- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Den lavtstående sol og efterårsfarverne snyder lidt - bilens farve er faktisk mere blågrå som på billedet af bilen nede på siden - taget bagfra og med skydække.

Biltest: Nissan Qashqai 1,3 MHEV 158 hk Xtronic Tekna 2WD


Danskerbil på toppen


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Qashqai var banebrydende og skelsættende, da den første generation så dagens lys i 2007. Ikke mindst har danskerne taget den til sig, men også ude i Europa er man faldet for den. Den helt nye og nu 3. generation Qashqai, der for få måneder siden blev lanceret i Danmark, forfølger succesen i en sådan grad, at den burde blive Årets Bil 2022, eller i hvert fald være blandt de nominerede.

 

Holdninger er forskellige og sådan er demokratiets spilleregler, men et faktum er det, at mens undertegnede havde Nissan Qashqai i toppen af min shortlist, da de syv kandidater til hæderstitlen 2022 skulle vælges, var der ikke tilstrækkelig opbakning til at den blev valgt. Helt uforståeligt, og måske ikke, for i min optik skal Årets Bil være vedkommende, relevant og gerne med til at forme fremtiden. Og det er den nye Qashqai, præcis som den allerførste tilbage i 2007 var det, og ikke alle benytter de kriterier.

 

Bil for levende mennesker

Dengang i 2007 blev Qashqai heller ikke valgt, hverken i Danmark eller på den internationale scene. Ikke desto mindre bjergtog den europæerne og blev bestseller mere eller mindre overalt - og blev også målestokken for den slags biler. Det siger noget om kåringerne, om jurymedlemmernes subjektive vurderingskriterier, som ikke nødvendigvis inkluderer fremsynethed (hvilket er det enkelte medlems personlige valg – al respekt for det), men måske siger det allermest om selve bilen.

 

Nissan har nemlig skabt en ideel bil til levende mennesker, dem, der er her nu, som har brug for en alsidig, velkørende og meget, meget god bil, oven i købet i et iøjefaldende design, tidsrigtig og med en vis form for fremtidssikring indbygget.

 

Avanceret drivline

Det sidste havde stor betydning for mit valg, for til næste år lanceres en ny drivline, kaldet E-POWER. Systemet går ud på, at motoren udelukkende leverer energi til et batteri, og at selve bilen drives af en elmotor. Dermed kører benzinmotoren altid optimalt, hvilket sparer brændstof og udleder mindre CO2. Takket være elmotoren er der en umiddelbar respons, når speederen trædes ned, og trækkraften er der med det samme.

 

Systemet minder noget om et system fra Honda, som heller ikke har opnået megen journalistisk anerkendelse derfor. Men set i lyset af, at videnskaben allerede har skabt de første syntetiske brændstoffer, i princippet syntetisk benzin hvor man optager CO2 fra luften og benytter karbon-delen til det nye brændstof, ligesom planterne gør i deres fotosyntese, er Nissan med stor sandsynlighed igen foran udviklingen, som man var det med den første Qashqai.

 

CO2 neutral

Med den nye teknik vil man på den ene side køre CO2 neutralt og på den anden side lette belastningen af elnettet, som så henad vejen kan tilpasses fremtidige behov. Elbilen er næppe død, men får gennem avanceret teknik som i Qashqai og til dels også i Honda’s løsninger og andre hybridløsninger mulighed for at udvikle sig mere velovervejet end ved, fra den ene dag til den anden at igangsætte bygningen af nye atomkraftværker til elproduktion, som visse nationer aktuelt ser som den ”nye” løsning på klimaforandringerne.



Alt dette dukkede op som tanker omkring Qashqai. Og oven i det er bilen altså også, med den netop lancerede 158-hestes Mild Hybrid benzinmotor og det yderst avancerede og meget velfungerende XTronic automatgear, meget, meget god.

 

Endnu bedre end forgængeren

Den viderefører den hidtidige Qashqai’s attraktive egenskaber, som har gjort den så populær, men gør det bare endnu, endnu bedre. Den styrer suverænt godt trods frihøjden på 18 cm. Frihøjden sikrer fremkommeligheden også med træk alene på det forreste hjulpar. Kørslen er stilfærdig, responsen er fremragende, Pro-pilot systemet er optimalt til brug på motorvej – på almindelige mindre veje er det ikke et tema og bør faktisk ikke bruges.

 

Men alt det vidste vi godt, for allerede i sommer beskrev vi grundigt den nye Qashqais køreegenskaber og alsidige funktion (Læs derfor også disse tre artikler for at få det komplette billede af bilen: First World Testdrive: Nissan Qashqai >>>, Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>, Avanceret fremtidssikret motorteknik >>>.)

 

Oplevelsen bekræftet

Specifikt for den her prøvekørte bil blev oplevelsen fra i sommer bekræftet. Denne gang var der også mulighed for at køre på fugtig vej og endnu mere våd vej end illustreret i on-board videoen, men det var givet vis en fordel med 235/50-19 hjul i stedet for 20”.



Bilen var iklædt Tekna udstyret samt den såkaldte designpakke og 2-tone lakering (pris: 15.000 kroner). Designpakken omfatter bl.a. tagræling, glastag og førnævnte 19” fælge. Prisen er beskedne 8.100 kroner.

 

Udstyr stemmer med pris

Udstyrsniveauet er helt i overensstemmelse med prisen på 384.000 kroner (uden ekstraudstyret). I flæng kan nævnes: Adaptive matrix LED forlygter, som fungerer ultra hurtigt og præcist. Nødbremsen registrerer cyklister og fodgængere også i vejkryds. 360 grader og head-up display er standard (glem ikke at Nissan var først med et sådan kamera system i betalbare serieproducerede biler), 9” skærmen er meget tydelig, varme i både rat, sæder og forrude er standard, el-bagklappen kan også betjenes håndfrit med spark under kofangeren og der er tilkoblingsmuligheder for både Apple CarPlay og Android Auto.


 


Skal der udtrykkes noget negativt er det måske, at der ikke er håndfri forbindelse til bilen, så den låser automatisk, når man går væk fra den. Man skal aktivere den nøglefri betjening via dørgrebet. Og det havde også klædt den, hvis bagsædet kunne skydes frem og tilbage – men sandt at sige kunne dette have påvirket bilens vridningsstabilitet med konsekvenser for styringen og det ville ligeså sandt at sige have været synd.

 

I skrivende stund er det mest synd, at Nissan Qashqai ikke er nomineret til Årets Bil i Danmark 2022, det er lidt synd at den bekræftelse ikke kommer bilkøberne til gode. Men historien viser, at Qashqai udmærket kan klare sig uden – til fordel for både Nissan og bilejerne. Så det går nok endda…


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Qashqai First World Test

Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>

Avanceret fremtidssikret motorteknik >>>

On-board videotest: Nissan Qashqai 1,3 Xtronic

Den helt igennem nye Nissan Qashqai var en af redaktørens kandidater til nomineringen af Årets Bil i Danmark 2022. Det var der en del ueninghed om og den nåede ikke dertil. Men endnu en testkørsel gjorde vurderingen endnu mere skråsikker. Oplev den selv on-board. Fuld HD.





Model:

Nissan Qashqai 1,3 MHEV 158 hk Xtronic 2WD Tekna

Listepris:

Kr. 383.890

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Mild Hybrid turbobenzin motor. 158 hk. 270 Nm/1800-3750 omdr./min. 7-step Xtronic A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,2 sekunder/ 199 km/t/ 15,6 km/l/ 144 g/km.

Hjul, for / bag:

235/45-19

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

504-1447 liter

Anhænger vægt: 1800 kg

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse med reg af biler, cyklister og fodgængere. 19” alufælge. Fuld matrix LED. Nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg. El-forsæde. Sædevarme. Ratvarme. Forrudevarme. ProPilot inkl. adaptiv fartpilot. Isofix. 9" touchscreen. Bakkamera. 350 grader surround kamera. Android Auto og Apple CarPlay. el-bagklap med håndfri betjening.


Link til importøren




Bagagerummet har mange kombinationsmuligheder:








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt