- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test drive:

Renault Mégane E-TECH Electric

Renaults elektriske mesterstykke


Af Søren Clauding – 24. februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault er på linje med især alliancepartneren Nissan pioner indenfor elektrisk mobilitet til overkommelige priser. Det har givet dem en kolossal erfaring og den har de taget i brug ved udviklingen af den helt nye Renault Mégane E-TECH Electric, som er et regulært mesterstykke. Ikke mindst set lyset af en indstigningspris på 267.000 kroner, når den ankommer på det danske marked i begyndelsen af maj i år.

 

Vi har set og kørt den nye bil i såkaldt pre-produktions udgave på snoede sydspanske bjergveje nord for Malaga og oplevelsen sad lige i øjet. Bilen kører fremragende og byder på kørekomfort, som hørte den prismæssigt til i premium-klassen. Den er desuden yderst gennemtænkt fra ende til anden.

 

Fleksibel platform

Erfaringsgrundlaget er for Renaults vedkommende flere end 400.000 solgte elbiler, hvor især Zoe modellen har haft en stor andel. Men en stor andel i den nye elektriske Mégane, har også alliancens nye elektriske platform, kaldet CMF-EV. Den er så gennemarbejdet og fleksibel, at man kan bygge biler på den helt op til 4,70 meters længde, noget som den kommende Nissan Ariyah er et eksempel på. Den elektriske Mégane ligger i den anden ende af skalaen med blot 4,21 meters længde.

 

Designfilosofien er meget anderledes end det, man ellers oplever på markedet. Mange elbiler lægger ud med baghjulstræk, men det har Renault fravalgt til fordel for en løsning med en blot 145 kg tung elmotor. Ligesom i alliancens tidligere biler er det, hos mange andre producenter foretrukne permanent magnet synkronprincip, også fravalgt til fordel for en oliekølet såkaldt elektrisk exited synkronmotor med 8 poler modsat 4 i Zoe.



Det gør motoren yderst responsiv, kraftig og energieffektiv, 218 hestekræfter og 300 Nm i den største version og et forbrugstal på bare 12,8 kWh/100 km. Forruden vægtfordelen forbruger den helt nye motor-generation heller ingen af jordens sjældne ædelmetaller.

 

Ultratynde batterier

Bilen er udrustet med batterier på hhv 40 eller 60 kWh. De er ultratynde/flade, blot 11 cm høje og passer ind i bunden af bilen mellem akslerne. De er 40 procent mindre end i Zoe og i øvrigt de tyndeste på markedet. Størrelsen indebærer, at bilens højde holdes på 1,50 meter, hvilket også forbedrer aerodynamikken og sænker tyngdepunktet yderligere.

 

Det store batteri vejer 394 kg, det lille blot 290 kg og Renault har ændret på den kemiske sammensætning, så batterierne indeholder mere nikkel og mindre kobolt, hvorved man har opnået en større energi tæthed: 600 Wh/L er 20 procent bedre end i Zoe.

 

Derved opnår Megane E-Tech Electric en rækkevidde på op til 300 km for 40 kWh batteriet og op til 470 km for 60 kWh (WLTP). Opladningskapaciteten er bestemt heller ikke dårlig. 22 kW vekselstrøm, uanset batteristørrelse, og 85 kW hhv 130 kW jævnstrøm.



Fremragende køreegenskaber

Men måske vigtigere end rækkevidde og opladning, som alligevel er afhængige infrastruktur og elproduktion, er bilens køreegenskaber. For har man som elbilsejer styr på opladningssekvenserne er køreegenskaberne alt afgørende for en god oplevelse.

 

Bilens egenvægt er for en elbil beskedne 1624 kg med det store batteri og 1513 kg med det lille. Foruden den kompakte indretning har man benyttet en god del aluminium. Det bringer den naturligvis ikke på niveau med konventionelle ICE-biler i samme størrelse, der fortsat er 3-400 kg lettere, men Renault har formået at skabe en ret fuldendt harmoni mellem agilitet, motorkræfter, fartpotentiale og kørekomfort.

 

Plads til top-affjedring

Affjedringskomforten er en del deraf og en bil i den størrelse med multilink baghjulsophæng er unikt. Det sidste har man kunnet opnå uden at gå på kompromis med bagagerumskapaciteten, som er over 400 liter (elektrisk bagklap savnes – bare lige et indskud). Og det er alene opnået, fordi maskineriet ligger oppe fortil og er pakket sammen som defineret i den nye CMF-EV platform. I forlængelse af batteriet udnyttes pladsen under bagsædet til komponenter, der ikke nævneværdigt kræver lange kabler fra bilens maskinrum.

Derfor har man kunnet undgå tunge og pladskrævende forbindelsesbaner, bilen har i sagens natur ingen kardanaksel og kabinebunden er helt flad. Det bidrager i sig selv også til et lavt tyngdepunkt, og er en del af humlen bag den gode vejbeliggenhed.


Selv trods ultra lavprofile 215/45-20 hjul var affjedringen fremragende.


Mindre styreudslag

Styreegenskaberne kunne ikke fornemmes helt præcist, fordi faktorer som vejgreb og kraftformidling ved hurtig kurvekørsel stadig skal finjusteres inden produktionsbåndet går i gang. Men det er interessant, at Renault har givet elbilen en meget direkte styring med væsentlig mindre udveksling end gennemsnittet. Udover en vis styremæssig gokart føling, opnåede man også en rigtig god fornemmelse af, hvordan ujævnheder i kørebanen påvirker bilens retning. Meget positivt.

 

Bilens regenereringsniveau kan styres i fire niveauer via paler bag rattet og den kan med maksimum regenerering stort set køres uden brug af bremsepedalen. Det er kendt fra andre biler i alliancen og foruden en stor behagelig også velegnet til at forlænge rækkevidden.


Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere:
Velkomponeret meningsfyldt elbil >>>

First videotest: Renault Mégane Electric

Den helt nye fuldt elektriske Renault Mégane E-TECH Electric med 220 hestekræfter og et 60 kWh batteri er optimalt bygget og byder på fine, komfortable køreegenskaber. Vi har kørt den i bjergene nord for Malaga i Spanien.



Hurtige fakta om

Renault Mégane E-TECH Electric


Introduktion i Danmark: Ultimo april/primo maj 2022

 

Drivline:

Elektrisk exited synkronmotor.

Litium-ion batteri, 400 Volt.

 

40 kWh, 130 hk, 250 Nm, Forhjulstræk: 0-100 km/t: 10 sek. Topfart: 150 km/tRækkevidde: 300 km. Forbrug: 15,8 kWh/100 km. Opladning: 22 kW AC, (Boostcharge: 85 kW).

 

60 kWh, 130 hk, 250 Nm, Forhjulstræk: 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 150 km/t. Rækkevidde: 460 km. Forbrug: 15,5 kWh/100 km. Opladning: 22 kW AC, (Boostcharge: 85 kW DC).

 

60 kWh, 220 hk, 300 Nm, Forhjulstræk: 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 160 km/t. Rækkevidde: 450 km. Forbrug: 16,1 kWh/100 km. Opladning: 22 kW AC, 130 kW DC.

 

Egenvægt:

40 kWh: 1513-1541 kg.

60 kWh: 1624-1636 kg.

 

Anhængervægt:

40 kWh: 500 kg.

60 kWh: 900 kg.

Længde: 4,21 meter

Højde: 1,50 meter

Bagagerum: 440/389-1332/1245 ltr.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt