste fra to verdener

Systemet er miljøoptimalt, fordi benzinmotoren til stadighed vil køre med det optimale omdrejningstal, hvorimod kræfterne til vejen overføres af elmotoren præcis som i en hvilken som helst anden elbil. Det forener så at sige det bedste fra to verdener og skulle ende op med en brændstoføkonomi på niveau med dieselmotor samt tilsvarende lavere CO2 udledning. Og så er rækkevidden ligeså lang som antallet af tankstationer på ruten muliggør.

 

Mild hybrid benzinmotoren erstatter langt henad vejen dieselmotorerne, i kraft af en forbedret brændstoføkonomi men også fordi den tillader en anhængervægt på 1800 kg. 158-hestes udgaven vil i øvrigt også kunne fås med firehjulstræk og et avanceret Xtronic automatgear, der vil kraftig belastning agerer som et dobbeltkoblingsgear og ellers som et CVT-gear.

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Avanceret fremtidssikret motorteknik >>>


Link til importøren

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt