- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Mégane E-TECH Electric

220 hk Iconic EV60 FWD

Fransk elbil på citytest


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er mange gode grunde til ikke alene, at lade sig nøje med et kortvarigt møde med en ny bil ved de første internationale testkørsler, men siden også at gå under lakken på dem over lidt længere tid og under hjemlige kørselsforhold – og be- eller afkræfte den første oplevelse. Hvad den nye Renault Mégane E-TECH Electric angik, havde den hjemlige test endnu et formål: Brostensprøven.

 

Indrømmet, det er ikke en ”officiel” testform. Men fordi elbiler er så tunge, og deres hjulophæng i den grad bliver sat på prøve, er det én måde, hvorpå man stresse bilens hjulophæng og se om den kan klare mosten. Det har vi gjort før og det skulle Mégane E-TECH selvfølgelig også igennem.

 

Fortsat mesterlig

Fordi det første helhedsindtryk var ualmindelig positivt. Vi holdt os ikke tilbage fra at kalde bilen et mesterstykke. Og den vurdering blev der ikke rokket ved i den danske city-test, der i vidt omfang blev afviklet på de københavnske gader – med og uden brosten. Det var også positivt, for om noget er netop bykørsel det, der i særlig grad retfærdiggør elbiler.

 

I bytrafikken kører man ikke særlig hurtig, så der bruges ikke så meget energi (pga. elmotorens særlige karakter med maksimalt drejningsmoment fra første motoromdrejning) og der er store muligheder for ustandseligt at opsamle bevægelsesenergien, når hastigheden sættes ned.

 

Er mange kræfter nonsens?

Men hvad så med de 220 hestekræfter, der kan trækkes ud af Méganen’s elektrisk exitede synkron elmotor? Giver de mening ved bykørsel?



Det hurtige og reelle svar er: Nej. Man kan glimrende klare sig med en mindre kraftig motor. Men udenfor byen er kræfterne nu meget rare at have, og de er trods alt ikke voldsomme i forhold til, hvad visse andre elbils-producenter har givet sig ud i.

 

Men bruger den så ikke mere energi? Nej, ikke nævneværdigt i hvert fald. Det hænger sammen med, at man jo ikke bruger de op til 220 hestekræfter, før man pisker afsted tæt på de 160 km/t, som topfarten er opgjort til. Og det gør man vel forhåbentlig ikke i Danmark…

 

Så vælger man Eco-mode, leverer drivlinen en behagelig og tilstrækkelig omdrejningsvillighed. Og da 50 km/t nås på 3,5 sekunder, når det gælder, er man bestemt ingen sinke i trafikken (og på tilkørselsvejene til motorvejene kan man nå 100 km/t på 7,5 sekunder. Ja, det kan man for så vidt også andre steder, det er bare sjældent man må).

 

Brostensprøven

Og så var der brostensprøven. Mégane E-TEC Electric vejer godt 1600 kg. Det er ikke nær så tungt som mange også større elbiler, der let passerer 2,2-2,3 tons. Det er en fordel for den 4,21 meter kompakte franske elbil. Med 215/45-20 hjul har bilen også lettere ved, populært sagt at køre fra brostens-top til brostens-top. Vejgrebet er da ret minimalt og næsten ikke eksisterende, når stenene er våde, men affjedringskomforten er forbavsende god – til trods for den lave dækprofil og den deraf følgende minimale affjedring i dæksiderne.



De øvrige kvaliteter ved Mégane E-TECH Electric er indgående beskrevet tilbage i februar, baseret på prøvekørslen dengang på sydspanske bjergveje. Den beskrivelse holder stadig vand. I Danmark skal man så sætte hvad man får i forhold til, hvad man giver. Og med blot en smule ekstraindkøb krøb den dansk indregistrerede franskmand op på 400.000 kroner.

 

Den samlede pakke

Sat i forhold til bilens størrelse er det mange penge. I forhold til dens køreegenskaber er det noget mere fordelagtigt. Udstyrsmæssigt savner den ingenting. Men det er nok den samlede pakke, man skal falde for.

 

Hvad vi kan fastslå er, at den egner sig glimrende også til bykørsel. Og glem så ikke, at 130-hestes versionen med højere udstyr, 458 kilometers rækkevidde og lavere elforbrug kan fås for 355.000 kroner – og den allerbilligste Mégane Electric er blot prissat til 310.000 kroner. Så begynder det for alvor at ligne noget.


 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere:
Renaults elektriske mesterstykke >>>

Velkomponeret meningsfyldt elbil >>>



Model:

Renault Mégane E-TECH Electric Iconic EV60 FWD

Listepris:

Kr. 373.990

Motor og transmission:

Elektrisk exided 8 polet synkron elmotor. 220 hk (160 kW), 300 Nm. Lithium-ion batteri, 60 kWh. DC opladning: 130 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/ energiforbrug/ Rækkevidde

 (WLTP):

7,5 sek./ 160 km/t/ 171 Wh/km/ 428 km.

Længde:

4,21 meter

Bagagerum: 440-1332 liter

Egenvægt:

1636 kg

Værd at bemærke:

215/45-20 aluhjul. Fuld LED. Ratvarme. Sædevarme på førersæde. Bakkamera. Harmon Kardon lyd. Automatisk aircondition. Nøglefri betjening med automatisk låsning. 12" skærm.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt