- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Kort test: MG4 Electric

Ny MG4 Electric med gode MG-gener

Af Søren Clauding - Oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er noget af en udfordring, at lancere et nyt bilmærke midt i en pandemi. Men det er ikke desto mindre hvad Nellemann koncernen gjorde, da MG fik comeback i 2020. Det er gået over al forventning, Én bilmodel er blevet til fire og nu er man klar med den femte i rækken, MG4, som omgående kvitterede med at blive nomineret til Årets Bil i Danmark 2023.

 

Vi har ikke mindst ved den lejlighed haft anledning til en kort prøvekørsel af den nye kompakte MG. Og den understreger sit ophav mere end nogen af de øvrige modeller. For den er med sine 4,29 meter kompakt, som de oprindelige MG’er var det, den er hurtig, som de også var det, den ser godt ud, som de også gjorde det, den er med en indstigningspris på 285.000 kroner også til at betale, som de også var det. Men på ét punkt adskiller den sig: Den er fuldt elektrisk.

 

Tung men forbavsende agil

Det sidste indebærer, at den er noget tungere end MG’erne var det i ”gamle dage”. Den har en basisvægt på 1655 kg med det lille af de to mulige batterier (på hhv. 51 og 64 kWh), og det gør naturligvis vejegenskaberne noget anderledes. Men også dér har man holdt fast i generne hos MG. For den nye bil kører forbavsende godt, den er forbavsende agil.

 

Den kan ikke helt slippe fri af den større el-bilsvægt, men man har fået tilpasset affjedringen, så den er tilpas sportslig i sit snit til at byde på dynamisk kørsel, uden at gå hen at blive for fast. Dertil kommer, at den har baghjulstræk samt multilink baghjulsophæng – og dermed er den en bil, der kan køres sportsligt i dagligdagen, uden at den dog forvandles til en racerbil – præcis som de oprindelige MG’er var det. Den har i øvrigt en vendediameter på blot 10,6 meter, bl.a. givet af at man har valgt ikke at udruste bilen med en frunk – selvom den er baghjulstrukken.

 

Masser af kræfter

MG4 er baseret på den såkaldte MSP-platform (MSP=Modular Scalable Platform) og er forsynet med en ultra-flad, blot 11 cm høj batteripakke. Da frihøjden er begrænset til 15 cm er totalhøjden blot 1,50 meter og det er selvsagt med til at holde tyngdepunktet nede. Bilen kategoriseres da også som en Compact Coupé.

 

I indledningsfasen kan MG4 købes i den såkaldte Luxury version, som er topudgaven med 64 kWh batteri. Den har en drivline på op til 150 kW (god 200 hestekræfter) og 250 Nm. Dermed kan 100 km/t nås på 8 sekunder og topfarten er fornuftigt nok holdt på 160 km/t. Energiforbruget er 166 Wh/km og bilen har en elektrisk rækkevidde på 435 km iht. WLTP.



Man kan lade den op fra en vekselstrøms-ladestander med 11 kW og lynopladning sker med 135 kW, hvorved man kan regne med at lade fra 0-80 procent på cirka 35 minutter. Og så man i øvrigt trække en anhænger på 500 kg.

 

Smart, moderne og sporty

Indretningen er smart, moderne og sporty og man disponerer over diverse kørehjælpemidler, herunder adaptiv fartpilot, intelligent styring af fjernlyset, avanceret vognbaneassistent og vognbaneskifteassistent, Rear Cross Traffic Alert osv., osv. Desuden varmes kabinen op vha. varmepumpe via et automatisk klimaanlæg. Også p-sensorer bag samt 360 grader kamera er en del af udstyret.



Rattet er opvarmet, sæderne, som er udført i en kombination af mikrofiber og læder, naturligvis ligeså, man har 3 USB-porte, trådløs opladning og Bluetooth. Navigation følger også med ligesom nøglefri adgang og bilen startes automatisk ved, at man træder på bremsepedalen.

 

Ude bagtil disponerer man over 350 liter bagageplads, som kan bliver til 1165 liter, når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges ned. Og som det sig hører og bør for en personbil fra Nellemann koncernen gives der også 7 års fabriksgaranti på den nye MG4.


Link til importøren


 

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>



MG4 har ingen frunk men masser af elektriske komponenter under fornthjelmen.

 











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt