Nissan bygger fine elektriske
biler, den japanske fabrik er måske endda den mest
erfarne i branchen og den nye Ariya løfter mærkets
elbiler op på et højere niveau. Men det er langt fra
alle bilkøbere, der kan have glæde af Nissans
elbiler. Og dog: Den nye Nissan Qashqai e-POWER er
nemlig fuldt elektrisk – den producerer blot
elektriciteten selv.
Dertil benytter den en
forbrændingsmotor. Konventionelt, vil nogen måske
sige, hybridmotorer har vi jo kendt i årevis. Men
der er ikke meget konventionelt over e-POWER udgaven
af den i mange år markedsledende
coupé-crossover/SUV. Jo, brændstoffet, man benytter,
er konventionelt, indtil syntetisk benzin bliver
tilgængelig på massemarkedet.
Bilen bruger benzin, men den
fungerer som en elbil. På massemarkedet for biler er
benzin dog fortsat den mest tilgængelig energikilde,
og sådan vil det givet vis være i mange år ud i
fremtiden, uanset hvor foranderlig verden til
stadighed viser sig at være.
Ingen hybriddrift
Egentlig er det da også
forkert, at benytte ”hybrid” betegnelsen på en
e-POWER Qashqai. For egentlig har benzinmotoren ikke
direkte noget med driften af bilen at gøre – den
producerer bare strømmen, der leveres til det
medfølgende batteri på beskedne 2,1 kWh. Siden er det batteriet, der
brødføder elmotoren på 140 kW (190 hk) og det er
tankevækkende, at det kan lade sig gøre, når
benzinmotoren kun leverer op til 156 hestekræfter.
Vi skal da heller ikke
udelukke, at Qashqai’en kommer til at mangle power,
hvis man kører med konstant topfart (170 km/t) – det
var der ikke lejlighed til at afprøve på svenske
veje omkring Stockholm ifm. de første internationale
prøvekørsler af den nye bil. Men netop fordi en bil
med 170 km/t sædvanligvis ikke fordrer en effekt på
190 hk, er det normalt alene ved acceleration, at
den store effekt leveres af elmotoren og da kun i
ganske kort tid.
Elmotoren trækker bilen
Så det er næppe et problem,
for så snart bilen ikke accelererer længere, er der
masse af power til at bringe batteriets strømniveau
op igen – enten ved at regenerere bevægelsesenergien
eller ved at benzinmotoren leverer lidt mere energi
end der aktuelt trækkes ud af batteriet.
Det er nemlig alene
elmotoren, der trækker bilen. Derfor er bilens
kørsel helt som i en konventionel elbil, med
konstant forbindelse mellem motor og de trækkende
hjul. Men når så benzinmotoren, som er en
3-cylindret 1,5 liters turbomotor, producerer strøm,
kan man selvsagt høre den. Og erfaringen viser, at
det forstyrrer nogle bilister, at der ikke som i en
traditionel benzinmotor eller for den sags skyld en
konventionel elbil, er sammenhæng mellem motorstøj
og acceleration.
Linear Tune
Det har Nissan klaret ved at
skabe et system, der kaldes Linear Tune. Det
indebærer, at benzinmotoren roterer hurtigere og
dens lyd derved øges ved acceleration og reduceres,
når farten sættes ned. Men går det så ikke ud over
benzinmotorens forbrug? I praksis næppe, for Nissan
har også inkorporeret et system, der allerede i 2018
blev lanceret i fabrikkens luksus-mærke, Infiniti
(som ikke markedsføres i Danmark). Systemet går ud
på, at ændre motorens kompressionsforhold, i praksis
trinløst fra 8:1 til 14:1. Det sker ved hjælp af en
bevægelig leddelt aktuator, som tilpasser længden af
stempelslaget, alt efter behovet for ydelse.
Ved lavt ydelsesbehov –
eksempelvis ved konstant hastighed og godt opladet
batteri – vil kompressionsforholdet være højere,
hvilket reducerer forbruget og emissionerne. Når
ydelsesbehovet er højt, aktiveres et lavere
kompressionsforhold, så forbrændingsmotorens ydelse
maksimeres for at oplade batteriet eller levere
strøm direkte til elmotoren. Skiftet mellem
forskellige kompressionsforhold sker umærkeligt.
e-Pedal
Ligesom LEAF-modellen kan den
nye Qashqai e-POWER også betjenes fortrinsvis med en
enkelt pedal ”e-Pedal”. Det indebærer, at man kan
accelerere og bremse udelukkende ved brug af
speederen.
I øvrigt kan styreenheden til
energistyring i e-POWER-systemet tilføre kræfterne
fra benzinmotoren direkte til elmotoren via
inverteren, for derigennem at supplere den strøm,
der kommer fra batteriet.
Vores oplevelse var en
fuldstændig jævn kørsel og motorgang, meget lydløs
og behagelig. Og der er nu engang noget afstressende
ved at betjene sig af en bil, hvor man på
traditionel vis skal hælde benzin på tanken fra
tankstationen henne om hjørnet, fremfor at vente
lang tid ved en elektrisk ladestander.
Den kontante fordel udover
bekvemmeligheden er en benzinøkonomi på 18,5-18,9
km/l (WLTP).
235/55-18 hjul giver en kontant og direkte
fornemmelse af kørebanen.
|