- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Fra venster: Direktør Michael Ebeling og Informationschef Thomas Hjortshøj fra VW i Danmark modtager trofæet for hæderstitlen "Årets Bil i Danmark 2023".


Årets Bil i Danmark 2023 Finalen:

Diversitet gjorde udslaget og VW ID.Buzz

opnåede en snæver førsteplads


af Søren Clauding - december 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev Volkswagens design-stykke, ID.Buzz, der scorede hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark 2023”. Men det var et snævert opgør, og den er da også meget anderledes, for nu at sige det mildt, end den nye MG 4, som tog 2. pladsen med blot et enkelt point mindre end den iøjefaldende Folkevognsbus - der i øvrigt er baseret på den velkendte elektriske platform, som også ligger til grund for VW ID.3 og de øvrige varianter over VW’s elbils-tema.

 

Hæderstitlen uddeles af en jury under foreningen Danske Motorjournalister. Det er ingen hemmelighed, at ingen af de to var undertegnedes absolutte topkandidater, og det viser måske mere end noget andet, hvilken forskellighed, der både præger bilbranchen og ikke mindst de 20 jurymedlemmer, hvoraf jeg udgjorde det ene. Det skal næves, at der principielt ingen fælles vurderingskriterier bag opgøret er - det enkelt jurymedlem bestemmer helt og aldeles selv, hvad der skal lægges til grund.

 

Diversitet hos forbrugerorganisationen

Men selv hos “nært beslægtede” som de tre journalister, der til daglig er tilknyttet forbrugerorganisationen, FDM, var forskelligheden, eller diversiteten - for nu at bruge et i tiden meget omtalt og benyttet begreb - mere end synlig. Således gav to journalister ID.Buzz førstepladsen, mens den tredje placerede den som nr. 6 - præcis den placering, jeg også valgte. Heldigvis er “Årets Bil” et demokratisk valg, og i et ægte demokrati er der plads til mange røster og mange meninger.

 

Nummer tre i opgøret kunne jeg imidlertid helt bakke op om. Det var Renault Mégane E-Tech Electric, den var også nummer tre på min liste, men langt tættere på toppen end i juryens valg. Faktisk havde jeg gerne ville give Toyota bZ4X, Nissan Ariya og Renault Mégane lige mange points, men det tillader reglerne ikke.

 

Fokus på fremtiden

Min begrundelse er mest, at de tre biler repræsenterer en moderne og opfindsom tilgang til elbiler med mange gode og usædvanlige løsninger. Dér er der for alvor sat fokus på fremtiden - der er ikke meget nostalgisk design over dem - og det kan man så mene om, hvad man vil. I min verden betyder fremtiden rigtig meget.

 

bZ4X og også søstermodellen, Subaru Solterra, som et beskedent flertal af jurymedlemmer dog på forhånd havde stemt ud af “konkurrencen”, fordi det af logistiske grunde ikke var lykkedes Subaru at møde op med en bil ved nomineringen forud for finalen (de to biler er ellers i teknisk forstand ens, så den beslutning var jeg heller ikke enig i), men de to er meget lig Nissan Ariya, alt imens Mégane E-Tech Electric deler teknik med Ariya, omend Mégane E-Tech Electric er noget mindre.

 

Kundefordel i fokus

Den største forskel for kunden, der i min optik er et vigtigt fokuspunkt ved valget af Årets Bil, er noget så uhåndgribeligt som garanti-forholdende. Toyotas 3 års garanti kan udvides helt op til 11 år minus en dag gennem et årligt serviceeftersyn på et autoriseret værksted, og den garanti er unik. Men ellers er de 3 år, som Nissan tilbyder, helt OK. Eksempelvis er der kun to års garanti på Volkswagens biler. Men Toyota garanterer også 90 procents batterikapacitet, helt op til én million kilometer. Det er ikke dumt, hvis man vil beholde bilen i mere end et par år. Det talte også meget i min vurdering.

 

MG4 har 7 års garanti og er en spændende, sporty bil, men den er i det store billede ikke banebrydende. Omvendt er den billig, den ser også godt ud og den ser bestemt meget anderledes ud en ID.Buzz. Forskelligheden er ikke at kimse af. Men faktisk havde jeg hellere fra samme importør i Danmark (Nellemann koncernen), set KIA Niro på en topplacering, men her spillede diversiteten og demokratiet også ind: Den blev slet ikke nomineret - trods mit kryds…

 

Ærespriser

BMW i4 kneb sig op på en pæn 4. plads, som jeg ikke er helt enig i. Ikke fordi den ikke er en fin bil (en bil, jeg snarlig vender tilbage til med en mere indgående prøvekørsel), men den rammer snævert, præcis som jeg, indtil andet er bevist, også oplever at ID.Buzz gør det. I stedet indstillede jeg BMW’en til en ærespris for køreglæde - en pris som i stedet gik til ID.Buzz. Hvad ærespriserne angik, var jeg alene enig med kollegerne om Designprisen, for den gik også til ID.Buzz, og prisen var bl.a. baseret på min indstilling.

 

De to sidste pladser i Årets Bil 2023 konkurrencen blev besat af førnævnte Toyota bZ4X samt den vævre lillebror, Toyota Aygo X. Den nye lille Aygo en virkelig vellykket bil i sin klasse, men indrømmet: Selvom jeg kan lide den, var den nu heller ikke for mig en oplagt kandidat. Jeg gav den dog en 4. plads.

 

Årets Bil i Danmark er en begivenhed med lange historiske rødder, hvilket er noget af det, der fortsat retfærdiggør begivenhedens eksistens. I det lys bør man ikke undlade at se, hverken konkurrencen eller dens udfald - og så er det faktisk også sjældent, at resultatet er genspejlet i “vindernes” efterfølgende salgstal. Det ville da egentlig også være ret kedeligt, for ligeså iøjefaldende ID.Buzz er, og ligeså meget jeg kunne lægge navn bag tildelingen af designprisen til ID.Buzz, vil den vel også på den lange bane kunne blive lidt triviel, hvis der kommer til at køre for mange af dem rundt i landskabet.


Læs vores test af Toyota Aygo X hér >>>

Årets Bil i Danmark 2023 nomineringen >>>

Pointfordelingen, Årets Bil i Danmark 2023, Finalen:

1. VW ID.Buzz, 119 points

2. MG4 EV, 118 pts.

3. Renault Mégane E-Tech Electric, 89 pts.

4. Nissan Ariya, 86 pts.

5. BMW i4, 66 pts.

6. Toyota bZ4X, 65 pts.

7. Toyota Aygo X, 57 pts.

 

Redaktørens valg:

1. Toyota bZ4X, 9 points

2. Nissan Ariya, 8 pts.

3. Renault Mégane E-Tech Electric, 7 pts.

4. Toyota Aygo X, 4 pts.

5. MG4, 3 pts.

6. VW ID.Buzz, 2 pts.

7. BMW i4, 0 pts.



MG4 opnåede 2. pladsen blot et enkelt point fra ID.Buzz.
Læs vores test af MG4 test hér >>>

Renault Mégane Electric
Læs vores test af Renault Mégane Electric hér >>>

Kuriosum


Nissan Ariya e4ORCE:

Ved et uheldigt dato-sammenfald kunne undertegnede ikke være til stede ifm. Årets Bil 2023 Finalen i Danmark (men stemmerne var dog indgivet på forhånd). Samme dag fandt Nissans Formel E præsentation sted på Jarama racerbanen ved Madrid og det havde en højere prioritet. Det gav imidlertid også anledning til, at prøve Nissans unikke e4ORCE system i den nye Ariya på den udfordrende racerbane, og dens egenskaber var et godt eksempel på, hvorfor Ariya rangerer så højt i min vurdering.

 

Kort fortalt benytter Nissan en elmotor på forakslen såvel som en på bagakslen til bl.a. at eliminere det velkendte dyk af bilens forende under opbremsning og det tilsvarende løft under acceleration. Det gav en enestående stabilitet og er en stor sikkerhedsfaktor i en kritisk situation. Det og den nye Formel E æra er naturligvis temaer, jeg vender tilbage til snarest muligt.

 

Læs i mellemtiden:

First World Test: Nissan Ariya - læs mere >>>

 

Nissan Ariya e4ORCE til test på Jarama racerbanen i Spanien på dagen for Årets Bil finalen i Danmark.


Toyota bZ4X:

Få uger forinden finalen havde Toyota i erkendelse af, at kun et fåtal af journalister havde haft anledning til for alvor at prøve den nye bZ4X og da slet ikke i uvejsomt terræn, gennemført en prøvekørsel af bilen på skovvejene på Tirsbæk Gods ved Vejle.

 

Det synliggjorde bilens alsidighed, fordi den i kraft af frihøjde og firehjulstræk havde forbavsende gode off-road egenskaber, uden at være skabt som sådan en. Det var opnået gennem ikke mindst en unik computerstyret anvendelse af den elektroniske fordeling af kræfterne på for og bagaksel. Bilens alsidighed var for undertegnede også en væsentlig faktor ved vurderingen af bZ4X, da pointene skulle gives.

 

Off-road test: Toyota bZ4X 4X4 - læs mere >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt