Nissan Qashqai var
banebrydende og skelsættende, da den første
generation så dagens lys i 2007. Ikke mindst har
danskerne taget den til sig, men også ude i Europa
er man faldet for den. Den helt nye og nu 3.
generation Qashqai, der for få måneder siden blev
lanceret i Danmark, forfølger succesen i en sådan
grad, at den burde blive Årets Bil 2022, eller i
hvert fald være blandt de nominerede.
Holdninger er forskellige og
sådan er demokratiets spilleregler, men et faktum er
det, at mens undertegnede havde Nissan Qashqai i
toppen af min shortlist, da de syv kandidater til
hæderstitlen 2022 skulle vælges, var der ikke
tilstrækkelig opbakning til at den blev valgt. Helt
uforståeligt, og måske ikke, for i min optik skal
Årets Bil være vedkommende, relevant og gerne med
til at forme fremtiden. Og det er den nye Qashqai,
præcis som den allerførste tilbage i 2007 var det,
og ikke alle benytter de kriterier.
Bil for levende mennesker
Dengang i 2007 blev Qashqai
heller ikke valgt, hverken i Danmark eller på den
internationale scene. Ikke desto mindre bjergtog den
europæerne og blev bestseller mere eller mindre
overalt - og blev også målestokken for den slags
biler. Det siger noget om kåringerne, om
jurymedlemmernes subjektive vurderingskriterier, som
ikke nødvendigvis inkluderer fremsynethed (hvilket
er det enkelte medlems personlige valg – al respekt
for det), men måske siger det allermest om selve
bilen.
Nissan har nemlig skabt en
ideel bil til levende mennesker, dem, der er her nu,
som har brug for en alsidig, velkørende og meget,
meget god bil, oven i købet i et iøjefaldende
design, tidsrigtig og med en vis form for
fremtidssikring indbygget.
Avanceret drivline
Det sidste havde stor
betydning for mit valg, for til næste år lanceres en
ny drivline, kaldet E-POWER.
Systemet går ud på, at motoren udelukkende leverer
energi til et batteri, og at selve bilen drives af
en elmotor. Dermed kører benzinmotoren altid
optimalt, hvilket sparer brændstof og udleder mindre
CO2. Takket være elmotoren er der en umiddelbar
respons, når speederen trædes ned, og trækkraften er
der med det samme.
Systemet minder noget om et system fra Honda, som
heller ikke har opnået megen journalistisk
anerkendelse derfor. Men set i lyset af, at
videnskaben allerede har skabt de første syntetiske
brændstoffer, i princippet syntetisk benzin hvor man
optager CO2 fra luften og benytter karbon-delen til
det nye brændstof, ligesom planterne gør i deres
fotosyntese, er Nissan med stor sandsynlighed igen
foran udviklingen, som man var det med den første
Qashqai.
CO2
neutral
Med
den nye teknik vil man på den ene side køre CO2
neutralt og på den anden side lette belastningen af
elnettet, som så henad vejen kan tilpasses
fremtidige behov. Elbilen er næppe død, men får
gennem avanceret teknik som i Qashqai og til dels
også i Honda’s løsninger og andre hybridløsninger
mulighed for at udvikle sig mere velovervejet end
ved, fra den ene dag til den anden at igangsætte
bygningen af nye atomkraftværker til elproduktion,
som visse nationer aktuelt ser som den ”nye” løsning
på klimaforandringerne.
Alt
dette dukkede op som tanker omkring Qashqai. Og oven
i det er bilen altså også, med den netop lancerede
158-hestes Mild Hybrid benzinmotor og det yderst
avancerede og meget velfungerende XTronic
automatgear, meget, meget god.
Endnu bedre end forgængeren
Den viderefører den hidtidige Qashqai’s attraktive
egenskaber, som har gjort den så populær, men gør
det bare endnu, endnu bedre. Den styrer suverænt
godt trods frihøjden på 18 cm. Frihøjden sikrer
fremkommeligheden også med træk alene på det
forreste hjulpar. Kørslen er stilfærdig, responsen
er fremragende, Pro-pilot systemet er optimalt til
brug på motorvej – på almindelige mindre veje er det
ikke et tema og bør faktisk ikke bruges.
Men alt det vidste vi godt,
for allerede i sommer beskrev vi grundigt den nye
Qashqais køreegenskaber og alsidige funktion (Læs
derfor også disse tre artikler for at få det
komplette billede af bilen:
First World Testdrive: Nissan Qashqai >>>,
Dagsordenen er sat
for fortsat succes >>>,
Avanceret
fremtidssikret motorteknik >>>.)
Oplevelsen bekræftet
Specifikt for den her
prøvekørte bil blev oplevelsen fra i sommer
bekræftet. Denne gang var der også mulighed for at
køre på fugtig vej og endnu mere våd vej end
illustreret i on-board videoen, men det var givet
vis en fordel med 235/50-19 hjul i stedet for 20”.
Bilen var iklædt Tekna
udstyret samt den såkaldte designpakke og 2-tone
lakering (pris: 15.000 kroner). Designpakken
omfatter bl.a. tagræling, glastag og førnævnte 19”
fælge. Prisen er beskedne 8.100 kroner.
Udstyr stemmer med pris
Udstyrsniveauet er helt i
overensstemmelse med prisen på 384.000 kroner (uden
ekstraudstyret). I flæng kan nævnes: Adaptive matrix
LED forlygter, som fungerer ultra hurtigt og
præcist. Nødbremsen registrerer cyklister og
fodgængere også i vejkryds. 360 grader og head-up
display er standard (glem ikke at Nissan var først
med et sådan kamera system i betalbare
serieproducerede biler), 9” skærmen er meget
tydelig, varme i både rat, sæder og forrude er
standard, el-bagklappen kan også betjenes håndfrit
med spark under kofangeren og der er
tilkoblingsmuligheder for både Apple CarPlay og
Android Auto.
Skal der udtrykkes noget
negativt er det måske, at der ikke er håndfri
forbindelse til bilen, så den låser automatisk, når
man går væk fra den. Man skal aktivere den nøglefri
betjening via dørgrebet. Og det havde også klædt
den, hvis bagsædet kunne skydes frem og tilbage –
men sandt at sige kunne dette have påvirket bilens
vridningsstabilitet med konsekvenser for styringen
og det ville ligeså sandt at sige have været synd.
I skrivende stund er det mest
synd, at Nissan Qashqai ikke er nomineret til Årets
Bil i Danmark 2022, det er lidt synd at den
bekræftelse ikke kommer bilkøberne til gode. Men
historien viser, at Qashqai udmærket kan klare sig
uden – til fordel for både Nissan og bilejerne. Så
det går nok endda…
|