- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Qashqai

Ny og endnu bedre Qashqai


Af Søren Clauding – juni 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det lå ligesom i kortene, da vi tilbage i marts måned kunne berette om den helt nye og 3. generation af den toneangivende bestseller på crossover markedet, Nissan Qashqai: Den nye ville være endnu bedre. Nu har vi også kørt den, i udgaverne med mild hybrid benzinmotorer og den nye Qashqai skuffer på ingen måde. Tværtimod. Og så snød den os oven i købet…

 

Tilbage i marts omringede vi bilen redaktionelt og ridsede også perspektiverne op. Selvom man i første omgang lige må vente med den avancerede e-power version til april 2022, er der allerede nu lagt an til skarp konkurrence om kunderne med yderst komplette biler. Biler, der både i design og køreegenskaber satte en ny standard.

 

Snydt på en god måde

Faktisk blev undertegnede snydt. For efter først at have kørt et halvt hundrede kilometer i udgaven med 140 hestes benzinmotor og siden satte fokus på versionen med små 160 hestekræfter var det i skyndingen forbigået opmærksomheden, at den kraftigere version også var udrustet med 20” hjul. De større hjul indebærer nemlig, at baghjulsophænget er et andet. Multilink har da erstattet torsionsbagakslen, som er standard på 19” hjul versionerne – og hvad angår vejbeliggenheden var forskellen så godt som umærkelig, hvilket også fremgår af on-board videoen her på siden.

 

I forvejen havde torsionsbagakslen vist sig fra sin allerbedste side. Den er yderst vellykket. Men indrømmet, på de sydsvenske landeveje, som lagde asfalt til de første internationale prøvekørsler for det nordiske marked, var der ikke anledning til at gå meget i dybden med bilernes køreegenskaber. Men netop det, at de to hjulophæng blev forvekslet, siger meget om ophængenes høje standard. Det er rigtig godt gået.

 

Hvorfor er der så den forskel?

Det har i al sin enkelhed med bilens basis konstruktion at gøre. Den nye Qashqai er baseret på den såkaldte CMF-C platform, som bl.a. har muliggjort mere plads inde i bilen, trods stort set uændrede udvendige dimensioner i sammenligning med den hidtidige model. Et multilink baghjulsophæng er ikke bare mere kompliceret i sin opbygning, det kræver også mere plads, og det giver de større 20” hjul.

 

Nissan har valgt at tilbyde Qashqai med 20” hjul og multilink for en beskeden merpris på blot 3700 kroner. Undertegnedes anbefaling: Betal merprisen og få den trods alt mere avancerede baghjulsophængning, som givet vis ved højere fart end den svenske færdselslov tillader og hurtig kurvekørsel må forventes at give bilen en mere stabil kørsel. I øvrigt ser 20” hjulene godt ud.


Det er hjulene, der gør det - og det, der følger med. For blot 3700 kroner får man både 20" alufælge med Michelin dæk med lav rullemodstand - samt det avancerede multilink baghjulsophæng. Den grå bil ovenfor har 19" fælge og den blå 20".


Hvad så med affjedringskomforten?

Sædvanligvis vil større hjul med mindre affjedring i dæksiderne give en mere spændstig affjedring. Men sådan er det ikke i Qashqai. For det første er 19” hjulene udrustet med 235/50 dæk og 20” hjulene har en 235/45 dækprofil. Så dér er forskellen stort set ikke eksisterende. Men dertil kommer, at affjedringen på den nye Qashqai er noget mere fleksibel og mindre direkte end hos forgængeren. Det tilskrives, at vridningsstabiliteten i bilens karrosseri er forbedret med 48 procent, hvilket gør det muligt at optimere affjedringen endnu bedre, hvilket givet vis også har smittet af på støjniveauet: De prøvekørte varianter var meget støjsvage.

 

Maskinkraften er indledningsvis koncentreret om to varianter af en 4-cylindret mild hybrid turbo benzinmotor på hhv. 140 og 158 hk. Vi prøvede begge motorer, den mindste med et fint 6-trins manuelt gear og den kraftige med en ny generation af 7-trins Xtronic automatgearkassen, der også i bytrafik ved lav fart skifter næsten umærkeligt. Mild hybrid teknologien er baseret på et kompakt 12 Volt, som hjælper til at holde benzinforbruget i ave: 15,4-15,9 km/l.


 


Funktioner i skarpt design

Oven i det har man også skabt en helt igennem funktionelt bedre bil med et endnu skarpere og muskuløst design. Adgangen til bagsæderne er forbedret i kraft af sidedøre, der åbner næsten 90 grader. Bagagerummet er regulært og øget med 74 liter til over 500 liter og interiørdesignet er moderne og udstyrslisten er alenlang.

 

Allerede på laveste udstyrsniveau har man elektrisk p-bremse og auto-hold funktion ved fx rødt lys i lyskryds, p-sensorer bag, adaptiv fartpilot, rear-cross-traffic alert med automatisk bremsning, automatisk nødbremse med genkendelse af fodgængere og cyklister (også ved svingning), vejbaneassistent, skiltegenkendelse, 60/40 splitbagsæde, aircondition, el-ruder for og bag, Bluetooth, 7” skærm og ikke mindst LED forlygter.

 

Meget mere

Og går man linen helt ud, hvad de fleste danske Qashqai købere ynder at gøre, inkluderer udstyrslisten fx glastag, farttilpasning (rundkørsler o.lign.), headup display, varme i sæder og rat, el-forsæder, nøglefri betjening, 360 grader kamera, p-sensorer foran og 2-zone klimaanlæg. Flere af de nævnte udstyrselementer er også standard allerede ved det næstlaveste niveau (Acenta).

 

Den nye Nissan Qashqai lander på det danske marked i begyndelsen af august måned og den billigste udgave er prissat til 275.000 kroner. Der er 5 udstyrsniveauer, hvor det højeste hedder Tekna+ og da er listeprisen krøbet op på 400.000 kroner. Det er interessant, at Nissan selv uden den afgiftsbegunstigelse, som har gjort plug-in hybridbilerne så prisattraktive, er i stand til at fastholde en ganske fornuftig prissætning, hvor man over en kam får rigtig meget bil for pengene.


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>

 

Avanceret fremtidssikret motorteknik >>>


Link til importøren
Videotest: Nissan Qashqai 1,3 MHEV 2WD

Videoen viser ikke mindst hvordan den nye Nissan Qashqai med 158 hk kører, uanset hvilken bagaksel den er udstyret med, viste det sig. Bilen i videoen har multi-link, men oplevelsen var identisk som havde det været en torsions bagaksel. Det snød, det blev opdaget og siger ret meget om, hvor god bilen er uanset bagaksel... Fuld HD.




Hurtige fakta om den nye Nissan Qashqai


Introduktion i Danmark: August 2021

 

Fem udstyrs varianter: Visia, Acenta, N-Ceonnecta, Tekna og Tekna+. Prisspænd: 275.000-400.000 kroner.

 

Motorvarianter i startfasen:

4 cyl 1,3 liter turbo benzin MHEV:

6 M/T: 140 hk, 240 Nm/1650-4000 omdr./min.

Xtronic A/T: 158 hk, 279 Nm/1800-3750 omdr./min.

 

Fartpræstationer:

6 M/T: 0-100 km/t: 10,2 sek. Tophastighed: 196 km/t.

Xtronic 2WD: 0-100 km/t: 9,2 sek. Tophastighed: 199 km/t.

Xtronic 4WD: 0-100 km/t: 9,9 sek. Tophastighed: 198 km/t.

 

Benzinforbrug, WLTP: 15,4-15,9 km/l.

 

Længde: 4,43 meter.

Bredde: 1,84 meter.

Højde: 1,63 meter.

Frihøjde: 18 cm.

 

Max anhængervægt:

6 M/T: 1400 kg.

3 års garanti


Link til Nissans specifikations ark i pdf >>>



Benpladsen ved bagsæderne er fremragende og kardantunnel er der ikke meget af.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt