- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test drive:

Renault Mégane E-TECH Electric

Velkomponeret meningsfyldt elbil


Af Søren Clauding – 24. februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Renault Mégane E-TECH Electric, som lander i Danmark sidst i april/først i maj og vil kunne leveres først på efteråret, er ikke blot en velkomponeret moderne elbil med fine køreegenskaber og et passende design. Den inkluderer også opfindsomme løsninger med stor virkning.

 

Således har man skabt en såkaldt Cocoon Effect skum isolering af undervogn og batteri, som det ses på visse premium bilmodeller. Foruden den isolerende effekt er materialet stærkt lydabsorberende, det er dets primære formål, og resultatet er blevet et lydbillede, som er hidtil uset i kompaktbil klassen. Det er i sig selv ret genialt, fordi en meget stor del af støjen i en bil skabes af dæk, hjulophæng og ikke mindst vindens passage under vognbunden, skærmkasser osv.

 

Lav og rummelig

Rummeligheden i kabinen er opnået i kraft af det tynde batteri på bare 11 cm tykkelse. Det har muliggjort en højde på 150 cm. Men indstigningsforholdene kunne godt nok være bedre, man skal ganske enkelt bukke sig en del for at komme på plads i sæderne. Men når man først er indenfor, er pladsforholdene gode, også med mulighed for på bagsædet at få fødderne ind under forsæderne – forudsat forsæderne ikke er indstillet i laveste position og bagsæde passagerernes sko er for høje…

 

Med sine blot 4,21 com længde er Mégane Electric væsentlig kortere end den konventionelle Mégane som er 4,36 meter lang i hatchback versionen og 4,63 meter i Sport Tourer udgaven. Det giver god mening, for elbiler er endnu bedst egnede til bykørsel, hvor også forureningen af nærmiljøet er minimal og dér betyder størrelse også temmelig meget, hvis man skal sikre sig en plads i trafikken.

 

Vægtfordelen

Fordelen er desuden den lange rækkevidde, som bl.a. er opnået ved at holde vægten nede. Mégane Electric er i øvrigt 9 cm lavere end den konventionelle Mégane og trods hatchback profilen er den forbavsende aerodynamisk – og vindstøjen henover bilen er også beskeden.

 

I disse tider er det ikke uvæsentligt at konstatere, at Mégane Electric er bygget i Europa og størstedelen af materialerne også stammer herfra. I sagens natur er det også det europæiske publikum, der har været fokus på i udviklingen af bilen.

 

Android/Google samarbejde

Det ses også i den anvendte infotainment teknologi, hvor bilen kan håndtere især Google systemerne baseret på Android Automotive OS. Med fx Google Maps aktiveret og den ønskede rute er accepteret vil opladningspunkter på længere ture være en del af systemets ruteforslag. Følger man det, vil varmepumpen, som foruden kabinevarmen også regulerer batteriets temperatur, på forhånd tilpasse temperaturen med henblik på hurtigst mulig opladning, så batteriet er klart dertil, når man sætter ledningen i.

 

Bilen er også fremtidssikret til at håndtere vehicle-to-grid teknologi som Renault-Nissan alliancen har udviklet, men som de nationale elektriske netværk endnu ikke er klar til. Systemet går ud på, at man fx på sin bopæl kan lagre strøm på bilen, når netværket ikke er belastet, og siden leverer strøm tilbage til eksempelvis husholdningen eller netværket i de perioder, hvor forbruget af elektricitet er stort og priserne tilsvarende høje.

 

Meget udstyr

Udstyrsmæssigt inkluderes viften af kørehjælpemidler og bilen har fået sin helt egen lyssignatur fortil såvel som bagpå. Der er tale om fuld LED, men den del havde vi i sagens natur ikke mulighed for at prøve ifm. dagslys-testen på vejene nord for Malaga i Sydspanien.

 

En elegant feature er dørgrebene, der under kørslen er i plan med dørsiderne og åbner, når man skal stige ud eller omvendt nærmer sig den aflåste bil udefra med nøglen i lommen. Siden modtages man med en velkomst hilsen fra instrumentbordet, som i sig selv er et stort næsten sammenhængende sæt af meget skarpe og klare skærme. I princippet to hovedskærme på tilsammen 24” i en L-form, hvor ”L’et” er sat på hovedet. Skærmene er på hhv. 12,3” og 12”.

 

Skærmene er anti-refleks-coatet og derved har man kunne undgå solafskærmning. Selv i den lavtstående, strålende sol under testkørslerne fik solen aldrig lov til at forstyrre skærmenes klarhed. Bakspejlet i den prøvekørte bil var af skærmtypen, der viser hvad et kamera bag på bilen ser. Vil man undgå det, vipper man på palen under spejlet og så er det forvandlet til et traditionelt 3-dimensionelt bakspejl.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere:
Renaults elektriske mesterstykke >>>

First videotest: Renault Mégane Electric

Den helt nye fuldt elektriske Renault Mégane E-TECH Electric med 220 hestekræfter og et 60 kWh batteri er optimalt bygget og byder på fine, komfortable køreegenskaber. Vi har kørt den i bjergene nord for Malaga i Spanien.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt