| Nissan bygger fine elektriske 
							biler, den japanske fabrik er måske endda den mest 
							erfarne i branchen og den nye Ariya løfter mærkets 
							elbiler op på et højere niveau. Men det er langt fra 
							alle bilkøbere, der kan have glæde af Nissans 
							elbiler. Og dog: Den nye Nissan Qashqai e-POWER er 
							nemlig fuldt elektrisk – den producerer blot 
							elektriciteten selv.   Dertil benytter den en 
							forbrændingsmotor. Konventionelt, vil nogen måske 
							sige, hybridmotorer har vi jo kendt i årevis. Men 
							der er ikke meget konventionelt over e-POWER udgaven 
							af den i mange år markedsledende 
							coupé-crossover/SUV. Jo, brændstoffet, man benytter, 
							er konventionelt, indtil syntetisk benzin bliver 
							tilgængelig på massemarkedet.   Bilen bruger benzin, men den 
							fungerer som en elbil. På massemarkedet for biler er 
							benzin dog fortsat den mest tilgængelig energikilde, 
							og sådan vil det givet vis være i mange år ud i 
							fremtiden, uanset hvor foranderlig verden til 
							stadighed viser sig at være. 
 
							 
 Ingen hybriddrift Egentlig er det da også 
							forkert, at benytte ”hybrid” betegnelsen på en 
							e-POWER Qashqai. For egentlig har benzinmotoren ikke 
							direkte noget med driften af bilen at gøre – den 
							producerer bare strømmen, der leveres til det 
							medfølgende batteri på beskedne 2,1 kWh. Siden er det batteriet, der 
							brødføder elmotoren på 140 kW (190 hk) og det er 
							tankevækkende, at det kan lade sig gøre, når 
							benzinmotoren kun leverer op til 156 hestekræfter.   Vi skal da heller ikke 
							udelukke, at Qashqai’en kommer til at mangle power, 
							hvis man kører med konstant topfart (170 km/t) – det 
							var der ikke lejlighed til at afprøve på svenske 
							veje omkring Stockholm ifm. de første internationale 
							prøvekørsler af den nye bil. Men netop fordi en bil 
							med 170 km/t sædvanligvis ikke fordrer en effekt på 
							190 hk, er det normalt alene ved acceleration, at 
							den store effekt leveres af elmotoren og da kun i 
							ganske kort tid.   Elmotoren trækker bilen Så det er næppe et problem, 
							for så snart bilen ikke accelererer længere, er der 
							masse af power til at bringe batteriets strømniveau 
							op igen – enten ved at regenerere bevægelsesenergien 
							eller ved at benzinmotoren leverer lidt mere energi 
							end der aktuelt trækkes ud af batteriet. 
 
							 
 Det er nemlig alene 
							elmotoren, der trækker bilen. Derfor er bilens 
							kørsel helt som i en konventionel elbil, med 
							konstant forbindelse mellem motor og de trækkende 
							hjul. Men når så benzinmotoren, som er en 
							3-cylindret 1,5 liters turbomotor, producerer strøm, 
							kan man selvsagt høre den. Og erfaringen viser, at 
							det forstyrrer nogle bilister, at der ikke som i en 
							traditionel benzinmotor eller for den sags skyld en 
							konventionel elbil, er sammenhæng mellem motorstøj 
							og acceleration.   Linear Tune Det har Nissan klaret ved at 
							skabe et system, der kaldes Linear Tune. Det 
							indebærer, at benzinmotoren roterer hurtigere og 
							dens lyd derved øges ved acceleration og reduceres, 
							når farten sættes ned. Men går det så ikke ud over 
							benzinmotorens forbrug? I praksis næppe, for Nissan 
							har også inkorporeret et system, der allerede i 2018 
							blev lanceret i fabrikkens luksus-mærke, Infiniti 
							(som ikke markedsføres i Danmark). Systemet går ud 
							på, at ændre motorens kompressionsforhold, i praksis 
							trinløst fra 8:1 til 14:1. Det sker ved hjælp af en 
							bevægelig leddelt aktuator, som tilpasser længden af 
							stempelslaget, alt efter behovet for ydelse.   Ved lavt ydelsesbehov – 
							eksempelvis ved konstant hastighed og godt opladet 
							batteri – vil kompressionsforholdet være højere, 
							hvilket reducerer forbruget og emissionerne. Når 
							ydelsesbehovet er højt, aktiveres et lavere 
							kompressionsforhold, så forbrændingsmotorens ydelse 
							maksimeres for at oplade batteriet eller levere 
							strøm direkte til elmotoren. Skiftet mellem 
							forskellige kompressionsforhold sker umærkeligt. 
 
							 
 e-Pedal Ligesom LEAF-modellen kan den 
							nye Qashqai e-POWER også betjenes fortrinsvis med en 
							enkelt pedal ”e-Pedal”. Det indebærer, at man kan 
							accelerere og bremse udelukkende ved brug af 
							speederen.   I øvrigt kan styreenheden til 
							energistyring i e-POWER-systemet tilføre kræfterne 
							fra benzinmotoren direkte til elmotoren via 
							inverteren, for derigennem at supplere den strøm, 
							der kommer fra batteriet.   Vores oplevelse var en 
							fuldstændig jævn kørsel og motorgang, meget lydløs 
							og behagelig. Og der er nu engang noget afstressende 
							ved at betjene sig af en bil, hvor man på 
							traditionel vis skal hælde benzin på tanken fra 
							tankstationen henne om hjørnet, fremfor at vente 
							lang tid ved en elektrisk ladestander.   Den kontante fordel udover 
							bekvemmeligheden er en benzinøkonomi på 18,5-18,9 
							km/l (WLTP). 
 
							
							 235/55-18 hjul giver en kontant og direkte 
							fornemmelse af kørebanen.
 
							 
							  |